آنتي وار: لحظه‌اي در روابط ايران و آمريکا که نتانياهو از آن مي‌ترسيد، بسرعت در حال نزديک شدن است

آنتي وار در گزارشي به قلم "تريتا پارسي" نوشت: لحظه اي که بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل اميدوار بود هرگز فرا نرسد، به سرعت در حال نزديک شدن است: مذاکرات ايران و آمريکا در سطح مقامات بلندپايه دو کشور که ممکن است به امضاي توافقنامه اي منجر شود که به موضوع هسته اي ايران پايان مي دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي آنتي وار، در اين گزارش آمده است: در حالي که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا از رويکرد جديد حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران استقبال کرده و گام هاي ملموسي براي محک زدن صداقت ايران برداشته است، نتانياهو رويکرد روحاني را به سرعت رد کرد و خواستار اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران شد. واضح است که نتانياهو از موفقيت آميز بودن راه حل ديپلماسي در برابر ايران بيم دارد، نه شکست آن. اما اسرائيل و مسئولان امنيتي آن نبايد راه حل ديپلماتيک براي پايان دادن به بن بست هسته اي ايران را يک تهديد بدانند. 

تريتا پارسي نوشت: "بر خلاف ديدگاه عمومي در اسرائيل، نتانياهو تحريم هاي فزاينده به همراه تهديد حمله به اين کشور را به هر گونه توافق دييلماتيک واقعي ترجيح مي دهند. همانطور که اسرائيلي ها به خوبي مي دانند، مصالحه با ايران احتمالاً زمينه را براي غني سازي محدود اورانيوم در خاک اين کشور تحت نظارت هاي سختگيرانه، و لغو تحريم ها فراهم خواهد کرد. با اينکه ايران از نظر فني همچنان کشوري خواهد بود که تسليحات هسته اي ندارد، يک قدرت هسته اي بالقوه قلمداد خواهد شد. همين مسئله، از نظر نتانياهو براي تغيير توازن قدرت در منطقه کافي است؛ تغيير توازن قدرتي که به ضرر اسرائيل است. بنابراين دليل اسرائيل براي پافشاري خود بر توقف کامل غني سازي اورانيوم در ايران در هر سطحي، تضمين اين است که هيچ توافقنامه اي با ايران امضا نشود. "

به نوشته آنتي وار، اسرائيل همچنين مي داند که حل بن بست هسته اي ايران موجب کاهش چشمگير تنش هاي موجود بين اين کشور و آمريکا خواهد شد و فرصتي براي همکاري اين دو کشور فراهم خواهد کرد که در گذشته با يکديگر متحد بودند. از آنجا که بهبود روابط ايران و آمريکا، کاهش متناسب خصومت هاي ايران و اسرائيل را به همراه نخواهد داشت، اسرائيل در موقعيت نسبتاً بدتري قرار خواهد گرفت. اين موقعيت همان چيزي که اسرائيلي ها از آن به عنوان بيم از رها شدن ياد مي کنند. زيرا زماني که موضوع هسته اي ايران حل و فصل يا مهار شود، واشنگتن توجه خود را به مسائل ديگر معطوف خوهد کرد،‌ اما اسرائيل بي آنکه آمريکا را در کنار خود داشته باشد، در منطقه تنها و رها خواهد ماند. 

در اين گزارش آمده است: "نگراني از چنين مسائلي، علت اصلي موضع غيرمصالحه جويانه اسرائيل در سال هاي گذشته بوده است. اما بويژه نتانياهو در اين خصوص اصلاً انعطاف پذير نيست. اسرائيل به طور کلي با مذاکرات ايران و آمريکا در هر زمان ممکن مخالف است و براي جلوگيري از برگزاري چنين مذاکراتي تلاش مي کند، اما زماني که به نظر برسد جلوگيري از برگزاري اين گفتگوها امکان پذير نيست، به سرعت موضع خود را تغيير خواهد داد و موضع بي طرفي اتخاذ خواهد کرد. اسرائيل به اين طريق مي تواند بر دستور کار مذاکرات نفوذ داشته باشد. "

تريتا پارسي در ادامه نوشت: "اسرائيل هم اکنون بايد بيشتر از هر زمان ديگر از خود زيرکي نشان دهد. با توجه به هرج و مرج و ناآرامي ها در مصر، عراق، ليبي و سوريه، به نظر مي رسد ايران قابل حل ترين چالشي است که آمريکا در خاورميانه با آن رو به رو است. ظاهراً اوباما نيز به خوبي از اين مسئله آگاه است. وي با تلاش براي ديدار با روحاني و سپس تماس تلفني با وي، ثابت کرده است آمريکا در عزم سياسي خود براي پيشبرد اوضاع راسخ است. همچنين به نظر مي رسد روحاني نيز آماده رويارويي با اين چالش است. در مقابل، مخالفت هاي شديد نتانياهو اين ايده را تقويت مي کند که اسرائيل مانع اصلي در حل بن بست هسته اي ايران است. چنين برداشتي حتي اگر يک توافق هسته اي هم حاصل نشود، به ايران کمک خواهد کرد.

تغيير موضع  اسرائيل در قبال مذاکرات ايران و آمريکا دستاورهاي زيادي براي تل آويو خواهد داشت. کارشناسان راهبردي اسرائيل پارسال پس از دور موفقيت آميز مذاکرات هسته اي ايران در استانبول، در محافل خصوصي خود افشا کردند که نگراني اصلي اسرائيل غني سازي اورانيوم نيست، بلکه آنها بيشتر خواهان آن هستند که هر گونه توافق آمريکا با ايران شامل تغيير گسترده ديدگاه ايران در برابر اسرائيل باشد.   به طور خلاصه اسرائيل نمي خواهد آمريکا مسائل خود را  با ايران حل و فصل کند. به همين دليل است که ديپلماسي براي اسرائيل بهتر از سخنان تند نتانياهو است. اگر روابط ايران و آمريکا بهبود يابد و گام هاي ملموس اوليه براي ايفاي نقش سازنده ايران در ساختارهاي اقتصادي و سياسي منطقه برداشته شود، موضع ايران در برابر اسرائيل به احتمال زياد به همان شيوه اي که اسرائيل مايل است تغيير خواهد کرد. 

در پايان اين گزارش آمده است: هر چه نتانياهو سعي کند تصوير ناراضي تري از خود در خصوص راه حل ديپلماسي در قبال ايران ترسيم کند، خطرهاي پيش روي اسرائيل، بويژه خطر رها شدن  از سوي آمريکا بيشتر افزايش خواهد يافت. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار