در آغازین روزهای دولت چهاردهم و همزمان با هفته دولت نگاهی به عملکرد سه ساله رئیس جمهوری داشته باشیم که با شعار خدمت بر روی کار آمد و در راه خدمت به شهادت رسید.

در ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ در شرایطی که کشور درگیر موج جدیدی از کرونا بود، شهید آیت الله رئیسی با دریافت حکم تنفیذ خود از سوی مقام معظم رهبری رسما به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی کار خود را آغاز کرد و دو روز بعد یعنی در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شد. طولی نکشید که رئیس دولت سیزدهم اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و اکثریت وزرای پیشنهادی، به جز وزیر آموزش و پرورش، موفق به کسب بالاترین رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس یازدهم شدند.

موج کرونا شکست

دولت سیزدهم در کمتر از یک ماه رسما کار خود را در شرایطی آغاز کرد که میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در سطح کشور به روزانه بیش از ۷۰۰ نفر رسیده بود و کشور ما نیز همانند سایر کشور‌های دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت شهید آیت الله رئیسی کنار زدن موانع بر سر راه واردات واکسن در کنار حمایت تمام قد از شرکت‌های داخلی برای تولید واکسن کرونا بود. دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز ابتدایی فعالیت خود موفق شد تا کمر موج کرونا را در سطح کشور شکسته و با تامین واکسن جلوی شیوع گسترده این بیماری کشنده در سطح کشور را بگیرد.

تلاش برای کنترل نقدینگی و کاهش تورم

اما ویروس کرونا تنها چالش دولت شهید آیت الله رئیسی که با شعار کار جهادی به قدرت رسیده بود، به شمار نمی‌رود. ناترازی و کسری بودجه از جمله چالش‌های دیگری بود که دولت سیزدهم در روز‌های آغازین خود با آن مواجه بود. دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار بست تا پرداخت حقوق کارمندان دولت به نحوی از محل بودجه صورت بگیرد تا موج تورمی دیگر در جامعه به همراه نداشته باشد. تیم اقتصادی دولت با دستور رئیس جمهور شهید اهتمام خود را بر این گذاشت تا در شرایطی که اقتصاد کشور نیز تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته بود، جلوی رشد نقدینگی و به دنبال آن افزایش تورم در جامعه را بگیرد.

اما دولت سیزدهم که کار جهادی را سرلوحه خود در همه عرصه‌ها قرار داده بود، توانست در سایه فروکش کردن موج بیماری کرونا آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها را بعد از تقریبا دو سال به شکل حضوری درآورده و رخوت و رکود بر عرصه آموزش کشور را کنار بزند.

غبار نشسته بر روابط همسایگی کنار رفت

در کنار چالش‌های درونی، دولت سیزدهم همانند سایر دولت‌ها با فشار‌هایی در عرصه بین المللی نیز دست و پنجه نرم می‌کرد. تحریم‌های غربی‌ها مانند همیشه مانعی بر سر راه مبادلات اقتصادی کشور بود و از سوی دیگر پرونده نیمه باز برجام بر روی میز دولت سیزدهم قرار داشت.

هیچ کدام از این فشار‌ها نتوانست از تلاش‌های شبانه روزی رئیس جمهور شهید و دولتمردان برای پیشبرد امور کشور بکاهد، بلکه دولت سیزدهم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را سرلوحه کار خود قرار داد و توانست در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها گام بردارد. دولت سیزدهم علاوه بر کنار زدن موانع بر سر راه تعامل با کشور‌های دنیا، سیاست تقویت روابط همسایگی را پیش گرفت و توانست دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال کند. در دولت سیزدهم بود که بعد از چندین سال غبار نشسته بر روی روابط ایران با عربستان و مصر کنار رفت و شاهد از سرگیری مناسبات با این کشور‌های همسایه بودیم.

دربی جدید به سوی آمریکای لاتین و آفریقا

اما دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را محدود به منطقه آسیا نکرد و پای خود را فراتر گذاشت. نگاه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های نهفته در قاره آفریقا و آمریکای لاتین در بین کارشناسان عرصه بین المللی زبان زد شد. پیوستن به پیمان‌های بین المللی از جمله پیمان بریکس و پیمان شانگهای از جمله دستاورد‌های دولت شهید آیت الله رئیسی در عرصه بین المللی به شمار می‌رود.

اما در کنار اهتمام رئیس جمهور شهید برای تقویت روابط کشور در عرصه بین الملل، دولت سیزدهم از ظرفیت‌های درون کشور نیز غافل نشد. در این دولت تعداد زیادی از کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل در سطح کشور، فعالیت خود را از سرگرفته و اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های بر زمین مانده تامین شد.

رئیس جمهور در بین مردم با مردم

رئیس جمهور شهید همواره در بین مردم و با مردم بود و گواه این امر نیز سفر‌های استانی متعددی بود که توسط شخص رئیس جمهور و اعضای هیات دولت انجام شد. مسیر خدمت در طول سه سال از عمر دولت سیزدهم ادامه داشت تا غروب روز ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ که خبری تلخ و بهت آور سراسر کشور را فراگرفت. اخبار حاکی از سقوط بالگرد رئیس جمهور در نزدیکی ورزقان بود که برای افتتاح سد خداآفرین به این منطقه سفر کرده بود. طولی نکشید که خبر شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تایید شد و مردم ایران اسلامی نیز در مراسم تشییع پاک پیکر شهدای خدمت سنگ تمام گذاشتند.

اما مسیر خدمات دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور پایان نیافت بلکه بلافاصله بعد از فقدان رئیس جمهور، با حکم رهبر معظم انقلاب محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور سکان دولت را در دست گرفت و بر اساس قانون اساسی با همکاری روسای قوه مقننه و قوه قضائیه بستر برگزاری انتخابات در کشور فراهم شد. سرپرست نهاد ریاست جمهوری با همکاری وزارت کشور بستر لازم برگزاری انتخاباتی رقابتی را در ظرف ۴۰ روز در کشور فراهم کرده و در نهایت در هشتم تیرماه نخستین مرحله انتخابات برگزار شد. اما این انتخابات به مرحله دوم کشید و در نهایت در تاریخ ۱۵ تیرماه مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.

راه خدمت ادامه دارد

مجاهدت‌های رئیس جمهور شهید در مسیر خدمت به مردم بر کسی پوشیده نیست تا جایی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود رئیس جمهور شهید کشورمان را «رئیسی عزیز» خطاب کرد و تاکید داشت که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. اکنون که با گذشت حدود ۴ ماه از این حادثه شاهد آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم به ریاست دکتر پزشکیان هستیم، رئیس دولت چهاردهم به صراحت اعلام داشته که با ایجاد وفاق ملی در مسیر خدمت به مردم و ادامه راه شهدا تلاش شبانه روزی خود را به کار خواهد بست و امید است با ادامه راه شهدای خدمت بارقه امید ایجاد شده در دل جامعه به ثمر بنشیند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
خدا رحمتت کند توکه دشمنان را میشناسی والان بهتر، تابودی گذشت کردی اما آنهاهنوز دست نکشیده اند وحتی باخودشان هم دشمنند لعنت خدا بردشمنان غربزده داخلی جمهوری اسلامی
آخرین اخبار