ناسا تایید کرده است که فضانوردانی که به دلیل بروز مشکل در فضاپیمای آنها در ایستگاه فضایی ماندگار شده‌اند در سال ۲۰۲۵ به خانه بازخواهند گشت.

کپسول استارلاینر بوئینگ نیز در ماه سپتامبر خالی به زمین بازخواهد گشت. دو فضانورد آن اکنون قرار است در ماه فوریه سال ۲۰۲۵ به زمین بازگردند.

به نقل از اسپیس، روز شنبه (۲۴ اوت)، ناسا تصمیم نهایی خود را در مورد سرنوشت دو فضانورد گیر افتاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی اعلام کرد که سفر اولیه هشت روزه فضایی آنها به یک سفر چند ماهه مبهم تبدیل شده بود. سونی ویلیامز (Suni Williams) و بوچ ویلمور (Butch Wilmore) که در روز پنجم ژوئن با کپسول استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده بودند، تا ماه فوریه سال ۲۰۲۵ به خانه بازنخواهند گشت.

علاوه بر این، ناسا و بوئینگ به طور مشترک تصمیم گرفتند که ویلیامز و ویلمور با همان کپسول استارلاینر که آنها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده به زمین برنگردند. در عوض، آنها برای بازگشت خود به سیاره ما از یک کپسول دراگون متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس که فضاپیمای اختصاص داده شده به ماموریت کرو-۹ است و قرار است در ماه سپتامبر پرتاب شود، استفاده خواهند کرد. این کپسول برای جا دادن فضانوردان استارلاینر اصلاح خواهد شد. این کپسول تنها با دو سرنشین پرتاب می‌شود تا در زمان بازگشت به زمین فضا برای ویلمور و ویلیامز وجود داشته باشد و همچنین برای حمل محموله‌های بیشتر، وسایل شخصی و لباس‌های فضایی مخصوص دراگون برای دو فضانورد استارلاینر اصلاح خواهد شد.

در همین حال، ناسا و بوئینگ قصد دارند کپسول استارلاینر را بدون سرنشین به زمین بازگردانند تا در ماه سپتامبر در بندر فضایی وایت سندز، نیومکزیکو فرود بیاید.

این تصمیم پس از ابهاماتی در مورد زمان بازگشت دو فضانورد استارلاینر به زمین پس از تکمیل آزمایشی که به عنوان آزمایش پرواز سرنشین‌دار کپسول آنها شناخته می‌شد، گرفته شد. این آزمایش به این دلیل نامگذاری شده است که این سفر اولین بار بود که استارلاینر در مقایسه با دو آزمایش بدون سرنشین قبلی، یک مأموریت سرنشین‌دار را آغاز می‌کرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا روز شنبه به خبرنگاران گفت: تصمیم به نگه داشتن بوچ و سونی در ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن بوئینگ استارلاینر بدون سرنشین به خانه، نتیجه تعهد به حفظ ایمنی است.

ایمنی یک مشکل کلیدی در سیستم پیشرانه استارلاینر است. پرتاب استارلاینر به مدار کامل نبود، برای مثال به دلیل یک نشت جزئی هلیوم به تعویق افتاد، اما اتصال آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی چیزی بود که بیشتر اپراتور‌ها را نگران کرد. در حین اتصال، کپسول در پنج مورد از ۲۸ رانشگر کنترل واکنش خود دچار نقص عملکرد شد. بنابراین، ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتند اقامت فضانوردان استارلاینر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را در حالی که کپسول را عیب‌یابی می‌کنند، تمدید کنند و به نظر می‌رسد که هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نکرده‌اند.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا در کنفرانس روز شنبه گفت: ما با یک مسئله بسیار پیچیده در مورد پیشرانه‌ها درگیر هستیم. پیش‌بینی عملکرد آنها چالش برانگیز است؛ پیش بینی دمایی که خواهیم دید چالش برانگیز است.

بنابراین، به دلیل وجود این میزان عدم قطعیت، ناسا تأکید می‌کند که تلاش برای بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به زمین با کپسول استارلاینر، بسیار خطرناک است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار