تریتا پارسی: دستيابي به يک راه‌حل در مورد برنامه هسته‌اي ايران نزدیک است

مدير شوراي ملي ايران و آمريکا در مصاحبه با شبکه بي‌بي‌سي نظرات خود را درباره گفتگوهای هسته‌ای در ژنو بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "تريتا پارسي" در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي‌بي‌سي، در پاسخ به اين پرسش که آيا احساس مي کنيد دستيابي به يک راه‌حل و موفقيت بزرگ در مورد برنامه هسته اي ايران، امري شدني است؟ گفت: به نظرم دستيابي به چنين وضعيتي بسيار نزديک است و عوامل بسياري نيز در اين ميان دخيل هستند، اما مهمتر از هر چيزي اين است که هر دو طرف از موضع قبلي خود عقب‌نشيني کرده اند. ظرف سالهاي گذشته اين مذاکرات به يک بازي براي تشديد و بالاگرفتن تنشها بدل شده بود. اما آنها هيچگاه سعي نکرده اند طرف مقابل را راضي به امتياز دهي  و کوتاه آمدن از مواضع خود نمايند. اما در حال حاضر، و در مکالمه هايي که از زمان پيروزي حسن روحاني در انتخابات تاکنون صورت گرفته است، ما شاهد صحبتها و لحن گفتگوي فوق‌العاده متفاوتي بوده ايم.

مجري گفت: مي خواهيم به دو جنبه ماجرا نگاهي بياندازيم. يک جنبه برنامه غني‌سازي اورانيوم است که ايران حاضر به تعليق کامل آن نيست. آيا آنها حاضر به کاهش فعاليت در اين زمينه هستنند؟

پارسي پاسخ داد: به نظرم انتظار براي تعليق کامل غني‌سازي يک درخواست غير‌واقع‌گرايانه است.  اما به نظرم آنچه در ابتداي کار شاهد آن خواهيم بود اين است که ايران بر تعداد سانتريفيوژهاي خود اضافه نکند و در عوض طرف غربي نيز برخي از تحريمهاي خود را به حال تعليق در آورد. اما آنچه اهميت بيشتري دارد اين است که در حاليکه آنها در مورد اول به توافق رسيده اند در خصوص قدم پاياني و بازي نهايي نيز به توافق رسيده اند  و اين تفاوتي حياتي است. در مذاکره هاي قبلي، غرب حتي از پذيرش گفتگو درباره مرحله آخر و بازي نهايي اجتناب مي کرد، اما در حال حاضر اين بازي نهايي به وضوح بين دو طرف توضيح داده شده است و آنها در مورد خطوط تراز آن نيز به توافق رسيده اند. با اين حساب ادامه راه بسيار ساده تر از چيزي خواهد بود که در گذشته به وقوع پيوست.

مجري پرسيد: با اين حساب توضيح دهيد که اين خطوط تراز شامل چه چيزهايي مي شوند؟

پارسي گفت: به نظرم اين خطوط شامل آن مي شود که ايران غني‌سازي با سطحي بيش از پنج درصد را انجام ندهد که اين مسئله محدوديت هاي دیگری را به همراه خواهد داشت، از جمله اينکه ايران به پروتکل الحاقي بپيوندد. در مقابل، ايراني ها  هم برداشته شدن تحريمها را مي خواهند و هم اين ضمانت را مي خواهند که براي غني‌سازي در داخل خاک خود، با ظرفيتي پايين تر مشکل و مانعي نداشته باشند.

مجري گفت: چنين کاري نيازمند اجراي يک روند ادامه‌دار خواهد بود. .

تريتا پارسي در پاسخ گفت: يقيناً همين طور است و ابزاري که براي اجراي اين مسئله به کار گرفته مي‌شود، همان پروتکل الحاقي است. 

مجري گفت: در مورد تحريمها، واضح است که مقامات آمريکا و ديگر قدرتهاي غربي تمايلي به برداشتن تحريمها در اين برهه زماني ندارند اما صحبت از تسهيل شرايط براي ايران مي نمايند.  به نظر شما چه اقدامي مي تواند نشان دهد که غربي ها در قبال ايران با حسن نيت وارد شده اند؟

پارسي پاسخ داد: اين يک بخش حساس به حساب مي آيد، چراکه رؤساي جمهور کشور هاي مختلف تحت فشارهاي زيادي قرار گرفته اند تا مبادا تحريمهاي زيادي را از پيش پاي ايران بردارند. اما واقعيت اين است که به منظور موفقيت اين پيمان ها و براي طولاني‌مدت کردن آنها،  هر دو طرف بايد به اين احساس برسند که توانسته اند امتيازي را بدست آورند. اگر چنين چيزي با بي نظمي و ناهماهنگي همراه شود و طرف ايراني متوجه شود که امتيازدهي او بيش از امتيازدهي غربيها بوده است، ممکن است کل پرونده از هم بپاشد. بنابراين بايد گفت نکته جالب توجه اين است که ببينيم نخستين مرحله چه مواردي را در خود دارد. نکته حائز اهميت پس از آن نيز اين است که پس از توافق چه قدمهايي قرار است در اين زمينه برداشته شود؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار