یک افسر با درجه سرهنگی که به سرتیپی ارتقا یاقته در سمت جدید ایجاد شده به عنوان «رئیس تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه» گماشته شده است.

بر اساس آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت روز پنجشنبه گزارش داد این گام به نبود استراتژی مشخص اسرائیل برای به اصطلاح «روز پس از جنگ» در نوار غزه اشاره دارد، در حالی که وبگاه عبری «واللا» گزارش داد که انتصاب سرهنگ «العاد گورن» اختلافات در داخل ارتش اسرائیل را برانگیخت، نه به خاطر وظایفی که به سرتیپ محول می‌شود، بلکه به خاطر بخشی که او در ارتش به آن وابسته است.

این روزنامه توضیح داد که تعیین نکردن اهداف راهبردی از سوی شورای وزیران امور سیاسی و امنیتی اسرائیل (کابینه امنیتی کوچک) در مورد آینده نوار غزه، مشکلات را حل نشده نگه می‌دارد، در حالی که ارتش اسرائیل به این واقعیت اذعان دارد که «اسرائیل مسؤولیت زندگی در باریکه غزه را همچنان برعهده خواهد داشت و حتی در سال‌های آینده این مسؤولیت گسترش خواهد یافت و این با انتصاب یک افسر ارشد به اصطلاح مسؤول تلاش‌های بشردوستانه و در واقع مسؤول حدود ۲ میلیون فلسطینی است که تحت اشغال اسرائیل در نوار غزه زندگی می‌کنند. این روزنامه اشاره کرد مسؤولیت این افسر شبیه به سمت «افسر اصلی غزه» است.

آحارونوت توضیح داد که هنوز تعریف روشنی از منصب گورن وجود ندارد، کسی که در فرماندهی هماهنگی فعالیت دولت اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رشد کرده است، اما او اولین کسی است که منصبی به موازات «سرتیپ هشام ابراهیم» رئیس سازمان عمران شهری در کرانه باختری اشغالی، برعهده خواهد داشت.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد امنیتی که نامش فاش نشده است، در مورد منصب جدید گفت: «این منصبی است که در سال‌های آینده ما را همراهی خواهد کرد، هرکسی که معتقد است به زودی کنترل اسرائیل بر نوار غزه و مداخله آن در آنجا پایان خواهد یافت، سخت در اشتباه است، زیرا حضور و مداخله اسرائیل در غزه به موج درگیری‌ها و اینکه سرعت درگیری در آنجا کاهش خواهد یافت یا تشدید خواهد شد و نیز به انعقاد یک معامله یا بدون آن برای بازگرداندن افراد اسیر شده بستگی دارد.»

این روزنامه افزود اداره هماهنگی و ارتباط غزه به رسیدگی به مسائل تاکتیکی روزانه «از قبیل ارسال کمک‌های بشردوستانه در گذرگاه‌ها و جاده‌های نوار غزه، بازسازی زیرساخت‌های تخریب‌شده محلی و تماس منظم با سازمان‌های امدادی خارجی» ادامه خواهد داد.

این روزنامه اشاره کرد: انتظار می‌رود که سرتیپ گورن رهبری تحرکات راهبردی غیرنظامی درازمدت را برعهده بگیرد تا به مشروعیت بین‌المللی برای ادامه جنگ در غزه ادامه دهد، بدون اینکه شاهد یک بحران انسانی یا قحطی باشیم.

به ادعای روزنامه عبری، در چارچوب وظایف واحد جدید به رهبری گورن، «عملیات عمده برای انتقال مجروحان و بیماران در شرایط وخیم به بیمارستان‌های اردن، مصر یا امارات و آماده‌سازی آغاز شده است. نوار غزه برای زمستان آینده در پس زمینه زیرساخت‌های عظیم ویران شده و هماهنگی حرکت عمده برای واکسیناسیون بیش از یک میلیون نفر از مردم غزه در برابر فلج اطفال و تسخیر جامعه بین‌المللی و هماهنگی با آن برای بازگرداندن تمام تاسیسات غیرنظامی فروپاشیده در نوار غزه و ... آماده می‌شود».

همچنین انتظار می‌رود که سرتیپ گورن نقش مهمی در عملیات‌های غیرنظامی در مقیاس بزرگ ایفا کند که در صورت دستیابی به توافق، از جمله «بازگشت حدود یک میلیون ساکن غزه به خانه‌های خود در شمال نوار غزه، در سایه نظارت بر محور نتزاریم (که نوار غزه را ۲ بخش تقسیم می‌کند)، اجرایی خواهد شد. این آوارگان پس از آن که ارتش اسرائیل در نتیجه بمباران خشونت‌آمیز و عملیات‌های نسل‌کشی آنها را مجبور به فرار از خانه‌های خود به اردوگاه‌های آوارگان در جنوب نوار غزه کرد به محل زندگی خود باز خواهند گشت. این افسر در سمت جدید مسؤولیت‌های مرتبط با گذرگاه رفح و سازوکار مدیریت آن را نیز بر عهده خواهد گرفت، «چون اکنون به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌ها بازگشت نهاد‌های بین‌المللی خواهد بود که گذرگاه را تا سال ۲۰۰۵ کنترل می‌کردند، این نهاد‌های بین‌المللی همزمان با حضور محلی فلسطینی‌ها در محور فیلادلفیا بر گذرگاه رفح کنترل خواهند داشت.

منبع امنیتی به این روزنامه عبری گفته است: «غزه در سال‌های آینده ما را بسیار مشغول خواهد کرد، حتی بیشتر از امروز و ماموریت این خواهد بود که به نیرو‌ها برای دستیابی به اهداف جنگ راه تنفس دهند و در نتیجه انتقادات بین‌المللی علیه ما کاهش یابد.»

این در حالی است که انتصاب «جنجال‌برانگیز» به قول ووبگاه «واللا» نشان‌دهنده آمادگی ستاد کل ارتش اشغالگر برای «روز بعد» در نوار غزه است که با موضع رهبری سیاسی در تضاد است.

به گفته منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی که بدون نام بردن از آنها با این وبگاه صحبت کردند، تصمیم هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش در مورد این انتصاب انتقادات شدیدی را برانگیخت و اساس این انتقاد‌ها تصمیم وی برای قرار دادن گورن به فرماندهی هماهنگ کننده عملیات دولت اشغالگر در اراضی اشغالی فلسطین بود در حالیکه با مواضع فرماندهی جنوب تعارض دارد که مدعی بود باید از آن تحت فرماندهی سرلشکر یارون فینکلمن، «با هدف همگام سازی تلاش‌های عملیاتی با تلاش‌های مدنی پیروی کند که شامل بازسازی زیرساخت‌های مدنی است».

به عبارت دیگر، موضع فرماندهی جنوب این بود که کمک‌های بشردوستانه باید تابع عملیات زمینی و وظایف عملیاتی در میدان و مرز‌ها باشد، در حالی که تصمیم رئیس ستاد کل ارتش مبنی بر قرار دادن سرتیپ گورن تحت کنترل هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت در سرزمین‌های اشغالی منجر به جداسازی عملیات‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه از عملیات فرماندهی جنوب می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار