زیارت اربعین مهم است، اما به شرط آنکه در زائر تغییری ایجاد کند، اگر هیچ تغییری در رفتار او ایجاد نشود زیارت او فایده‌ای نداشته است.

مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا در مورد اینکه رفتن به زیارت اربعین مهم است، اما به شرطی که در انسان تغییری ایجاد کند، می‌گوید:

تصور کنید با یک فردی روبه‌رو هستید که انسان عصبی و خشمگینی است. این فرد تا زمانی که خشم خود را پایین نیاورد هرکاری بکند فایده‌ای ندارد، حالا همین فرد خشم خود را فروکش نکند بعد برود زیارت اربعین، به نظر شما فایده‌ای دارد.

تصور کنید همین فرد خشمگین و عصبی می‌رود زیارت اربعین و می‌آید، اما هیچ تغییری نمی‌کند. به نظر شما این زیارت درست بوده است؟. حالا این فرد برود زیارت نجف، کربلا و حتی نماز شب بخواند فایده‌ای ندارد، امام حسین (ع) می‌فرمایند: تا زمانی که شما خشم و غیض خود را کنترل نکنید هر کاری انجام دهید فایده‌ای ندارد.

خیلی بد است که وقتی چنین فردی از زیارت اربعین می‌آید کسی از آمدن او خوشحال نشود و همه بگویند فلانی از زیارت برگشت، یعنی همه در این مدتی که فرد در زیارت اربعین بوده است را غنیمت شمرده‌اند.

از همین فرد وقتی سوال می‌شود رفتار خود را تغییر بده می‌گوید: دست خودم نیست، اتفاقا دست خودت است، مگر شما شیعه امیرالمومنین (ع) نیستید. امام علی (ع) می‌فرمایند برای ترک هرکاری بروید تمرین کنید. پس می‌توانید یک مدت مصنوعی بخندید و خودتان را به خوش اخلاقی بزنید تا این عادت خشمگینی از شما دور شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار