پیش بینی می شود بیش از ۵۷ هزار تن دانه‌های آفتابگردان و کدو در خوی قطب اول تولید دانه های آجیلی برداشت شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:این شهر با داشتن مزارع وسیع آفتابگردان به شهر گل‌های آفتابگردان معروف است و همچنین این شهر قطب اول تولید دانه‌های آفتابگردان و کدوی کشور به‌ شمار می‌رود و صاحب بزرگ‌ترین بازار بورس دانه‌های آفتابگردان کشور است.

علیرضا مردانی ادامه داد: خوی بزرگترین شهر‌ آذربایجان غربی بعد از ارومیه می‌باشد این شهر از سه جهت با شهر‌های سلماس، ماکو و مرند دارای مرز مشترک است. هم‌مرز بودن با کشور ترکیه به همراه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم از دیرباز اهمیت استراتژیکی بالایی به این شهر داده است. 

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت آفتا بگردان آجیلی در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در شهرستان خوی ۱۹ هزار هکتار بوده، گفت: پیش بینی می‌شود از این محصول به میزان ۵۳ هزارو ۲۰۰ تن برداشت شود که از این محصول برداشت شده به میزان ۳ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان در آمد برای کشاورزان حاصل گردد.

این مقام مسئول اظهارداشت: کدوی آجیلی در سال زراعی مذکور ۳ هزارو ۳۰۰ هکتار کشت شده است که پیش بینی می‌گردد از این محصول برداشت شده ۴ هزار ۲۹۰ تن باشد و پیش بینی می‌گردد که گردش ریالی این محصول در این شهرستان ۸۵۸میلیاردتومان در آمد حاصل خواهد شد. 

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: شهرستان خوی با زراعت آفتابگردان آجیلی رتبه اول کشوری واستانی را هر سال کسب می‌کند. 

مردانی با اشاره به اینکه، میدان خشکبار این شهرستان با ۴۵۰ غرفه، بزرگترین میدان خشکبار کشور می‌باشد افزود: از این مغازه‌ها این محصول به تمام استان‌های کشور صادر و خرید و فروش می‌شود.

وی وی در پایان اظهارداشت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار به صورت مستقیم در زراعت این دو محصول مشغول بکار هستند که این نشان می‌دهد بخش عمده خانواده‌ها از این راه امرار معاش می‌کنند. 

مردانی ارقام کشت شده این محصول را در این شهرستان، دور سفید، قلمی، شمشیری، پسته‌ای و بذر هیبریت وارداتی عنوان کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.