دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همه کشور‌ها درگیر بحث حکمرانی فضای مجازی هستند و دستگیری مالک تلگرام در فرانسه هم از نتایج آن است.

 محمد امین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر که موضوع آن حکمرانی قانونمند در فضای مجازی بود در تعریف این عنوان مطرح کرد: حکمرانی یعنی تنظیم روابط به منظور تامین حقوق افراد؛  چنین چیزی در فضای سنتی و فضای عادی جامعه برای همه ملموس است، یعنی هر فعالیت و حقوقی در جامعه براساس قوانین و مقررات تنظیم شده است، بسیاری از این فعالیت‌ها در فضای مجازی هم انجام می‌شود مثل آموزش مجازی و کسب و کار‌های آنلاین.

حکمرانی یعنی تعیین حقوق، قوانین و چارچوب‌ها

او ادامه داد: همانطور که در  فضای سنتی باید یک سری روابط مدیریت شود تا حقوق مردم حفظ شود، در فضای مجازی هم امروز ما به یک جامعه مجازی نیاز داریم که روابط و مقررات در آن مشخص باشد. این همان تعریف حکمرانی در فضای مجازی می‌شود.  

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به توسعه فضای مجازی، کفت: مردم باید بدانند چه حقوقی دارند، کجا می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند و اگر مشکلی برایشان رخ دهد، کجا مطالبه داشته باشند؛ بنابراین اگر حد و مرزها، چارچوب‌ها و ضوابط فعالیت در این حوزه مشخص شود، شاهد برخی از صحبت‌های ضد و نقیض نخواهیم بود و همه می‌توانند در یک چارچوب مشخص با خیال راحت در فضای مجازی فعالیت کنند.

سرعت دنیای مجازی بیشتر از دنیای واقعی

او ضمن بیان اینکه در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی سرعت پیشرفت و به روزرسانی دو چندان است، افزود: برخی موارد نیاز به تدوین سیاست‌ها و مقررات جدید دارند که نسبت به فضای سنتی فرق دارد و برخی مختص فضای مجازی هستند و در فضای سنتی تاکنون قوانین اینچنینی نداشته‌ایم که باید درمورد آن بیشتر فکر شود.

حکمرانی در فضای مجازی

آقامیری با اشاره به اهمیت ورود دستگاه ها به حکمرانی در فضای مجازی و انجام اقدامات لازم گفت: وزارت ارتباطات از چهار سند،  سه مورد را ارسال کرده و یکی در کمیسیون عالی تنظیم مقررات در حال بررسی است و پیشرفت خوبی هم داشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع تقریبا نیمی از سندش را ارسال کرده است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزو دستگاه‌هایی بوده که کار خود را کامل انجام داده است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت امور اقتصاد و دارایی از دو سند هرکدام یکی را ارسال کردند و ما منتظر هستیم دومی هم ارسال شود. وزارت امور خارجه و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم ارسال کردند.

او ادامه داد: دو سند خیلی مهم در حوزه آموزشی است که امیدواریم وزارت آموزش و پرورش هرچه زودتر ارسال کند. همچنین منتظر هستیم وزارت کشور، قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز هرچه زودتر اسناد خود را ارسال کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی  گفت: ما برای هریک از موضوعات متولی مشخص کردیم و پیگیری ها از ۱۴۰۲ شروع شد. امیدواریم وزاری تازه نفس و معاونانشانهمکاری کنند و تا اخر سال بتوانیم این کار را پیش ببریم.

حکمرانی در فضای مجازی دغدغه همه کشورها

آقامیری عنوان کرد: بحث حکمرانی در فضای مجازی پیچیدگی هایی دارد که همه کشورها درگیر آن هستند. زمانی که فرانسه دست به بازداشت خبرساز و جریان ساز مالک تلگرام می‌زند، یعنی آن‌ها هم درگیر این موضوع هستند و چون ساز و کارهای دیگرشان جواب نداده، دست به این اقدام زده اند.

او تاکید کرد: از آنجا که مردم استفاده‎های بسیار زیادی از شبکه های اجتماعی دارند، قوانین و مقررات کشورها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. اگر سکوها این قوانین و مقررات را قبول نکنند و مراعات نکنند کشور دچار چالش می شود. رئیس جمهور فرانسه، ماکرون چند سال پیش سخنرانی مفصلی داشت راجع به همین موضوع که چگونه حضور کاربران در سکوها در فرهنگ و اجتماع نسل بعدی موثر است.

او ادامه داد: البته این موضوع فقط مربوط به فرانسه نیست. آمریکا هم نمایندگان سکوهای بزرگ مثل سکوی متا که فیس بوک و اینستاگرام واتس اپ جزوی از آن هستند، تیک تاک، ایکس، اسنپ چت و دیسکورد را به کنگره آورد و سوالاتی را به ویژه دباره امنیت کودکان در فضای مجازی مطرح کرد. یکی از این موارد، ترویج استاندارد‌های غیرواقعی زیبایی وتاثیری که روی کودکان می گذارد، بود.  پس این یک مسئله جهانی است و کشور‌های مختلف  رویکرد‌های مختلفی دارند. رویکرد اتحادیه اروپا تنظیم گری است؛ و قوانین سختی در این باره دارد.

آقامیری اضافه کرد: این موضوع را در آمریکا، چین و کره جنوبی هم داریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: سکو‌ها در سایر کشورها با آن کشور تفاهمنامه امضا می‌کنند، تا چارچوب ها را طبق قوانین آنان رعایت کنند. اما در کشور ما به خاطر تحریم این اتفاق نمی‌افتد با اینکه در دولت‌های مختلف تلاش‌های زیادی انجام شده است.

او همچنین درباره هوش مصنوعی مطرح کرد: رشد هوش مصنوعی خیلی است. ما استعداد نیروی انسانی خوبی داریم  و می‌توانیم خود را به جایی برسانیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار