مجموعه عملیات حزب‌الله لبنان در عمق اراضی اشغالی طی ماه‌های اخیر اقدامی بود که رژیم صهیونیستی را شوکه کرد و این رژیم آمادگی آن را نداشت.

حزب‌الله لبنان یکی از عمیق‌ترین حملات خود را در اواسط ماه می (اردیبهشت ماه) با استفاده از یک پهپاد انفجاری انجام داد که به یکی از مهم‌ترین سیستم‌های نظارتی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ضربه مستقیم زد.

این عملیات و سایر حملات پهپادی موفق، به حزب‌الله لبنان گزینه مرگ‌بار دیگری در برابر رژیم صهیونیستی داده است. فابیان هینز، پژوهشگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، درباره قابلیت پهپاد‌های حزب‌الله می‌گوید: این تهدیدی است که باید جدی گرفته شود.

قابلیت پهپادی حزب‌الله لبنان

در حالی که رژیم صهیونیستی برای محافظت در برابر زرادخانه موشکی حزب‌الله، سیستم‌های پدافند هوایی، از جمله گنبد آهنین را توسعه داده است، تمرکز کمتری بر قابلیت‌های پهپادی مقاومت اسلامی لبنان صورت گرفته است.

واحد 8200

هینز، گفت: در نتیجه تلاش کمتری برای ایجاد قابلیت‌های دفاعی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین حزب‌الله انجام شده است.

در گزارشی که ازسوی موسسه مطالعات امنیت داخلی، یک اندیشکده مستقل وابسته به دانشگاه تل‌آویو منتشر شد، آمده است: این حمله نشان‌دهنده بهبود دقت و توانایی فرار از پدافند هوایی اسرائیل است.

از زمانی که تبادل آتش تقریبا روزانه در امتداد مرز لبنان و اراضی اشغالی از اوایل اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، حزب‌الله بیشتر از پهپاد‌ها برای دورزدن سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی و حمله به مواضع نظامی این رژیم در امتداد مرز و همچنین در عمق اراضی اشغالی استفاده کرده است.

عملیات شناسایی حزب‌الله در عمق اراضی اشغالی

حزب‌الله همچنین پهپاد‌های ارسال کرده که از تأسیسات حیاتی در شمال اراضی اشغالی، از جمله در حیفا، حومه آن و پایگاه هوایی رمات دیوید، در جنوب شرقی این شهر ساحلی فیلم‌برداری کردند.

حزب‌الله استفاده از پهپاد‌ها را در شناسایی و حملات در طول درگیری‌های سوریه افزایش داد؛ همچنین در سال ۲۰۲۲، زمانی که لبنان درگیر مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرز‌های دریایی خود با رژیم صهیونیستی بود، حزب‌الله ۳ پهپاد را بر فراز یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات گازی این رژیم در دریای مدیترانه فرستاد.

نقشه مناطق مورد هدف

عملیات اربعین و هدف‌گیری مقر یگان ۸۲۰۰

به‌تازگی حزب‌الله طی عملیات اربعین، حملات سنگینی را علیه اهدافی در عمق اراضی اشغالی از جمله پایگاه‌های نظامی و سامانه‌های پدافندی مانند گنبد آهنین انجام داد.

یکی از اهداف اولیه عملیات اربعین، واحد ۸۲۰۰ واقع در شمال اراضی اشغالی بود؛ این عملیات به دنبال ترور فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد و توانایی حزب‌الله را در هدف قرار دادن دقیق زیرساخت‌های کلیدی رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت.

پایگاه ه نظامی اسرائیل

این وضعیت بار دیگر پرسش‌هایی را در مورد آمادگی واحد ۸۲۰۰ برای مقابله با تهدید‌های آتی ایجاد کرده است.

یگان ۸۲۰۰، بخش مهم ارتش رژیم صهیونیستی، به‌عنوان بازوی اصلی جمع‌آوری اطلاعات و فرماندهی عملیات جنگ سایبری این رژیم شناخته می‌شود؛ این واحد نه‌تنها بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است، بلکه یکی از مهم‌ترین واحد‌های اطلاعاتی در سطح جهان نیز محسوب می‌شود.

ماموریت آن شامل جاسوسی الکترونیکی، رهگیری ارتباط‌ها، رمزگشایی پیام‌ها و اجرای عملیات سایبری پیچیده است.

تصویری از حمله حزب الله به اسرائیل

واحد ۸۲۰۰ با وجود موفقیت‌های خود با شکست‌های قابل توجهی نیز مواجه بوده است؛ ناتوانی در پیش‌بینی جنگ اکتبر ۱۹۷۳ و شکست در مقابله با عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، به‌شدت بر شهرت این یگان تأثیر گذاشته است.

این شکست‌ها نشان داد که حتی پیشرفته‌ترین واحد‌های اطلاعاتی نیز می‌توانند در برابر تهدید‌های پیچیده و غیرمنتظره آسیب‌پذیر باشند.

رویداد‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود توانایی‌های بالا، یگان ۸۲۰۰ با چالش‌های بزرگی مواجه است که می‌تواند توانایی آن در حفظ امنیت اراضی اشغالی زیر سوال ببرد.

با توجه به شکست‌های اخیر، این سوال مطرح می‌شود؛ آیا واحد ۸۲۰۰ می‌تواند بر نقاط ضعف خود غلبه کند و دوباره به‌عنوان یک نیروی برجسته در حوزه جنگ سایبری و اطلاعاتی ظاهر شود؟ جهان در حال تماشای این است که ببیند آیا این واحد می‌تواند در برابر تهدید‌های آتی موثر باقی بماند یا خیر.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار