کارشناسان می‌گویند اگر دائماً و در یک زمان خاص هر شب از خواب بیدار می‌شوید، دلیل خوبی برای آن وجود دارد.

زمان بیداری اغلب بین ۳ تا ۴ صبح است که به آن «ساعت سحر» می‌گویند. با این حال، این نام به این معنی نیست که نیروی ترسناکی وجود دارد که خواب شما را مختل می‌کند، بلکه به نظر می‌رسد که مقصر ممکن است چیزی پیش پا افتاده‌تر باشد و این اتفاق به فعالیت‌های شبانه و الگو‌های خواب شما مربوط باشد.

مارتین سیلی، متخصص خواب و مدیر عامل شرکت MattressNextDay، دلیل بیدار شدن مکرر شبانه در برخی افراد و چگونگی جلوگیری از این اختلالات را فاش کرد.

به نظر می‌رسد بیدار شدن در ساعت ۳ صبح با تغییرات در چرخه خواب و نحوه واکنش مغز به سیگنال‌های خاص مرتبط باشد.

خواب ما به چرخه‌های تقریباً ۹۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود، از جمله خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM - مرحله مرتبط با رویا‌ها و تثبیت حافظه.

در طول یک خواب معمولی شبانه، ما چهار تا پنج دوره از این چرخه‌ها را پشت سر می‌گذاریم. انتقال بین این مراحل، نقاط طبیعی بیداری است، اما ما معمولاً این لحظات را به خاطر نمی‌آوریم، زیرا فقط چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد، اما اگر متوجه شدید که در یک زمان خاص، به ویژه در «ساعت سحر» بیدار می‌شوید، احتمالا روتین خواب شما دلیل آن است.

اگر عادت دارید در طول شب هنگام بیدار شدن به دستشویی بروید یا گوشی خود را چک کنید، این ممکن است برنامه خواب شما را مختل کند و این عادتی است که باید فوراً آن را ترک کنید.

رفتن مداوم به رختخواب در یک زمان می‌تواند باعث شود بدن شما در زمان‌های خاصی، حتی قبل از زنگ ساعت، شما را زودتر از خواب بیدار کند.

گویی مغز شما الگویی ایجاد می‌کند، مانند رفتن به رختخواب در ساعت ۱۰ شب و بیدار شدن در ساعت ۳.۳۰ صبح. هنگامی که مغز شما این الگو را تشخیص داد، ممکن است به دنبال آن ادامه دهد، حتی اگر نخواهید در ساعات اولیه صبح از خواب بیدار شوید.

این بدان معنی است که آگاهی از ساعتی که از خواب بیدار می‌شوید می‌تواند یک انتظار روانی ایجاد کند. اگر متوجه شدید که چندین شب متوالی ساعت ۳:۰۴ صبح از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است انتظار داشته باشید دوباره دقیقاً در همان ساعت از خواب بیدار شوید. برای جلوگیری از بیدار شدن زودهنگام ناخواسته، اگر نمی‌توانید بخوابید، بیش از ۲۰ دقیقه در رختخواب دراز نکشید، زیرا کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که ماندن در رختخواب در حالی که سعی می‌کنید بخوابید و موفق نشدید ممکن است به این مشکل اضافه کند.

درعوض، کارشناسان توصیه می‌کنند بلند شوید، راه بروید یا اتاق‌ها را عوض کنید و به فعالیت‌های آرامش‌بخشی مانند خواندن کتاب بپردازید، اما سعی کنید از استفاده از تلفن خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است احساس هوشیاری بیشتری بکنید.

منبع: اکسپرس

برچسب ها: خواب راحت ، بی خوابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار