سرپرست تیم اعزامی المپیاد نجوم و اختر فیزیک گفت: ۱۰ دارنده مدال طلای المپیاد کشوری از کنکور معاف می‌شوند.

حنانه خرم‌دشتی، آروین رسول‌زاده، محمدمهدی کشاورزی، آریا فاتح‌کرداری و علی نادری لردجانی، نمایندگان ایران در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، هریک موفق به کسب مدال طلا شدند تا ایران با این نتیجه درخشان در جایگاه اول بایستد. این مسابقات به میزبانی سازمان IOAA از ۲۷ مرداد تا ۶ شهریور در برزیل برگزار شد و بیش از ۲۵۰ دانش‌آموز از ۵۷ کشور جهان در این مسابقات شرکت کردند.

امیرحسین موسوی، سرپرست تیم اعزامی ایران به المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک درخصوص فرآیند آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در مسابقات جهانی المپیاد نجوم  و اختر فیزیک گفت: المپیاد‌های علمی هر ساله در سراسر کشور برگزار و از طریق اطلاعیه به تمامی مدارس ایران اعلام می‌شود. بعضی‌ها این فرایند را بیشتر جدی می‌گیرند و برخی  کمتر پیگیری می‌کنند؛ دانش آموزان داوطلب مطالعه خود برای المپیاد را از بدو شروع مدارس آغاز می‌کنند. بطور کلی بهمن ماه، آزمون مرحله اول برگزار می‌شود که تمامی المپیادی‌ها در آن شرکت می‌کنند. المپیاد نجومی هم که دانش آموزان مدال آور در آن شرکت کردند بدین صورت بود که در ۴ ساعت حدود ۵هزار داوطلب باید به ۳۰ سوال تستی پاسخ دهند. بعد از آن، حدود ۵۰۰ نفر پذیرفته شده به آزمون مرحله بعدی در اردیبهشت‌ماه راه می‌یابند و سپس در آن آزمون در ۴ ساعت به ۱۰ سوال پاسخ می‌دهند. از ۵۰۰ نفر شرکت‌کننده ۴۰ نفر برای دوره تابستانه انتخاب می‌شوند و در دوره تابستانه کلاس‌هایی با مباحث مختلف در زمینه‌های نظری المپیاد نجوم که شامل نجوم کروی، مکانیک سماوی، اختر فیزیک و کیهان‌شناسی می‌شود و در بخش عملی که  شامل رصد مسلح و غیر مسلح آسمان و تحلیل داده است، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در انتهای این دوره ۱۰ نفر منتخب می‌شوند و مدال طلا دریافت می‌کنند و به همین سبب از کنکور معاف شده و در ادامه مسیر، تمام سال تحصیلی در اختیار باشگاه دانش‌پژوهان قرار می‌گیرند تا وارد دوره انتخابی تیم ملی شوند. اما دانش‌آموزانی که مدال نقره یا برنز دریافت می‌کنند با کسب سهمیه ۲۰ درصدی به مطالعه دروس مدرسه و کنکور باز می‌گردند تا وارد دانشگاه شوند.

موسوی به سرانجام کار ۱۰ نفر منتخب اشاره کرد و افزود: «برای ۱۰ نفر دارنده مدال طلا که وارد دوره انتخاب تیم ملی شدند از مهر پارسال تا اردیبهشت امسال کلاس‌های هفتگی تئوری و برنامه رصد آموزی در کویر‌های ایران برگزار شد. در پایان اردیبهشت ضمن برگزاری امتحانات پایانی، از ۱۰ نفر دارنده مدال طلای کشوری ۵ نفر آنها به‌عنوان تیم اعزامی امسال ایران به برزیل انتخاب شدند و از اردیبهشت‌ماه تا قبل از اعزام دانش‌آموزان به مسابقات جهانی، به صورت جدی مواردی که در آزمون‌های جهانی به صورت سوال مطرح می‌شد را بررسی کردیم. همچنین در آزمون‌های جهانی شبیه‌سازی شده سال‌های گذشته نیز شرکت کردند؛ بطور کلی در دو سه هفته قبل اعزام به صورت خیلی جدی‌تر خودشان را برای حضور در مسابقات جهانی در برزیل آماده کردند.

سرپرست تیم اعزامی المپیاد نجوم و اختر فیزیک با بیان اینکه تیم ملی ایران در مسابقات با اختلاف معناداری رقبای خود را شکست داد گفت: «آزمون برگزار شده در برزیل در ۴ قسمت شامل یک آزمون ۴ ساعته حل سوالات تئوری، آزمون تحلیل داده، آزمون رصد عملی و آزمون آسمان نمایی که در نهایت هر ۵ نفر اعزامی مدال طلا کسب کردند و تیم ایران به رتبه اول دست یافت. شایان ذکر است تیم آمریکا با کسب ۳ مدال طلا و ۲ نقره جایگاه دوم را کسب کرد. ما اختلاف معناداری با دیگر تیم‌های شرکت‌کننده داشتیم و در این مسابقات به مقام اول دست یافتیم.

وی به حس و حال دانش آموزان در این سفر اشاره کرد و گفت: با توجه به رنج سنی بچه‌ها سفر به برزیل نه تنها یک تجربه جدید بلکه سفری مهیج و هیجان‌انگیز بود. ابتدا با پرواز ۲ ساعته به دبی رفتیم و سپس در یک پرواز ۱۶ ساعته مستقیم به شهر ریو دو ژانیرو در برزیل رسیدیم. چون یک روز زودتر از موعد به شهر ریو رسیدیم به این واسطه از شهر دیدن کردیم. در ابتدا هیچ نشانی از استرس و فشاری در بچه‌ها دیده نمی‌شد و صرفا از سفر و فضا لذت می‌بردند تا زمانی که به شهر لاوراس شهری که مسابقات در آن‌جا برگزار می‌شد رسیدیم. در روز افتتاحیه بچه‌ها تلفن همراه خود را تحویل دادند و ارتباط‌شان با سرپرست‌ها قطع شد. در روز افتتاحیه بود که نشانه‌هایی از استرس و نگرانی در بچه‌ها پدیدار شده بود و طبیعتا دلیل آن نیز حضور در محیطی جدید با حضور دانش‌آموزان کشور‌های مختلف بود. در مکالمه‌ای که با آنها در بعد از برگزاری آزمون داشتم متوجه شدم که با بالاترین سطح از استرس و نگرانی در آزمون شرکت کردند. می‌دانید که استرس کارایی و عملکرد را کم می‌کند، اما تیم اعزامی ایران بقدری قوی بودند که این مرحله را طی کردند و به مقام اول دست یافتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار