عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی مطرح کرد: امیدوار هستیم با تامین بودجه بتوانیم بخش عمده نیاز کلانشهرهای ایران به واگن و قطارهای مترو را تامین کنیم.

حمیدرضا طیبی، عضو هیات‌ امناء و رئیس اسبق جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ساخت قطار مترو توسط جهاد دانشگاهی بیان کرد: پروژه قطار ملی مترو در شهریور ۱۳۹۸ با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و کارفرمایی شهرداری تهران کار خود را  شروع کرد.
 
او با بیان این که مدت اجرای این قرارداد ۱۸ ماه بود و در این قرارداد شرکت واگن سازی نقش سازنده بدنه و مونتاز تجهیزات بدنه را بر عهده داشت، گفت: جهاد دانشگاهی ساخت پیچیده‌ترین قسمت یعنی قوای محرکه الکتریکی و سیستم کنترل را بر عهده داشت. خوشبختانه با حمایت خوب معاونت علمی و ریاست جهاد دانشگاهی پروژه خوب پیش رفت و در مدت ۱۸ ماه به پایان رسید. اما یک  مشکل داشتیم و آن هم این که مسیر تست استاندارد برای تست قطار وجود نداشت و ما مجبور بودیم از یک مسیر تست کوتاه مدت که در شرکت بهره برداری متروی تهران بود از ساعت ۱۱ شب تا ۳ صبح اگر در اختیار می‌گذاشتند، استفاده کنیم و تست‌ها را انجام دهیم.
 
طیبی درباره انجام تست‌ها مطرح کرد: مدت انجام تست‌ها خیلی طولانی شد و ما هم اصرار داشتیم که تمام تست‌های استاندارد روی این قطار انجام شود. بعضی تست‌ها باید در خطوط اصلی مترو انجام می‌شد و  ریسک زیادی داشت. به ویزه تستی که باید در خط آزادی تا تهرانپارس انجام می‌شد. اما همه این تست‌ها با موفقیت کامل در مدت دو سال انجام شد و ما یک گواهی سیر بین المللی و پذیرش مسافر از یک موسسه اروپایی گرفتیم و منتظر آن هستیم تولید انبوه آن شروع شود.
 
عضو هیات‌ امنای جهاد دانشگاهی با بیان این که بودجه‌ای از محل تهاتر نفت به ساخت قطار اختصاص داده شده بود، ادامه داد: منتظریم مشکل ابلاغ این بودجه سریع‌تر حل شود و بتوانیم تولید قطار ملی مترو را شروع کنیم.
 
او گفت: پیش بینی کردیم که در سال اول می‌توانیم ۱۰۰ دستگاه واگن تولید کنیم و به تدریج هر سال ۱۰۰ دستگاه می‌تواند اضافه شود و تعداد آن به ۴۰۰-۵۰۰ دستگاه در سال برسد.
 
طیبی مطرح کرد: ما ۴ شرکت واگن ساز داریم که می‌توانند بدنه را تولید کنند و امیدوار هستیم با تامین بودجه بتوانیم بخش عمده نیاز کلانشهر‌های ایران به واگن و قطار‌های مترو را تامین کنیم.
 
به گفته رئیس اسبق جهاد دانشگاهی، قطار ملی در حال حاضر در مسیر ایستگاه بهشت زهرا تا فرودگاه و بعد تا پرند، مسافت روزانه را سیر می‌کند. این قطار بالای ۳۰ هزار کیلومتر مربع را تا کنون سیر کرده است.  
 
او اشاره کرد: به طور طبیعی در حال حاضر قطار یک تعمیرات دوره‌ای دارد که این تعمیرات دوره‌ای انجام می ‎شوند. قطار تا ۵۶ هزار کیلومتر بر اساس استاندارد‌ها باید سیر بکند و اگر عیوب کوچکی دارد این عیوب کوچک رفع شود؛ ولی برای تولید ملی قطار کاملا آماده است که تولید آن شروع شود.
 
 
خبرنگار: فاطمه کربلایی 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
تو مترو تحریم نیستیم و نیازی به خودکفایی نداریم
آخرین اخبار