این روز‌ها بسیاری به این فکر می‌کنند که انتخاب کدامیک از نامزدهای انتخایات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند برای اوضاع خاورمیانه خطرناک‌تر باشد.

به گزارش روزنامه «پرسپکتیو» ترکیه، پیروزی کامالا هریس یا دونالد ترامپ، نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مسائل مهم در محافل سیاسی فلسطینی و اسرائیلی در مورد تعیین سرنوشت درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است. 

درحالیکه حزب دموکرات آمریکا، کامالا هریس را به عنوان نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است، بحث بر سر این که پیروزی ترامپ، رئیس جمهور سابق و یا نامزد دموکرات تبعات منفی بیشتری برای مردم فلسطین در پی خواهد داشت، در جریان است. 

چندی پیش، کامالا هریس در کاخ ریاست جمهوری آمریکا میزبان نتانیاهو بود و با تاکید بر اینکه «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و آمریکا همواره در کنار اسرائیل خواهد بود» از حمایت بی، چون و چرای کاخ سفید از نتانیاهو سخن گفت، اما در همین حال، طی سخنانی پایان دادن به کشتار غیرنظامیان در نوار غزه را خواستار شد. وی همچنین پیش از اینکه به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شود، در رابطه با حملات رژیم اسرائیل به غزه گفته بود «تصویر زنان و کودکانی که در حملات هوایی کشته شده اند، اجازه نمی دهند که نگاهمان را از فلسطین و غزه برداریم. ما نمی توانیم در مقابل این رنج عظیم بی تفاوت باشیم. من نمیتوانم سکوت کنم.» 

این سخنان هریس باعث ایجاد نگرانی در میان محافل صهیونیست و لابی‌های قدرتمند یهودی در کاخ سفید و نیز در دولت راستگرای افراطی نتانیاهو شد. آیا این سخنان به منزله‌ی چرخش سیاسی در سیاست سنتی آمریکا در مورد خاورمیانه بود؟  بسیاری از تحلیلگران سیاسی روزنامه‌های مطرح جهان این چرخش سیاسی را در آن زمان تایید و عنوان کردند که پیروزی هریس برای اسرائیل نتایج ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. در بخش‌های دانشگاهی که ماه‌هاست در بسیاری از دانشگاه‌ها بسیج شده‌اند تا از مراکز آموزشی بخواهند که روابط خود را با بنیاد‌ها و شرکت‌های مرتبط با اسرائیل و با شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین فلسطین قطع کنند، سخنان هریس نوعی امیدواری ایجاد کرد که ممکن است تغییری در سیاست‌ها رخ دهد. 

ولی نباید فراموش کرد که چند ماه قبل، هریس، مانند بایدن، اعتراضات و اردو‌های دانشجویی را «اقدامات یهود ستیزانه» توصیف کرد. معاون رئیس جمهور حتی ساعاتی قبل از دیدار با نتانیاهو در بیانیه‌ای تظاهرکنندگان در واشنگتن علیه حضور رئیس رژیم اسرائیل را محکوم کرده بود. از طرف دیگر، همسر خانم هریس، یک وکیل شناخته شده‌ی یهودی است که پس از انتخاب همسرش به عنوان نامزد حزب دموکرات، به گروه‌های یهودی اطمینان داد که کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات از حامیان اصلی اسرائیل در جهان خواهد بود. 

پس از این اظهارات، محافل دانشگاهی و دانشجویانی که به تغییر موضع هریس در قبال حمایت از اسرائیل دلگرم شده بودند، با ناامیدی بزرگی مواجه شدن چراکه هریس هم همانند بایدن و دیگر هم حزبی‌های خود در حالی که از کشته شدن غیرنظامیان ابراز تاسف میکرد، اولویت خود را حمایت از نتانیاهو میدانست.  امان عبدالهادی، جامعه شناس از دانشگاه شیکاگو، طی سخنانی درباره‌ی اظهارات هریس گفت: «اظهار همدردی شما با کسی که سرش را نشانه گرفته اید و شلیک می کنید قابل تحسین نیست. ما نیاز به ابراز همدردی شما نداریم. خواست ما این است که شما حمایت مالی و سیاسی و تسلیحاتی از قاتلان مردم غیرنظامی را متوقف کنید، همان مردمی که خودتان در کشتار آنها دست دارید. »

حزب دموکرات آمریکا با ترس از اینکه آرای قشر دانشگاهی و دانشجویان را از دست بدهد اظهارات ضد و نقیضی در مورد فلسطین و اسرائیل بیان میکند. این اظهارات به گونه‌ای است که میتوان گفت یکی به نعل میزند و یکی به میخ. در همین حال، ترامپ، رئیس جمهور سابق و دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا از متحدان قدرتمند اسرائیل به شمار میرود؛ طوری که تحلیلگران وی را حافظ منافع مالی و سیاسی رژیم صهیونیستی در دوره‌ی ریاست جمهوری او می دانند. همچنین حمایت زیاد لابی‌های یهودی از ترامپ در ایالت‌های بزرگ و کلیدی آمریکا نشان دهنده‌ی این است که نتانیاهو و محافل صهیونیست هم سیاست نامشخص هریس در قبال خودشان را دوست ندارند و می خواهند با فردی که قبلا در این زمینه آزمایش خود را به خوبی پس داده است مسیر را ادامه دهند. 

برنارد کاوسلر، استاد علوم سیاسی دانشگاه جیمز مدیسون، بر این باور است که ترامپ در صورت پیروزی دست نتانیاهو یا هم حزبی‌های افراطی او را برای گسترش شهرک‌های یهودی نشین و افزایش ظلم علیه فلسطینیان باز خواهد گذاشت. 

گفته می شود در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، بیشتر از بایدن آماده‌ی شعله ور ساختن آتش جنگ در خاورمیانه است چرا که برای دسترسی به سیاست‌های قدرت طلبانه خود در قبال ایران و حامیانش، بهترین راه را ایجاد تنش ودرگیری در خاورمیانه می داند؛ بنابراین در اینکه انتخاب هریس یا ترامپ هیچ منفعتی برای فلسطین ندارد شکی نیست ولی با توجه به روند کارزار انتخاباتی و اظهارات این دو نامزد ریاست جمهوری، اینطور میتوان استدلال کرد که پیروزی هریس ممکن است خطرات کمتری را متوجه مردم فلسطین بکند و راه حل‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌های بین طرفین ارائه شود.

مترجم: سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
تو نمیدونی ؟ در زمان ترامپ ۳۰۰ هزار بشکه نفت میفروختیم در زمان بایدن ۲ میلیون بشکه نفت ، دولت قبل با این حجم فروش باز کشور نتونست مدیریت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۱:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
اتفاقات زمان فرق کرده از جمله جنگ اوکراین اگر بایدن ندانست منفعت تحریم اثر گذار است انجام می دادند این سیاست های آمریکا به شخص ربط ندارد این دولت سایه آمریکا ست تصمیم گیری میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
سگ زرد برادر شغاله فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
سیاست کثیف آمریکا
بین این دو فرقی نیست
هر دو جنایت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
ترامپ صددر صد خطرناکتر هست
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۰:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
مرگ بر آمريكا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
ترامپ از هریس بدتر، هریس از ترامپ بدتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
خاورمیانه رو به فلسطین خلاصه کردید یعنی براتون فرقی نداره چه تاثیری برای ایران داشته باشه فقط دنبال منافع فلسطینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
اینها مردم ایران براشون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
هر دو خطرناک هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
ترامپ وحشی و قمار باز خطرناک تر هست‌ . البته سگ زرد برادر شغاله.
آخرین اخبار