وزیر سابق علوم خطاب به وزیر جدید علوم تاکید کرد که مردم ناموس و جگر گوشه‌شان را به ما می‌سپارند، ما باید تلاش کنیم امانتدار خوبی باشیم.

محمد علی زلفی گل امروز در مراسم استقبال از حسین سیمایی صراف که در سالن اجتماعات وزارت علوم برگزار شد، با تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان و با تبریک به دکتر سیمایی صراف گفت: برای شما آرزوی توفیق داریم و از خداوند می‌خواهم که شما به عنوان سکان دار علم و فناوری به اسناد بالادستی علم و فناوری دست یابید. ما همه در یک تیم به اسم جمهوری اسلامی هستیم و هر کسی باید تلاش کند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وزیر علوم سابق افزود: در این دوره در وزارت علوم توسط دانشگاهیان اتفاقات خوبی افتاد. چون وقت گذشته قصد گزارش دادن ندارم؛ اما از سال ۸۲ در زمینه سیاستگذاری علم و فناوری قلم می‌زدم در تمام سال‌ها دغدغه آموزش عالی داشتم و با پشتوانه پژوهشی وارد این وزارت علوم شدم.

وی ادامه داد: در بدو ورود با ۵ اولویت وارد وزارت علوم شدم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش می‌شود.

زلفی گل افزود: ما انتقادات وزارت علوم را رصد می‌کردیم و یکی از انتقادات این بود که آموزش مهارت محور نیست، تحقیقات نیاز محور نیست، زیرساخت‌هایی برای تبدیل علوم به فنون ایجاد نشده است، اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی اجرا نشده است.

وی افزود: از این رو ۳۰ طرح پژوهشی را تعریف کردیم و به موسسه پژوهش و برنامه ریزی مأموریت دادیم. احکام برنامه توسعه هفتم وزارت علوم واقعا منحصر به فرد است با پیگیری ما یک حکم ویژه در این احکام آمد که ۱۵ درصد کل اعتبارت هر دانشگاه برای پژوهش و ۵ درصد برای امور فرهنگی اختصاص داده شود.

زلفی گل گفت: برای احکام برنامه هفتم آیین‌نامه‌ها را تهیه کردیم. مقدمات شیوه نامه و دستور العمل برای مهارت محور کردن تهیه شده است که باید توسط وزیر علوم جدید پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: پارک و علم و فناوری صاحب درست و حسابی نداشت. ما معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم این معاونت توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند و این پارک‌ها را ساماندهی کند. در زمینه مرجعیت علمی اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی افزود: پارک بین المللی ایران آماده شده و در انتظار افتتاح است. کار‌های مربوط به فوق العاده ویژه یاوران علمی انجام شده است. در زمینه مسکن دانشگاهیان کار‌های خوبی شده است تلاش کردیم خادم خوبی برای وزارت علوم باشیم؛ و از همه طلب حلالیت می‌کنم.

وی خطاب به وزیر علوم افزود: آخرین نکته اینکه مردم ناموس و جگر گوشه شان را به ما می‌سپارند ما باید تلاش کنیم امانت دار خوبی باشیم باید تلاش کنیم این امانت را به خوبی راهبری کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: همچنین از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کردیم. سامانه نظام ایده‌ها و و نیاز‌ها را ایجاد کردیم که مورد تایید مقام‌معظم رهبری نیز بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار