پس از سخنراني اوباما و دکتر روحاني؛

واکنش برخي مقامات آمريکايي به احتمال ازسرگيري ديپلماسي با تهران

روزنامه فايننشال تايمز نوشت در پايگاه اينترنتي خود نوشت: اوباما به سياست هاي قبلي خود بازگشته است و خواستار نزديک شدن به ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه فايننشال تايمز،  اوباما چند روز پيش از آغاز دوره تصدي خود در سال 2009 در مصاحبه اي گفت : ما نياز داريم رويکردي تازه در پيش بگيريم. در اين رويکرد ، تاکيد بايد بر احترام و تمايل براي گفتگو باشد.

اين طرح هاي اوليه مدت زيادي طول نکشيد و اوباما با غير قابل مديريت بودن بسياري از مشکلات منطقه و واقعيت هاي سياسي در داخل روبرو شد. آمريکا بيش از چهارصد مورد حمله با هواپيماي بدون سرنشين صورت داد ، تعداد نيروهاي آمريکايي در افغانستان افزايش يافت و بعد تهديد به پرتاب موشک به طرف سوريه مطرح شد. اکنون اوباما دوباره مواضع نخستين خود را در پيش گرفته است.

اوباما  با وجود روبرو بودن با رويا رويي تازه بودجه اي و مخالفت هاي سياسي در داخل ، روز سه شنبه در سازمان ملل گفت موج تازه ديپلماسي آمريکا در خاورميانه را مهم ترين موضوع در دومين دوره رياست جمهوري خود قرار خواهد داد.

اوباما گفت به غير از طرح آمريکا و روسيه براي قرار دادن سلاح هاي شيميايي سوريه تحت کنترل بين المللي ، اولويت هاي آمريکا ، روند صلح اسرائيل و فلسطين و برنامه هسته اي ايران خواهد بود.

اوباما نخستين رئيس جمهور آمريکا نيست که تلاش کرده است به اين موضوعات رسيدگي کند.

"بروس ريدل" افسر پيشين سيا و مشاور اوباما گفت: دو مسئله بسيار مهم در سياست آمريکا ، توافق صلح اسرائيل و فلسطين و پيشرفت در مورد ايران بوده است.

اوباما در سخنراني خود فقط يک بار به چين اشاره کرد و از هيچ کشور آسيايي ديگري نام نبرد. اوباما در سخنراني خود دست کم بيست بار به ايران و سوريه اشاره کرد.

ريدل افزود: رويدادهاي سوريه نشان مي دهد که دست کشيدن از خاورميانه بسيار دشوار است. خاورميانه همواره شما را به طرف خود مي کشد.

تمرکز اصلي سخنراني اوباما ،درخواست وي مبني بر از سرگيري ديپلماسي با تهران بود.

اوباما درباره احتمال  برقراري رابطه اي متفاوت مبتني بر منافع مشترک و احترام متقابل صحبت کرد.

"تريتا پارسي" رئيس شوراي ملي ايرانيان آمريکا گفت: سخنراني اوباما در سازمان ملل، سازنده ترين سخنراني بود که وي از مارس 2009 تاکنون در مورد ايران ايراد کرده است. هرگز شرايط تا اين اندازه براي پايان دادن به دشمني سي و چهار ساله ايران و آمريکا مساعد نبوده است.

اوباما همچنين اين هشدار را مطرح کرد که آمريکا نياز دارد شاهد اقداماتي شفاف و قابل راستي آزمايي از طرف ايران باشد.

"کليف کوپچان" تحليلگر در "گروه اوراسيا" معتقد است: اوباما در حال نزديک کردن خود به ايران است و همزمان از خط مشي سياسي خود نيز محافظت مي کند. 

اوباما براي دو ديدار مهم از آسيا در ماههاي آينده آماده مي شود. اين ديدارها  اوايل اکتبر آغاز مي شود و وي از اندونزي ، برونئي ،مالزي و فيلپيين ديدار مي کند. در عين حال ، مشکلات کاخ سفيد در خاورميانه به طور قطع تعامل آمريکا را در منطقه اي که اوباما متعهد شده است اولويت بيشتري به آن بدهد تحت الشعاع قرار خواهد داد.

"ريچارد بوش" رئيس "مرکز مطالعات سياست گذاري جنوب شرقي آسيا" در موسسه بروکينگز گفت آمريکا مدتي مديد نشان داده قادر است همزمان بيش از يک کار را به شکلي موثر انجام دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار