فیلیپین و ویتنام در بحبوحه تنش‌های دریای چین جنوبی پیمان دفاعی امضا می‌کنند.

فردیناند مارکوس جونیور، مسئول دفتر رئیس جمهور فیلیپین امروز جمعه اعلام کرد که فیلیپین و ویتنام قرار است توافقنامه همکاری دفاعی را امضا کنند که ادعا می‌شود گام مهمی در تلاش‌های آنها برای مقابله با قاطعیت چین در دریای چین جنوبی است.

این توافق که پس از مذاکرات در مانیل بین فان ون جیانگ، وزیر دفاع ویتنام، و ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع فیلیپین انجام شد، در حالی صورت می‌گیرد که هر دو کشور با فشار فزاینده‌ای از سوی فعالیت‌های چین در آب‌های مورد مناقشه مواجه هستند. دو طرف مدعی هستند که چین این سرزمین‌ها در اختیار فیلیپین و ویتنام است.

مارکوس در این بیانیه گفت: ما اکنون در مورد همکاری دفاعی، همکاری امنیتی، همکاری دریایی و قطعاً در زمینه تجارت نیز صحبت می‌کنیم.

ویتنام در حالی با فیلیپین پیمان دفاعی امضا می‌کند که «تو لام»، رئیس جمهور جدید ویتنام به تازگی با شی جین پینگ همتای چینی خود در پکن دیدار کرده است.

به نوشته رویترز، نشست شی جین‌پینگ و «تو لام» در بردارنده پیام روابط نزدیک بین این دو همسایه تحت حاکمیت حزب کمونیست که به رغم نزاع‌ها و مناقشه‌هایشان در دریای چین جنوبی بر سر حدود و مرز‌ها به توسعه روابط ۲ جانبه تجاری و اقتصادی خوبی پرداخته‌اند، است.

چین و ویتنام ماه دسامبر گذشته زمانی که شی جین‌پینگ به ویتنام سفر کرده بود بیش از ۱۲ توافقنامه همکاری و شراکت را امضا کردند.

این توافقات حوزه‌هایی اعم از تقویت همکاری و توسعه در بخش راه‌آهن، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های متعدد و ایجاد مجرای ارتباطی به منظور مدیریت رویداد‌های غیرمنتظره در دریای چین جنوبی را در بر گرفتند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار