نظرسنجی‌های تازه منتشر شده از سوی پایگاه‌های افکارسنجی آمریکایی حاکی از رقابت تنگاتنگ معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور پیشین آمریکا در ایالت‌های کلیدی این کشور است.

با نزدیک‌تر شدن به تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان) و روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، روزانه نظرسنجی‌ها و مطالب بیشتری پیرامون رقابت‌های انتخاباتی «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا منتشر می‌شود.

بر همین اساس، نشریه «هیل»، با استناد به دو نظرسنجی برگزار شده توسط خود و پایگاه افکارسنجی «دیسیژن دسک اچ کیو» و «سی‌ان‌ان»، از رقابت تنگاتنگ میان دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی، موسوم به ایالت‌های «میدان نبرد» خبر داد.

براساس این گزارش که امروز منتشر شده است، معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور پیشین آمریکا در ایالت‌های «جورجیا»، «نوادا» و «پنسیلوانیا» که همگی ایالت‌های کلیدی هستند، در شرایطی برابر قرار دارند. البته پیشتازی هریس در ایالت‌های جورجیا و نوادا اندک و در دامنه خطای نظرسنجی سی‌ان‌ان قرار دارد.

از طرفی، هریس با کسب ۵۰ درصد آرا و اختلافی ۶ درصدی در «ویسکانسین» و با کسب ۴۸ درصد آرا و اختلافی ۵ درصدی در ایالت «میشیگان» پیشتاز است. اما ترامپ نیز با اختلافی ۵ درصدی و کسب ۴۹ درصد آرا در «آریزونا»، رقیب دموکرات خود را شکست داده است.

در سال ۲۰۲۰، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در ۶ ایالت مذکور پیشتاز بود و در نهایت همین مسئله، به پیروزی او بر ترامپ کمک کرد. اما همانطور که هیل نوشته است، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دو ایالت پنسیلوانیا و جورجیا برای هریک از نامزد‌ها حیاتی خواهند بود. در هر دو ایالت، نزدیک ۱۵ درصد رای دهندگان احتمالی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که احتمالا نظر خود را تغییر دهند.

از طرفی، پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری در ماه ژوئیه و حمایت از هریس، معاون رئیس جمهور از حمایت فزاینده‌ای برخودار شده است. به‌طوریکه، طبق نظرسنجی برگزار شده توسط «هیل» و پایگاه افکارسنجی «دیسیژن دسک اچ کیو»، او با اختلافی ۴ درصدی و کسب ۴۹.۴ درصد آرای کل، در سطح ملی پیشتاز است.

نظرسنجی برگزار شده توسط هیل و دیسیژن دسک اچ کیو، حاکی از نتایج مشابه به نظرسنجی سی ان ان در ایالت‌های جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا است. با وجود پیشتازی هریس در هر سه ایالت کلیدی مذکور، اختلاف او در دامنه خطای نظرسنجی‌ها قرار گرفته است و نمی‌توان پیشتازی معاون رئیس جمهور را قاطعانه اعلام کرد.

اما، طبق نظرسنجی هیل و دیسیژن دسک اچ کیو، بزرگترین نقطه قوت نامزد دموکرات، در ایالت ویسکانسین است. او در این ایالت با اختلاف قطعی ۳.۴ درصدی پیشتاز است. در آریزونا هم، هر دو نامزد در سطح برابر قرار دارند و در میشیگان نیز، هریس با اختلافی ۱.۶ درصدی، پیشتاز است.

نظرسنجی سی ان ان، از تاریخ ۲۳ الی ۲۹ اوت (۲ الی ۸ شهریور) و با مشارکت ۶۸۲ رای دهنده در آریزونا، ۶۱۷ رای دهنده در جورجیا، ۷۰۸ رای دهنده در میشیگان، ۶۲۶ رای دهنده در نوادا، ۷۸۹ رای دهنده در پنسیلوانیا، ۹۷۶ رای دهنده در ویسکانسین برگزار شده است.

محوبیت هریس در بین «نسل زد»

با وجود رقابت تنگاتنگ هریس و ترامپ در ایالت‌های کلیدی، طبق نظرسنجی اخیر شبکه خبری «ان بی سی نیوز»، نامزد حزب دموکرات از حمایت بیش از نیمی از «نسل زد» آمریکا برخوردار است. حمایت گسترده از هریس در بین جوانان و نوجوانان واجد شرایط رای دهی در آمریکا درحالی است که طبق همین نظرسنجی، فقط یک سوم جوانان این کشور از ترامپ حمایت می‌کنند.

اختلاف دو رقیب در بین جوانان آمریکایی بسیار گسترده است، اما طبق گزارش ان بی سی نیوز، هریس برای شکست ترامپ، به حمایت بیشتر جوانان و افراد زیر ۳۰ سال نیاز دارد. بایدن در سال ۲۰۲۰ از حمایت ۷۳ درصدی نسل زد برخودار بود.

در این نظرسنجی که از ۲۳ اوت الی ۳۰ اوت (۲ الی ۹ شهریور) برگزار شده است، بیش از ۶۰ درصد رای دهندگان احتمالی جوان آمریکایی، از معاون رئیس جمهور حمایت کرده‌اند. یکی از علت اصلی حمایت این افراد از هریس، سن کمتر او در مقایسه با ترامپ است.

با این وجود، در چنین شرایطی، ترامپ بار‌ها ادعا کرده که در همه یا اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است. اما کارازار انتخاباتی او به طور فزاینده‌ای استدلال می‌کند که نظرسنجی‌ها در گذشته درباره ترامپ اشتباه کرده‌اند و دوباره هم اشتباه خواهند کرد.

اما محبوبیت فزاینده هریس به شخص او محدود نشده است؛ در نظرسنجی بلومبرگ/مورنینگ کانسالت مشخص شد حدود ۳۰ درصد از رای دهندگان ایالت‌های کلیدی می‌گویند که انتخاب «تیم والز» فرماندار مینه‌سوتا از سوی هریس به عنوان معاونش، باعث شد تا احتمال بیشتری برای رای دادن به او فراهم شود، در حالی که تنها ۲۳ درصد از رای دهندگان این ایالت‌ها اعلام کردند که انتخاب سناتور «جی. دی ونس» توسط ترامپ به عنوان معاونش باعث می‌شود تا آنها به ترامپ رای بدهند.

رای‌دهندگان ایالت‌های کلیدی آمریکا به احتمال زیاد والز را از نظر ذهنی مناسب‌تر، صادقتر و دلسوزتر از ونس می‌دانند.

فقط ۹ هفته تا روز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است.

هر ۲ نامزد ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) در شبکه «ای بی سی نیوز» برای مناظره توافق کرده‌اند. این مناظره، مشابه مناظره پیشین ترامپ و بایدن، روی چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار