محمد خیر اندیش کارگردان انیمیشن پسر دلفینی از وضع نابسامان وی‌اودی‌ها و ارتقاء کشور با تولید داخلی فیلم و سریال سخن گفت.

محمد خیراندیش کارگردان انیمیشن پسردلفینی درباره خبر ساخت قسمت دوم این انیمیشن گفت: راستش را بخواهید مطلب ساخت قسمت دوم انیمیشن پسردلفینی برای سینما حقیقت بود و نمی‌دانم چطور این مطلب از جای دیگر درز پیدا کرد. مصاحبه‌ای که داشتم برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همان سینما حقیقت بود تا در رسانه آن‌ها چاپ شود اما این خبر در یک رسانه دیگر، رسانه صبا منتشر شد.

این کارگردان درباره معضل نداشتن و کمبود فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: قاعدتا در باره ساخت آثار کودک و نوجوان نمی‌توانیم‌ چشممان به دست سازمان‌های دولتی باشد تا هنرمندی بخواهد کاری تولید کند ولی به هرحال قوانین قوانین خیلی نامحترمانه‌ای نسبت به سینمای انیمیشن است. در بقیه جاها شرایط ویژه‌ای را برای تولیدات داخلی در نظر می‌گیرند، یعنی تولیداتی که ارزش افزوده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: برای مثال خودرو ساز‌های ما چندین سال است که می‌گویند در ضرر هستیم و همچنان خودروی بی کیفیت تولید می‌کنند. درحالی که در حوزه انیمیشن برای مثال پسر دلفینی با یک رقم خیلی کم تولید شده است و تماما فکری و تخصصی است. یعنی ارزش افزوده بالای ۷۰ الی ۸۰ درصد دارد. ما برای تولید این انیمیشن از متریال خاصی استفاده نکردیم تا بخواهیم این انیمیشن را بسازیم و جالب است در حوزه فرهنگ کار کردیم و با انیمیشن پسر دلفینی مرزهای فرهنگیمان را در این حوزه را گسترش دادیم. 

خیر اندیش عنوان کرد: با این صحبت‌ها بنده به دنبال حمایت خاصی نیستم؛ زیرا پسر دلفینی آنقدر شرایط خوبی داشته است که درحال حاضر اسپانسر خارجی داریم و این سرمایه‌گذارها به دنبال سرمایه گذاری بر روی فیلم‌های ما هستند. منظور من قوانین است، درحال حاضر سلبریتی‌های ما به جای اینکه فیلم بازی کنند، مافیا بازی می‌کنند. مسئله این نیست که چرا چنین چیزی را بازی می‌کنند، مسئله این است که وی‌اودی‌هایمان از شرایط کپی رایت حداکثر استفاده را می‌کنند و قطعا با این نوع حمایت چندین سال دیگر وضعیت فیلم‌سازان ما مانند خودروسازان خواهد شد و سازمان تنبل می‌شود‌. وقتی رقابت و بازار آزاد نباشد همین شرایط ایجاد خواهد شد و سازمان به طور بیهوده‌ای بزرگ می‌شود و بازدهی پایین می‌آید. 

این کارگردان افزود: حرف‌های وی‌اودی‌ها کم کم شروع شده و می‌گویند ما ضررمان شروع شده است. خطابم به وی‌اودی‌ها این است، شما که فیلم‌ها را بدون پرداخت هزینه‌ای دانلود می‌کنید و هیچ هزینه‌ای به تهیه‌کننده پرداخت نمی‌کنید، البته به حلال و حرام بودن چنین مسئله‌ای کاری ندارم اما صحبت بنده این است که وی‌اودی‌ها یک فیلم، انیمیشن یا سریال را مجانی دریافت می‌کنند و به مردم می‌فروشند. در پخش فیلم‌های خود تبلیغات پخش می‌کنند و از مخاطب خود حق عضویت می‌گیرند و فکر نمی‌کنم در چنین شرایطی تبلیغات به خورد فیلم دادن کار قانونی‌ای باشد!

وی مطرح کرد:البته همه این موارد به کنار، نت فیلیکس همه رایت‌ها را خریداری می‌کند و یک کار بدون رایت پخش نمی‌کند، قانون موظف کرده است تا در قبال هرچیزی که پخش می‌کند موظف به تولید است و فقط با تولید می‌تواند از چنین شرایطی خارج شود‌. یعنی ما باید ارزش افزوده داشته باشیم و خاکی را که ارزش آن هزار تومن است طی فرایندی بتوانیم آن را ۱۰ هزار تومان بفروشیم درحالی که خام فروشی می‌کنیم. ما در انیمیشن خام فروشی بسیاری داریم. بچه‌هایمان و بهترین نیروهای انیمیشن کشورمان با مبالغ بسیار کم و ناچیز کار می‌کنند. اگر یک آی‌پی ایرانی تولید شود و یک ارزش افزوده پیدا کند  و فروش خیلی بیشتری داشته باشد باعث می‌شود مرز فرهنگی ما گسترش پیدا کند‌. در نتیجه باعث می‌شود زبان فارسی در دنیا شنیده شود.

خیراندیش گفت: حالا فکر کنید ما به قانونگذار می‌‌گوییم وی‌اودی خود را مجبور کن تا حداقل سالی یکبار تولید داشته باشد. وی‌اودی درآمد چندصد هزار میلیاردی دارد پس نیازی نیست پول به کسی بدهد و تنها خودش برای تولید سرمایه‌گذاری کند، چون تولید است که کشور را ارتقاء می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید بگویم که اولین آسیب نساختن فیلم، بر روی وی‌اودی‌ها است، چون وی‌اودی تنبل می‌شود، درنتیجه چاق می‌شود و مانند خودرو سازی می‌شود که می‌گوید دولت من در ضرر هستم و از من بیشتر حمایت کن.  وی‌اودی‌ها در بخش فرهنگ وارد شده اند و این رانت و حمایت بی‌چون و چرا در قبال دانلودی است که به مردم می‌فروشند و تولید هم هیچی و تنها زباله تولید می‌کنند‌. تنها سلبریتی‌ها را دور هم جمع می‌کنند تا با ادا بازی مردم چنین مواردی را نگاه کنند. اینجا نیاز به حضور سیاست‌گذار است. نمی‌‌دانم چه بگویم وقتی سلیقه مردم را در حد ابتذال پایین می‌آورند حرفی نمی‌ماند. همچنین سر ممیزی‌ها، سریال‌ها وقتی به اوج خود می‌رسند قابلیت انعطاف ندارند اما در موارد دلخواه دیگر کاملا آزاد هستند!

محمد خیراندیش متولد ۱۳۵۳ در تهران طراح کاراکتر، انیماتور، نویسنده و کارگردان است. تحصیلات وی کارشناسی سخت افزار از دانشگاه آزاد اسلامی است. خیراندیش نویسندگی انیمیشن‌های روزی سگی بود و روبان را برعهده داشته است.

 خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار