باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین مهدیتبار- دونالد ترامپ اعلام کرده که قصد دارد تا ۱ فوریه تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک اعمال کند و دلیل آن را ورود مهاجران غیرقانونی از این کشورها عنوان کرده است. این تصمیم میتواند بهویژه برای صنعت خودروسازی، که زنجیره تأمین آن در سراسر این سه کشور گسترده است، مشکلات جدی ایجاد کند.
صنعت خودرو به شدت به تجارت آزاد بین این کشورها وابسته است، به طوری که بسیاری از قطعات خودرو بارها بین مرزها جابهجا میشوند. به گفته کارشناسان، هیچ خودرویی که در آمریکا مونتاژ میشود، بیش از ۷۰ درصد قطعاتش آمریکایی نیست. برای مثال، مدل ۳ تسلا بهطور کامل در آمریکا مونتاژ میشود، اما ۲۰ درصد از قطعات آن از مکزیک تأمین میشود.
این زنجیره تأمین طی ۶۰ سال گذشته توسعه یافته و از سال ۱۹۶۵ تجارت خودرو بین آمریکا و کانادا عملاً بدون تعرفه بوده است. مکزیک نیز در سال ۱۹۹۴ با توافقنامه نفتا به این شبکه پیوست. بخشی از این وابستگی به دلیل مزیتهای تولیدی کارخانههای مختلف در نقاط مختلف و بخشی دیگر نتیجه توافقهای تجاری گذشته است که سهم تولید را بین کشورها تقسیم کردهاند.
اعمال تعرفه ۲۵ درصدی، که ممکن است چندین بار بر روی یک قطعه در مراحل مختلف تولید اعمال شود، میتواند هزینههای تولید خودرو را بهطور چشمگیری افزایش دهد. طبق تحقیقات شرکت Wolfe Research، این تعرفهها میتوانند قیمت متوسط یک خودروی جدید را حدود ۳۰۰۰ دلار افزایش دهند، که هم برای مصرفکنندگان و هم برای صنعت خودروسازی چالشبرانگیز خواهد بود.