به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در دور جدید مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا، شروط جدیدی مطرح کرده است؛ شروطی که حماس آنها را نخواهد پذیرفت.

مقامات حماس می‌گویند که این گروه شروط جدید رژیم صهیونیستی در پیشنهادی که در جریان مذاکرات در دوحه برای دستیابی به آتش‌بس در غزه مطرح شده است را نخواهد پذیرفت.

یک منبع مطلع روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: شروط جدید رژیم صهیونیستی شامل حفظ نیرو‌ها در داخل غزه و در مرز با مصر می‌شود، در حالی که حماس خواستار «آتش‌بس کامل، خروج کامل از نوار غزه، بازگشت عادی آوارگان و یک توافق (اسرای) بدون محدودیت» است.

این اظهارات منبع حماس در حالی مطرح می‌شود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که «ما به توافق گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس از هر زمان دیگری نزدیک‌تر هستیم.»

بایدن اظهار داشت که هنوز این توافق به طور کامل محقق نشده است، اما طرف‌ها نسبت به سه روز پیش و قبل از آغاز مذاکرات به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای از «تلاش‌های واشنگتن و دیگر میانجی‌ها برای متقاعد کردن حماس به پذیرش توافق گروگان‌ها» قدردانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «اصول اسرائیل برای میانجی‌ها و ایالات متحده به خوبی شناخته شده است و اسرائیل امیدوار است که فشار آنها باعث شود حماس اصول ۲۷ می را بپذیرد تا جزئیات توافق اجرایی شود.».

اما از سویی، «سامی ابوزهری» یکی از رهبران جنبش حمس گفت که دولت بایدن در تلاش است تا در رابطه با احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس پس از نشست امروز در دوحه، «فضای مثبت کاذب» ایجاد کند. 

این مقام ارشد حماس تاکید داشته که ایالات متحده هیچ قصد واقعی برای توقف جنگ در غزه ندارد و تنها در تلاش است تا زمان بخرد.

این مذاکرات قرار است هفته آینده در قاهره از سرگرفته شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار