رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی از مهر امسال در تمام کشور رایگان است.

حجت‌الله الماسی در گفت‌وگویی اظهار کرد: هیچ دانش‌آموزی در پایه اول دبستان ثبت‌نام نمی‌شود مگر آنکه سنجش سلامت را انجام دهد و ۸۱۹ پایگاه ثابت سنجش سلامت در کشور داریم که خانواده‌ها می‌توانند برای سنجش سلامت فرزندان خود به آنجا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال گذشته متخصصان گفتاردرمان و کاردرمان برای حضور در این پایگاه‌ها استخدام شدند. افزود: هنوز ۳۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی برای سنجش سلامت مراجعه نکرده‌اند، ۱۵ شهریور آخرین فرصت برای این کار است و اگر انجام ندهند امکان ثبت‌نام در پایه اول دبستان وجود ندارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اگر در پایگاه‌های سنجش سلامت، دانش‌آموز دارای اختلال تشخیص داده شود برای استفاده از خدمات توانبخشی رایگان معرفی می‌شود که در روز‌های دوشنبه و چهارشنبه فصل تابستان می‌توان از این خدمات استفاده کرد.

الماسی ادامه داد: در گذشته ارزیاب تشخیص می‌داد که دانش‌آموز می‌تواند در مدارس عادی یا استثنایی تحصیل کند، اما هم اکنون کمیته جایدهی با حضور کاردرمان، مشاور، خانواده و ارزیاب وضعیت دانش‌آموز را بررسی می‌کنند که کودک در کدام مدرسه تحصیل کند.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱ هزار دانش‌آموز استثنایی بازمانده از تحصیل هستند، افزود: دلیل اصلی آن بیماری و مشکلات جسمی است از سایر دلایل بازماندگی از تحصیل، نبود سرویس ایاب و ذهاب است البته هم اکنون بخشی از مشکلات حل شده است و شهرداری تهران در بحث ایاب و ذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی خدمات خوبی ارائه می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مهر امسال از خانواده‌ها بابت حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی در سراسر کشور هیچ پولی دریافت نمی‌شود و اگر هزینه‌ای دریافت شود، تخلف است.

الماسی درباره وضعیت دانش‌آموزان اوتیسم گفت: دانش‌آموزان اوتیسم در بسیاری از مدارس با دانش‌آموزان کم توان ذهنی تحصیل می‌کنند، اما نیاز آنها کاملاً متفاوت است چراکه ضریب هوشی عادی دارند، بنابراین گروه آموزشی اوتیسم را در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از گروه کم توان ذهنی جدا کرده و مدارس مستقل اوتیسم ایجاد کردیم که اکنون در کشور به ۲۸ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان باید معلم ویژه آموزش دانش‌آموزان اوتیسم تربیت کنیم، گفت: سه درصد سهمیه استخدام به افراد دارای معلولیت اختصاص دارد، هم اکنون معلمان با آسیب شدید بینایی داریم که در مدارس استثنایی مشغول به تدریس هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار