تحقیقاتی که توماس براون، محقق آلمانی انجام می‌دهد، بر روی امکان ترمیم قلب بزرگسالان به منظور کاهش خطرات ناشی از سکته قلبی متمرکز شده است.

پروفسور توماس براون، از محققان اصلی مؤسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک، برنده ششمین دوره جایزه کاظمی پژوهشگاه رویان شد.

پروفسور براون از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه مستقل خود در سال ۱۹۹۱، دانشجویان زیادی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا آموزش داده است. او همچنین به‌ عنوان سخنران در مدرسه بین‌المللی پژوهشی ماکس پلانک برای تحقیقات قلب و ریه که به‌طور مشترک توسط مؤسسه ماکس پلانک و دانشگاه‌های گیسن و فرانکفورت میزبانی می‌شود فعالیت می‌کند.

او بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی تألیف و چندین طرح تحقیقاتی بزرگ را مدیریت کرده است؛ تحقیقات پیشگام پروفسور توماس براون در مورد مکانیسم‌های مولکولی پرتوانی، اساس دانش روز در مورد سلول‌های بنیادی و کاربرد بالقوه آن‌ها را ایجاد کرده است.

این محقق برجسته در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تحقیقاتی که منجر به دریافت جایزه دکتر کاظمی شده، مطرح کرد: در بزرگسالان، قلب تقریبا ترمیم نمی‌شود اما در جنین و اوایل تولد، قلب انسان می‌تواند ترمیم شود، ما در تحقیقات خود شرایط سوخت و ساز دوران جنینی قلب را در قلب بزرگسال تقلید می‌کنیم تا بتوانیم این ترمیم را به ویژه در مواردی که سکته قلبی رخ داده است، در قلب بزرگسالان نیز رقم بزنیم؛  موضوع جایزه دکتر کاظمی هم همین مسئله است.

او توضیح داد: در افراد بزرگسال بازسازی و ترمیم قلب به ویژه زمانی که سکته قلبی اتفاق می افتد، رخ نمی دهد، علت آن هم این است که سلول های قلبی افراد بزرگسال تقسیم نمی شوند و تقسیم آن‌ها متوقف شده است؛ اما در دوران جنینی انسان و نوزادی که تازه متولد شده، تقسیم سلول و بازسازی و ترمیم قلب اتفاق می‌افتد پس اگر ما بتوانیم شرایطی شبیه دوران جنینی قلب یا اوایل نوزادی ایجاد کنیم، با رویدادهای متابولیک یعنی دستکاری سوخت و ساز سلول های قلبی و بدون دستکاری در توالی ماده ژنتیکی می توانیم این ترمیم را شبیه دوران جنینی در افراد بزرگسال رقم بزنیم چیزی که در حال حاضر، بسیار مورد نیاز است چرا که قاتل درجه یک این روزها در سراسر دنیا، سکته قلبی است.

براون با بیان اینکه علم یک مسئله بین المللی است و به واسطه تبادل و به اشتراک گذاری دانش، پیشرفت ها اتفاق می افتند، گفت: کنفرانس ها قطعا مزیت های زیادی دارند و به طور خاص همایش بین المللی پژوهشگاه رویان در این زمینه درخشان است. 

پروفسور توماس براون آلمانی درباره احساس خود نسبت به دریافت جایزه دکتر کاظمی گفت: برای من افتخار بزرگی است به ویژه کسانی که قبل از من این جایزه را دریافت کردند آدم های بزرگی بودند. یکی از این افراد استاد قبلی من بودند و باعث افتخحار من است که این جایزه را دریافت می کنم.

خبرنگار: فاطمه کربلایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار