وزیر آموزش و پرورش سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های جدید نظام تعلیم و تربیت را با تاکید ویژه بر اجرای پروژه مهر تشریح کرد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در اجلاس مشترک شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها ضمن گرامیداشت هفته دولت که یادآور مردان بزرگ حوزه حکمرانی کشور است، گفت: انشاالله بتوانیم سربازان خوبی برای مقام عظمای ولایت باشیم و در مسیر شهدا گام برداریم و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را رقم بزنیم. 

وی به موضوع بازگشایی مدارس اشاره و اظهار کرد: پروژه مهر از ماه‌ها پیش آغاز شده و ما می‌خواهیم به این کار شتاب ببخشیم و اصلاحات لازم را انجام دهیم.

کاظمی با بیان اینکه بازگشایی مدارس دارای دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، گفت: آن‌چه که به ما کمک می‌کند تا بازگشایی امن، خوب و موفقی داشته باشیم بخش نرم‌افزاری بازگشایی مدارس است. باید آرامش و امنیت روانی لازم را فراهم کنیم. با اقتدار سال تحصیلی را به بهترین شکل ممکن آغاز می‌کنیم. جای هیچ‌گونه نگرانی برای تامین نیروی انسانی را نمی‌گذاریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فضای عمومی تعلیم و تربیت ناظر بر مراجع مرتبط با آن باید مورد تاکید باشد. معلمی مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت است. باید معلمان، مدیران، انجمن اولیا و مربیان و ... از یک فضای روانی آرام برای بازگشایی برخوردار شوند. باید نقشه راه گفتمانی و رسانه‌ای ما در سطوح مختلف منطقه، استان و ستاد مشخص باشد.

کاظمی بر ضرورت برقراری ارتباط درست همراه با تکریم و رعایت شان و منزلت معلمان تاکید کرد و گفت: باید برای معلمان انگیزه ایجاد کنیم. انگیزه صرفا از طریق مسائل مادی ایجاد نمی‌شود. هرجا حرمت و شان معلم را نگه داشتیم معلم نیز با جان و دل در اعتلای تعلیم و تربیت کشور مجاهدت کرده است. یک نمونه بارز آن در دفاع مقدس بود. کدام رزمنده برای مسائل مادی وارد میدان شد؟! حلقه مفقوده ما ایجاد انگیزه و رفاقت با معلمان است. 

عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه نباید گرامیداشت مقام معلم به هفته معلم خلاصه شود، به اهمیت جایگاه خانواده در نظام تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های اصلی تربیت در خانواده شکل می‌گیرد. مداخله ما در تربیت باید از طریق خانواده‌ها صورت بگیرد. 

وی بر تهیه نقشه راه تعامل مناسب مدرسه و خانواده تاکید کرد و گفت: حتما باید قبل از شروع سال تحصیلی جلسات انجمن اولیا و مربیان در مدارس شکل بگیرد. 

وزیر آموزش و پرورش به مشارکت جامعه در نظام تعلیم و تربیت، به‌ویژه بازگشایی مدارس اشاره و اضافه کرد: جو و فضای مدرسه ما در حوزه فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی می‌تواند تحولات خوبی را رقم بزند. 

کیفیت در نظام‌های آموزشی از دیگر موضوعاتی بود که وزیر آموزش و پرورش مورد تاکید قرار داد و گفت: سرآمدی، کارآمدی و برابری سه مولفه اصلی ارتقای کیفیت است. 

وی با اشاره به این که بیشترین نقش را بعد از معلمان، مدیران بر عهده دارند، گفت: افسران و راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت معلمان و مدیران هستند. یک مدیر موفق باید از یک ارتباط و تعامل درست با ذی‌نفعان برخوردار باشد. این ارتباط درست و صمیمانه باعث ارتقا خواهد شد.

کاظمی تصریح کرد: سه موضوع داری اهمیت بسیار زیادی است؛ یک نقشه راه رسانه‌ای، دوم ارتباط با معلمان، سوم ارتباط با اولیا. انشالله در فرصت باقی‌مانده تا بازگشایی به هر دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توجه کنید. 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کیفیت اجرای پروژه مهر، معیار سنجش کیفیت مدیریتی در نظام تعلیم و تربیت است، گفت: خود را از مسائل حاشیه‌ای دور کرده و به صورت روزانه برنامه‌های پروژه مهر از قبیل ثبت‌نام، کلاس درس، کلاس‌بندی، فضاهای آموزشی و ... را پیگیری کنید. 

کاظمی ادامه داد: برای این اتفاق مهم و بازگشایی باشکوه، باید حساس‌سازی در مدرسه و محیط‌های اطراف مدرسه را ایجاد کنیم. حساس‌سازی دستگاه‌ها، همگرایی و مشارکت همه‌جانبه با دستگاه‌ها و ارتقای نظام تعلیم و تربیت خیلی مهم است. 

کاظمی گفت: ما در آغاز سال تحصیلی با مسائلی مواجه هستیم که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. بخشنامه سازماندهی نیروهای خرید خدمات باید اصلاح شود. بخشنامه بازنشستگی که باعث ناراحتی بازنشستگان شده بود، اصلاح خواهد شد. پاداش یک‌ماهه برای معلمان بازنشسته که استمرار خدمت خواهند  داشت نه به‌عنوان جبران زحمات ارزشمند آن‌ها بلکه به‌عنوان هدیه بسیار ناقابلی است که تقدیم این همکاران خواهد شد و در مقابل کار بزرگشان هیچ ارزشی ندارد. ابلاغ مجوز ۲۴ ساعت به‌کارگیری بازنشستگان هم در دستور کار خواهد بود. پرونده‌های افراد دارای کد ۱۹ نیز بررسی و همکاری با افرادی که طبق ضوابط واجد شرایط باشند فراهم خواهد شد کما اینکه تاکنون برای ۶۰ درصد از این افراد این زمینه همکاری فراهم شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین خواسته من در دولت این بود که آقای رییس‌جمهور و وزرای محترم کمک کنید نظام تعلیم و تربیت کشور ارتقا پیدا کند، گفت: آقای دکتر پزشکیان گفتند اولویت اصلی من آموزش است و بهداشت. من در مجلس هم عنوان کردم که صدای معلمان و صدای نظام تعلیم و تربیت هستم.

علیرضا کاظمی ضمن یادآوری اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان، افزود: پیگیری مشکلات دانشگاه فرهنگیان از جمله شاخص‌های ارزیابی مدیران کل خواهد بود.

وی همچنین بر بازگشایی باشکوه کلاس‌های درس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و افزود: باید دانشگاه فرهنگیان، فضا را برای ورود معلمان نخبه باز کند و نباید خارج از دانشگاه تعلیم و تربیت استاد جذب کنید. برای ما هنر معلمی از دانش معلمی اهمیت بیشتری دارد. 

وزیر آموزش و پرورش بر تعیین تکلیف ثبت‌نام اتباع در هفته پیش‌رو تاکید کرد و گفت: حتما باید ظرف چند روز آینده برنامه بازگشایی مدارس خارج از کشور نیز بررسی شود. معلمان ما در نظام بین‌المللی، صادرکنندگان ارزش‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا هستند.

وی بر ارائه جدول افتتاح مدارس به تفکیک استان‌ها نیز تاکید کرد و گفت: باید تمام ظرفیت خود را به کار بگیریم و از خیرین هم کمک بگیریم تا پروژه‌های با درصد پیشرفت بالا تا قبل از مهر آماده حضور دانش‌آموزان شود.

کاظمی با اشاره به اینکه ما هرچقدر روی پیش دبستانی‌ها سرمایه‌گذاری کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کمتری در دوره‌های بعد خواهیم داشت، گفت: حوزه کودکستان‌ها باید در هفته آینده برنامه کامل خود را ارائه کنند. مدارس استثنایی و مدارس غیردولتی نیز در هفته آینده باید برنامه‌های خود را به صورت مشخص و منظم اعلام کنند. 

وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی دارای یک جایگاه واقعی است، گفت: هیچکس حق اینکه این حوزه را تضعیف کند ندارد. ما به عنوان حاکمیت تمام توان خود را روی مدارس دولتی خواهیم گذاشت اما هرگز مدارس غیردولتی را تضعیف نمی‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: باید با مشارکت بسیار بالا و وضعیت بسیار مطلوب و با مشارکت بالای رسانه‌ها در روز اول مهر، زنگ آغاز سال تحصیلی، زنگ ایثار و زنگ نماز نواخته شود.

علیرضا کاظمی تصریح کرد: پیمان من با همه مدیران آموزش و پرورش فقط «کار» است. ملاک‌های ارزیابی من در این مرحله شامل چند مورد است. یک؛ بازگشایی و پروژه مهر. حتما ملاک دیگر ارزیابی من دانشگاه فرهنگیان از نظر تامین فضا و تجهیزات و نیروی انسانی و ... است. ساماندهی نیروی انسانی از دیگر ملاک‌های ارزیابی است. اینکه مدیری بتواند موضوع نیروی انسانی را به بهترین شکل مدیریت کند، خیلی مهم است. ما مدیریت را برای ماندن در پست و وزارت و ... انجام نمی‌دهیم؛ این مسئولیت‌ها، امانت بزرگی در دست ما است و باید تا آخرین لحظه به بهترین شکل از این امانت مراقبت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معاونان و مدیران کل تاکید کرد که محکم، مقتدر و با استحکام برنامه‌های تعلیم و تربیت را ادامه دهند. وی گفت: استعفا، عزل، جابه‌جایی و بازنشستگی تا پایان آبان در تمام مناطق کشور ممنوع است. همچنین هیچکسی حق ندارد هیچ‌ مدیر مدرسه‌ای را عزل یا جابه‌جا کند مگر اینکه مدیر بازنشسته شده است و باید در قالب پروژه انتخاب و انتصاب مدیران انجام شود.

علیرضا کاظمی بر ایجاد یک شبکه نظارتی در هر استان و هر منطقه تا سطح مدارس تاکید کرد و گفت: باید یک جریان وسیع شبکه‌‌ای تا انتهای خط اجرای برنامه‌ها راه‌اندازی شود. 

«حرکت بر مدار شاخص‌ها» موضوع مهم دیگری بود که وزیر آموزش و پرورش بر آن‌ تاکید کرد و گفت: برنامه هفتم توسعه را باید مبتنی بر شاخص‌های مشخص شده به یک تفاهم‌نامه عملیاتی تبدیل کنیم.

وی به فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی و تربیت‌بدنی اشاره کرد و ادامه داد: این دو حوزه تنها دو حوزه‌ای است که تمام خلأهای برنامه درسی را پر می‌کند. باید بر این دو حوزه نظارت ویژه داشت و مدیران کل، برنامه‌های این دو حوزه را خودشان باید راهبری و هدایت کنند. برای جریان‌سازی برنامه‌های عمومی ورزشی در  مدارس چه برنامه‌ای داریم؟ باید این به صورت دقیق در حوزه نرم‌افزاری مشخص شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید به این سمت حرکت کنیم که برنامه درسی ما به‌گونه‌ای طراحی شود که فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تربیت‌بدنی جزو اصلی برنامه درسی باشد. تنها راه کارآمدی فعالیت‌های پرورشی، نگاه به درون مدرسه است. فعالیت‌های گلخانه‌ای موردی سطح شهرستان، استان و ملی خوب است ولی اثر عمومی ندارد. شعار من زمانی که در حوزه پرورشی بودم این بود که هر دانش‌آموز یک تشکل و هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی. باید فرصت کنشگری را در اختیار دانش‌‌آموزان قرار دهیم. 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شعار ما «برای ایران، برای مدرسه» است، افزود: هر چقدر می‌توانید از فعالیت‌های نمادین، نمایشی و تشریفاتی بکاهید و به سبد مدرسه بیافزایید. حوزه پرورشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این حوزه، نماز اولویت اصلی ما است. توجه به نماز اول وقت، نماز جماعت، شناخت واقعی از نماز برای دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد و باید به آن بپردازیم.

کاظمی در ادامه این نشست به آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: نماد، خط ۱۵۷۰، کانون یاریگران زندگی و ... از جمله فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است که به صورت ریز و درشت در این حوزه کار کرده‌ایم. دوستان من، مقام معظم رهبری می‌فرمایند بزرگترین خطری که کشور را تهدید می‌کند آسیب‌های اجتماعی است، همین طور آسیب‌های فضای مجازی. نفوذ دشمنان در این حوزه حتی سخت‌تر و سنگین‌تر از تهدیدهای سخت نظامی است. ایشان می‌فرمایند، بزرگترین دغدغه‌ای که یک مسئول باید داشته باشد مسأله آسیب‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: پیشگیری، آگاه‌سازی و توانمندسازی و مداخله جزو اولویت‌های همه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. همه ما باید برای دانش‌آموزانی که فرزندان ما هستند به صورت شبانه‌روزی کار کنیم. باید حتما به صورت هفتگی همه مدیران یک برنامه برای رصد آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

علیرضا کاظمی اقتصاد آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر تیمی در این زمینه مشغول کار هستند. 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ فضای مجازی، هوش مصنوعی و فضای دیجیتال را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در این زمینه از طرح خیلی خوب حتما استقبال خواهیم کرد. 

کاظمی تاکید کرد: سند تحول بنیادین میثاق ملی ماست. من با تمام وجود به این موضوع پایبندم و راه نجات تعلیم و تربیت را همین می‌دانم. مطالبه رهبر انقلاب است و تکلیف ماست. ماموریت اصلی ما تربیت است و سند هم یعنی تربیت. کارهای خوبی صورت گرفته است اما دستاوردی نداشته‌ایم. ما به دلیل بی‌ثباتی مدیریت در آموزش و پرورش و  سلیقه‌گرایی دائما کیلومتر کار را صفر کرده‌ایم. در دوره آقای صحرایی به مسیر درستی دست پیدا کردیم و آن هم نقشه راه اجرایی سند تحول است. من می‌خواهم مسیر طراحی شده را دنبال کنم و البته بررسی بیشتری را هم انجام خواهم داد و حتما کیلومتر آموزش و پرورش را صفر نخواهم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه اگر برنامه درسی را به خوبی تغییر دهیم حتما موفق خواهیم شد، گفت: برای مدرسه تراز سند تحول بنیادین هم زحمات زیادی کشیده شده است. من بعید می‌دانم الگوی طراحی شده برای همه مدارس قابل اجرا باشد. برای مدارس خاص است. مدارس محروم و روستایی و کم برخوردار و چندپایه چی؟! به نظر می‌رسد باید بررسی جدی‌تری در این حوزه صورت بگیرد. 

کاظمی بر اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه نیز تاکید کرد و گفت: حتما نقشه اجرایی، برش سالانه، برش استانی و منطقه‌ای برنامه‌ هفته توسعه را تهیه و ابلاغ و به خوبی اجرا خواهیم کرد. 

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: آن‌چه گفتم تمام سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌ها و انتظارات ما از مجموعه آموزش و پرورش است و امیدواریم با هم و در کنار هم و با کمک هم به خوبی آن‌ها را اجرا کنیم. با اندیشه و با قلب خود کمک کنید تا نظام تعلیم و تربیت را به خوبی پیش ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار