رئیس باشگاه دانش پژوهان گفت: ایران پس از ۸ سال توانست مدال طلای المپیاد فیزیک را کسب کند.

سید رضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان در نشست خبری امروز گفت: ایران  دو نوع المپیاد دارد در نوع اول برخی از المپیادها مصوبه شورای فرهنگی را دارند  اما در نوع دوم المپیاد‌ها،  همچون هوش مصنوعی با این که مصوبه شورای عالی فرهنگی نبوده‌ شرکت کرده‌ایم.

وی با بیان این که ایران در المپیاد فیزیک ریاضی، نجوم، زیست، شیمی و کامپیوتر شرکت کرده و مدال کسب کرده است افزود: پس از چندسال یک طلا و ۴ نقره و در المپیاد نجوم و اختر فیزیک، ۵ مدال طلا در المپیاد های نجوم، اخترفیزیک، شیمی، ریاضی ، کامپیوتر  ۱۰ مدال طلا و ۱۰ مدال نقره ، ۲ برنز در المپیادهای  نجوم، کسب کرده ایم؛ همچنین کشور ما در المپیاد ریاضی رتبه ۱۹، در زیست شناسی رتبه ۴، کامپیوتر رتبه ۹، شیمی رتبه ۸ و نجوم رتبه اول  دنیا را کسب کرده است.

وی افزود: ایران در مجموع رتبه سوم را کسب می‌کنند، این نشانگر این است که دانش آموزان ما می توانند اقدامات خوبی را انجام دهند. میزبانی ایران در المپیاد فیزیک اتفاق خوبی بوده است و ایران از نظر علمی بالاتر بوده است که بتواند سوالات را طراحی و تصحیح کند.

وی با بیان این که المپیاد فیزیک به دلیل این که در کشور خودمان برگزار شد و برخی کشورها در آن شرکت نکرده‌اند در رتبه بندی جهانی آورده نشد؛ افزود: ما پس از ۸ سال توانستیم مدال  طلا را در المپیاد فیزیک کسب کنیم.

او با بیان این که در دوره تابستان دانش پژوهان به صورت شبانه روزی  ۷۰۰ نفر شرکت کردند تا سال آینده در المپیاد شرکت کنند. در آبان سال جاری المپیاد ترکیبیات (هوش مصنوعی و ریاضی) در کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: دختر ایرانی تنها دختری است که درالمپیاد نجوم توانست مدال طلا را کسب کند.

در ادامه این نشست حنانه خرم دشتی مدال آور طلا نجوم گفت: المپیاد نجوم در ۵۳ کشور مابین ۲۷۰ نفر برگزار شد و ایران در گروه ۵ نفره توانست مدال طلا را کسب و رتبه اول جهان شود.

وی با بیان این که در مدرسه فرزانگان ۲ تهران درس خوانده افزود: در ایران متاسفانه به فیزیک توجهی نشده بنده علاقه دارم در رشته کامپیوتر شرکت کرده و فیزیک را با آن ترکیب کنم.

حسینی درباره تاثیر امتحانات نهایی در روند المپیاد‌های جهانی گفت: دانش‌آموزان از پایه هشتم، نهم درگیر المیپاد هستند و باید در پایه دهم و یازدهم برای معدل تلاش کنند و این تاثیر معدل باعث ریسک نگرانی دانش آموزان المپیادی شده است.

وی افزود: در این راستا طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده که باشگاه دانش پژوهان در این طرح درخواست داده که معدل دوازدهم جایگزین معدل پایه دهم و یازدهم شود.

وی بابیان این که مدال آوران از استان‌های مختلف ازجمله شیراز و قزوین هستند و تنها از تهران نیستند، ادامه داد: در گذشته طرح مشاور جوان دولت توسط مدال آوران را تدوین شد و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت اماتصویب نشد و باتوجه به تاکیدات اخیر رهبری مبتنی بر استفاده ظرفیت نخبگان در دولت دوباره این طرح مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: امروز طرح اصلاح شده قبلی با عنوان همیاران نخبه و جوان دولت به وزیر آموزش و پرورش داده می‌شود که در این طرح نخبگان در کنار مسئولان بلندمرتبه قرار بگیرند، تجربه و یادبگیرند تا به حل مسایل کشور کمک کنند. 

حسینی گفت: اولین دوره المپیاد هوش مصنوعی امسال برگزار شد.

او با بیان این که به زودی با سازمان هوش مصنوعی تفاهم نامه منعقد می‌شود تا دانش‌آموزان المپیادی در این سازمان مشغول به کار شوند؛ تصریح کرد: در المیپاد اقتصاد و مدیریت هم یک مدال نقره و برنز توانستیم برای اولین بار کسب کنیم.

محمد نوروزی، رئیس کمیته علمی زیست‌شناسی، در ادامه این نشست گفت: این کار بزرگی است که دانش‌آموزان انجام دادند، دانش‌آموزان در کشور‌های دیگر با هزینه‌های گزاف و تجهیزات گران شرکت کردند و نتیجه آنها با ما اصلا قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به تاثیر معدل‌های نهایی در کنکور سراسری است؛ ادامه داد: این امر تاثیر خیلی منفی در نتایج دانش‌آموزان خواهد داشت. این موضوع ریسک ورود به المیپاد را زیاد می‌کند و نیاز به بازنگری جدی و شرایط ویژه برای المپیادی دارد.

وی با بیان این که کمترین شرکت کنندگان المپیاد از استان‌های یزد، اردبیل بوده است؛ ادامه داد: از ۴۹ عضو تیم‌های المپیادی ۲۸ نفر متعلق تهران و مابقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شیراز هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار