اولین اجلاس روسای دانشگاه های سراسر کشور در دولت چهاردهم با حضور وزیر علوم و مسئولان این وزارتخانه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

عارف٬ معاون اول رئیس جمهور، سیمایی صراف وزیر علوم، روسای دانشگاه‌ها، روسای پژوهشگاه‌ها، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، اساتید و سایر مسئولان آموزش عالی در این اجلاس حضور دارند.

در این اجلاس درباره چگونگی آغاز سال تحصیلی تصمیم‌گیری می شود.

آخرین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در دولت سیزدهم به همراه اعطای نشان سرو علوم، تحقیقات و فناوری به روسای برگزیده دانشگاه‌های کشور در سالن همایش‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

اولین اجلاس روسای دانشگاه‌های سراسر کشور در دولت چهاردهم قرار بود روز سه شنبه ۲۰ شهریور برگزار شود که به تعویق افتاد.

اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها در دولت چهاردهم آغاز شد

شرط تداوم و انتخاب روسای دانشگاه‌ها

حسین سیمایی صراف در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: شرط تداوم و انتخاب مدیران جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این است که قدرت اجماع‌سازی و گفت و گو با سلایق و علایق مختلف را داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید بر این که دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر کسی با حزب مقابل خود مقابله کند، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنم این دیدگاه را محقق کنیم در این زمینه با نهادهای ذی‌ربط جلسه گذاشتیم و تلاش می‌کنیم مسئولان دانشگاه‌ها و آموزش عالی تنوع و تکثر فکری سیاسی را بپذیرند تا بتوانند به یک تفاهم برسند.

وزیر علوم اظهار کرد: ما در این دوره علاوه بر تحقق شعار وفاق ملی در حوزه ارتقای علمی هم تلاش خواهیم کرد.

سیمایی صراف بیان کرد: روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور  افزایش و میل به بازگشت کاهش یافته است.

وی به راهکارهای کاهش خروج نخبگان اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش مهاجرت نخبگان چند برنامه جدی داریم تامین مسکن، توسعه خوابگاه‌های متاهلی، مولدسازی، جذب نخبگان، به رسمیت شناختن کرامت انسانی اساتید و دانشجویان از جمله این راهکارها هستند.

وزیر علوم در ادامه تاکید کرد:  این اجلاس همیشه در آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها برگزار می شود. هدف این اجلاس هماهنگی و اطلاع رسانی آغاز سال تحصیلی است. امسال در شرایط روحی و روانی بهتری سال را آغاز می‌کنیم. نشاط در جامعه به چشم‌می‌خورد، دانشگاهیان طبق برخی از نظرسنجی ها امیدوارتر شده اند.

وی با بیان این که جامعه از شعار وفاق ملی به خوبی استقبال کرده است، افزود: در دولت گذشته بین قوا تفاهم وجود داشت. در این دولت نیز وجود دارد؛ اما اختلافی که این دوره با دوره قبل دارد، این است که در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی توافق حاصل شده است‌.

به گفته وی، بر نامه ریزی می کنیم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه ها اجرا کنیم، برای رسیدن به این‌توافق، شرط ما برای تداوم مدیران این است قدرت اجماع سازی داشته باشند، راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه گونه های سلایق باشد. تلاش می کنیم دانشگاه ها با شور و نشاط فعالیت خود را آغاز کنند.

سیمایی صراف تاکید کرد: در این دوره امیدواریم به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا کنیم. دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی کرده و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، حکمرانی کشور باید حکمرانی علمی باشد. حکمرانی علمی ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری مبتنی بر داده های علمی باشد، برای تحقق مسئولیت اجتماعی چالش هایی داریم.

وزیر علوم بر ضرورت ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی تاکید کرد و گفت: اقتصاد آموزش عالی شرایط بهینه و مطلوبی ندارد، سهم‌آموزش عالی از بودجه کشور ۳ درصد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد است که باید به ۴ درصد برسد. بنابراین در صدد ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی هستیم تا راه های جدید تامین‌مالی در آموزش عالی را پیدا کنیم.

او گفت:‌ برای همین از دولت یاری داریم؛ همچنین آموزش عالی از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد آموزش ها اشتغال پذیری را کاهش داده اند. بنابراین باید رویکرد مهارتی را افزایش دهیم.

وزیر علوم افزود: فناوری در آموزش عالی کمتر از یک همت است و باید به ۴ برابر افزایش یابد. ما در تعامل با جامع علمی جهانی ضعف داریم. سخت گیری های قانونی در این حوزه باید تسهیل شود.‌

سیمایی صراف با بیان این که در حوزه جذب نگهداشت نخبگان مشکل وجود دارد، گفت: ما برای کم کردن عوامل مهاجرت چند برنامه جدی در دستور کار داریم.

وزیر علوم ادامه داد: بستر قانونی تامین مسکن اساتید، به ویژه اساتید جوان مهیا شده است. از همه مدیران تعهد می گیرم اقدامات عملی برای اجرای این قانون را ببینیم، توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند. مولد سازی که خیلی در دانشگاه ها استقبال نمی شود باید انجام شود.

سیمایی صراف گفت: از عوامل دیگر مهاجرت که می‌کوشیم آن را اصلاح کنیم٬ گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است. مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد. ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم. البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند. سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است و باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد. امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش کنیم. در واقع یکی از عوامل مهاجرت این است که استاد و دانشجو انتظار دارند کرامت آن ها را به رسمیت بشناسیم. اگر کرامت اساتید و دانشجو حفظ شود، ماندگاری وی در کشور بیشتر می شود.

عارف

احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه

عارف٬‌ معاون اول رئیس جمهور از احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

محمدرضا عارف در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، اظهار کرد: در آستانه هفته وحدت هستیم، وحدت رمز اصلی پیروزی و ماندگاری انقلاب و رمز حل چالش‌های امروز ما است. قطعا همبستگی و وحدت و انسجام نیروهای نخبه و پرتلاش کشور نویدبخش حل مشکلات است.

وی با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیای مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی برای دانشگاه شهید بهشتی و عدم تحقق این مصوبه، یادآور شد: در دوره قبل این تصمیم گرفته شد که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب ما، مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را تبدیل به دانشگاه کنیم و جمع بندی خوبی داشتیم. در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به داشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذارشود.

عارف افزود: البته این تصمیمات اگر با پیگیری جدی همراه شوند، حل می‌شوند. مصوبه دولت قانونی بود و منابعی برای آن گذاشتیم اما اجرایی نشد؛ اما ما آمادگی احیای آن مصوبه را داریم. این اقدام پیام خوبی به دنیا می‌دهد که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین ادامه داد: از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجوانی خود عبور کرده است. ان شاءالله به پیری نرسد و اجرایی شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانشگاهیان حاضر در اجلاس، خاطر نشان کرد: آیا امکان اظهار نظر و طرح بی حاشیه مسائل مختلف در دانشگاهه را داریم یا خیر؟ چقدر به کرسی آزاد اندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کرده ایم؟ انتظار ما از این نشست ها این است که به مسائل کلان در زمینه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شود. روسای دانشگاه ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه کار شده اند.

محمودرضا آقامیری

سند تحول دانشگاه شهید بهشتی؛ مبنای مدیریت ستادی این دانشگاه

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تدوین سند تحول دانشگاه شهید بهشتی گفت: این سند ۲۱ راهبرد دارد و از امروز به عنوان مبنای برنامه‌های دانشگاه و مدیریت ستادی قرار گرفته است و تلاش دارد سبک نوینی از برنامه ریزی توسعه دانشگاهی را بنا نهد.

سید محمودرضا آقامیری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی اظهار کرد: امروز دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در سطح کشور، از شبکه گسترده همکاران علمی برخوردار است.

وی با اشاره به بیش از ۱۰۷ هزار دانش آموخته و هزار عضو هیات علمی تمام وقت این دانشگاه، ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی ۲۰ هزار داشجویان ایرانی و بین الملل، ۲۴ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده دارد و خود را موظف به ایفای نقش پیشتاز از طریق علم نافع می‌داند. دانشگاه شهید بهشتی در فصل جدید فعالیت‌های خود سعی دارد در حوزه‌های مختلف علم و فناوری کشور پیشتازان عمل کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با بیان این که توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های بین رشته‌ای مرجعیت ساز و گسترش همکاری علمی و بین الملی با کشور‌های همسایه و همسو از جمله اهداف دانشگاه شهید بهشتی است، توضیح داد: پیشتازی در ارتباط با صنعت و جامعه از طریق انعقاد قرارداد‌ها و نقش آفرینی به عنوان اتاق فکر دولت و دانشگاه معین برای صنعت و معدن و تجارت از جمله اقدامات دانشگاه شهید بهشتی است. با ایجاد یک فضای اخلاقی با کمک همکاران توانستیم در برابر آپارتاید علمی نظام سلطه بایستیم.

اقامیری همچنین تلاش در جهت ایجاد خوابگاه‌های متاهلی و برنامه ریزی برای تامین مسکن برای اعضای هیات علمی را از دیگر اقدامات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه دانشگاه شهید بهشتی به دستاورد‌های کنونی خود راضی نبوده و در تلاش است گام‌های بلندتری بردارد. از این رو دانشگاه شهید بهشتی به تدوین سند تحول دانشگاه شهید بهشتی در افق ۱۴۱۲ با شعار دانشگاه اخلاق مدار و آینده ساز، همت کرده است. اعتلای اخلاق حرفه‌ای و بالندگی فرهنگی و سرمایه اجتماعی، گسترش مرجعیت دانشگاه در عرصه علم وفناوری، توسعه همکاری‌های علمی و بین الملی و ارتقای جامعه جهانی دانشگاه از اهداف است. این سند ۲۱ راهبرد دارد و از امروز به عنوان مبنای برنامه‌های دانشگاه و مدیریت ستادی قرار گرفته است و تلاش دارد سبک نوینی از برنامه ریزی توسعه دانشگاهی را بنا نهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکل فضای فیزیکی دانشگاه شهید بهشتی، خطاب به معاون اول رئیس جمهور، عنوان کرد: قرار بود زندان اوین به دانشگاه ملحق شود، امیدواریم این مشکل را حل کنیم. دانشگاه ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه زخم‌هایی برداشته است ولیکن حمایت شما می‌تواند این مشکل را حل کند.

در بخش دیگر این برنامه، سید احمدرصا خضری، مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، درباره اهداف برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این اجلاس اهدافی اعم از گسترش تعامل میان ستاد و صف در حوزه آموزش عالی، شناسایی دقیق تنگنا‌ها و دشواری ها، شناسایی مشکلات مدیریتی و مالی و آموزشی و فرهنگی در ساحت دانشگاه، تلاش برای یافتن راه حل مطلوب برای مشکلات، تبیین مسئولیت اجتماعی دانشگاه، تلاش برای ارائه راهکار‌های مناسب برای بهبود سطح معیشت کارکنان شریف و یاوران علمی و اعضای هیات علمی به عنوان مغز متفکر آموزش علمی و... را دنبال می‌کند.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به وزیر علوم دکتر سیمایی صراف خوشامد می‌گوییم. در جلسه‌ای به آقای پزشکیان گفتم بعد از مرحوم حبیبی و مرحوم شریعتمداری علوم انسانی‌ها عنان وزارت علوم را در اختیار گرفتند و چه بسا برنامه‌های بهتری را شاهد باشیم.

وی افزود: در حال حاضر یک زندان دو میلیون نفری در مقابل چشم جهانیان قرار دارد که کودک کشی و نسل کشی در آن صورت می‌گیرد؛ لذا دنیا امروز در دست انسان‌های جاهل و ظالم است. 

رستمی بیان کرد: در این ماه‌ها شاهد اعتراضات دانشگاهیان برای حداقل‌ها بودیم و دیدیم چطور با آنها چطور برخورد شد. در آمریکا سه رئیس دانشگاه عزل شدند فقط برای اینکه چرا دانشجویان شما به نسل کشی اعتراض کردند، این واقعیت دنیاست.

رستمی با اشاره به سخنان عارف درباره تحقق نیافتند سند چشم انداز گفت: درست است در برنامه هفتم مأموریت‌هایی داریم و از بخشی ماموریت‌ها عقب هستیم، اما باید ببینم در چه شرایطی بودیم و دانشگاه‌های ما در چه شرایطی اقدامات و ماموریت‌های خود را انجام دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
امیدواریم برای دانشگاه فرهنگیان فرد مناسب انتخاب شود مدیر برکنار شده جای دیگر فرستادین میخواهین شق القمر کنه؟ افتضاحه بدباد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
مسئول آموزش مهارت ومتخصص باتجربه آموزش مهارت در کشور آموزش فنی وحرفه ای هست که نماینده اش در جلسه حضور ندارد،در ضمن تا به وضعیت اسفناک معیشت کارمندان آموزش فنی وحرفه ای در سطح استانها توجه نشود از آموزش موثر وکارآمد مهارت خبری نخواهد بود
آخرین اخبار