کارگاه آموزشی انتقال دانش فنی تولید آفتابگردان در خوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، کارگاه آموزشی انتقال دانش فنی تولید بذر آفتابگردان غیرهیبرید با حضور کارشناسان بخش زارعت ایران و کشور روسیه برای معرفی ارقام جدید بذر دانه های روغنی و آجیلی آفتابگردان در خوی برگزار شد.

در این گردهمایی یکصد کارشناس زراعت کشور از استان های آذربایجان غربی و شرقی، همدان، اصفهان ، کردستان ، کرمانشاه ، اردبیل وزنجان در نشست مشترک با کارشناسان و محققان بخش زراعت روسیه در مورد شناسایی و معرفی ارقام جدید بذر آفتابگردان روغنی و آجیلی و راههای انتقال دانش فنی آن با هم تبادل نظر کردند.

مدیر امور تولید و بذر و نهال شرکت خدمات کشاورزی کشور در این کارگاه آموزشی شهرستان خوی را قطب اول کشت و تولید دانه های آجیلی آفتابگردان و کدودر کشور دانست و گفت: در این کارگاه رقم بذر لاکومکای روسی بعنوان رقم مشترک آجیلی و روغنی برای کشت در آذربایجان غربی به ویژه شهرستان خوی معرفی شد.

مسعودی فر افزود: سالانه 90 درصد روغن نباتی کشور با صرف 4 میلیارد دلار ارز از کشورهای خارجی وارد می شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش وابستگی در این زمینه معرفی ارقام جدید و پر محصول آفتابگردان در داخل کشور ضروری است.

پرفسور الکساندر بوشنوف و سرگئی کاسترومیچ محققان روسی حاضر در این نشست بر ظرفیت های آب هوایی و طبیعی آذربایجان غربی برای کاشت آفتابگردان روغنی تاکید کردند.

سرگئی کاسترومیچ دراین نشست آموزشی گفت: بزودی دانش فنی استفاده از ابزار آلات مکانیزه و کشت مکانیزه آفتابکردان در اختیار کشاورزان ایرانی قرارمی گیرد.

در بیش از 64 هزار هکتار از اراضی کشور دانه های آجیلی و روغنی آفتابگردان کشت می شود.

آذربایجان غربی 24 هزار هکتار اراضی زیر کشت دانه های آجیلی و روغنی دارد و خوی با 15 هزار هکتار در این زمینه در این استان پیشتاز است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.