ميدل ايست آنلاين:

نتانياهو در مجمع عمومي چنان اتهامات احمقانه‌اي را عليه ايران مطرح کرد که حتي در جبهۀ آمريکا هم هيچ موفقيتي کسب نکرد

ميدل ايست آنلاين در گزارشي به قلم "باب دريفوس" نوشت: بنيامين نتانياهو در سخنراني هفته پيش خود در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به منظور مانع تراشي در تلاش ها براي ايجاد روابط حسنه بين آمريکا و ايران از تمام توان خود استفاده کرد اما لحن تند و سخنان بي اساس و اغراق آميز وي تنها موجب کاهش اعتبار وي شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي در اين گزارش نوشت: نتانياهو مدعيب شد که اسرائيل با يک ايران هسته اي رو به رو است که قصد نابودي ما را دارد. اين در حالي است که هيچ کسي جز نتانياهو ايران را يک کشور مجهز به تسليحات هسته اي نمي داند. ايران ذره اي اورانيوم با درجه غني سازي که براي ساخت بمب هسته اي لازم است در اختيار ندارد. ايران سلاح هسته اي در اختيار ندارد و يک کشور هسته اي نيست. 

"باب دريفوس" مي نويسد: نتانياهو همچنين ايران را به سردادن شعارهاي تند مرگ بر يهوديان متهم کرد، اتهام ديگري که پوچ و بي اساس است و هرگز در طول دوره حکومت جمهوري اسلامي ايران رخ نداده است. نتانياهو در حالي اين اتهام احمقانه را مطرح کرد که حسن روحاني، رئيس جمهور ايران و دولتش به تازگي پيام تبريک به يهوديان جهان به مناسبت آغاز سال نو يهودي، ارسال کرد. روحاني اقدامات ديگري نيز انجام داده است تا نشان دهد ايران يهوديان را دشمن خود نمي داند. 

در اين گزارش آمده است: نتانياهو همچنين در سخنراني خود که مملو از کنايه و استعاره بود، روحاني را "گرگي در لباس ميش"(!) توصيف کرد که نمي تواند کيک زرد در اختيار داشته باشد و آن را بخورد. وي گفت: يک ايران هسته اي در خاورميانه به منزله يک کره شمالي ديگر نخواهد بود. بلکه يک ايران هسته اي، معادل 50 کره شمالي خواهد بود.
 
"گري ساک"، مشاور بلندپايه سابق جيمي کارتر، رئيس جمهور پيشين آمريکا و کارشناس مسائل ايران در گفتگو با روزنامه نيويورک تايمز گفت نتانياهو با اين سخنراني هيچ کمکي به خود نکرد.  وي افزود: وي به قدري مي خواست همه چيز را تا حد ممکن منفي جلوه دهد که در واقع از اعتبار خود هم مايه گذاشت. وي با اين سخنان اغراق آميز به خودش لطمه زد.
 
بنابراين گزارش، معلوم نيست آيا لفاظي هاي شديد نتانياهو هيچ تاثيري بر کنگره آمريکا يا کاخ سفيد، يا حتي در خود اسرائيل  خواهد داشت يا خير. به هر حال سناي آمريکا با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران، مادام که مذاکرات ايران و آمريکا برگزار مي شود مخالفت کرده است. اين بدان معناست که نتانياهو در اين جبهه موفقيت چنداني نداشته است. در واقع بايد گفت پيشرفت مذاکرات ايران و آمريکا به نفع خود اسرائيل است. 

تريتا پارسي، رئيس شوراي آمريکايي هاي ايراني تبار مدعي شده است اگر آمريکا در بازگرداندن ايران به جامعه جهاني، پايان تحريم ها و فراهم کردن زمينه براي ايفاي نقش سازنده ايران در منطقه موفق کشود، اسرائيل هم ذينفع خواهد بود.

وي ادعا کرد: به همين دليل است که ديپلماسي براي اسرائيل بهتر از سخنان تند نتانياهو است. اگر روابط ايران و آمريکا بهبود يابد و اقدامات ملموس اوليه براي ايفاي نقش ايران در ساختارهاي اقتصادي و سياسي منطقه صورت گيرد، به احتمال زياد موضع ايران در قبال اسرائيل، در همان مسيري که اسرائيل مي خواهد، تغيير خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار