انتظار روستاییان بافق برای عملی شدن قول‌های صاحبان معادن در آبادانی روستا‌ها است.

دی ماه سال گذشته بود که صدای انفجار آغاز بهره برداری از معدن سنگ آهن منطقه گزستان و شیطور به گوش رسید و این موضوع باعث حساسیت‌هایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برای توسعه روستا‌ها شد. 

مطالعات اکتشافی معدن سنگ آهن گزستان و شیطور از سال ۱۳۹۲ در این منطقه آغاز شده است که ذخیره شناسایی شده این معدن در فاز اول بیش از میلیون ۹۰ تن سنگ آهن است.

فاضل مدیرعامل بخش خصوصی و بهره بردار این معدن گفت: به منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی معادن و قانون یک درصدسهم فروش سالیانه معادن، کارخانه کنستانتره سازی یک میلیون تنی نیز تا سال آینده در این معدن احداث می‌شود. 

گفتنی است این معدن سنگ آهن در محدوده مراتع روستا‌های گزستان، شیطرو و دولت آباد است و روستائیان معتقدند انفجار‌های این معدن و بهره برداری از آن باعث خسارات جبران ناپذیری در روستا‌ها شده است. 

روستائیان این منطقه گفتند: این معدن در بهترین مرتع شهرستان قرار گرفته و اینجا مردم روستا با دامداری‌هایی که دارند زندگی خود را می‌گذرانند و این معدن مراتع آنان را نابود کرده است. 

برخی دیگر از روستائیان نیز گفتند: خطر‌های زیست محیطی، خشک شدن قنوات، ما را نگران کرده و این معادن باید جبران خسارت کنند.

تعدادی از دامداران منطقه گزستان هم بیان داشتند: ده‌ها آغل و بوکن دام آنان در این محدوده بر اثر انفجار‌ها خراب شده و تعداد زیادی از دام آنها به دلیل گردوخاک‌های سنگ آهن بر روی بوته‌ها تلف شدند.

برخی از روستائیان گفتند: در برخی نقاط ما هنوز پزشک ثابت نداریم، خانه بهداشت و مراکز بهداشتی هم تجهیزات ندارد و یک مرکز جامع سلامت هم که توسط یکی از معادن در حال ساخت است، نیمه کاره مانده و به سرانجام نرسیده است. 

اهالی روستا‌های منطقه بار‌ها اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانیده اند و در جلسات مشترکی که با بخشداری و فرمانداری و شورای اسلامی شهرستان داشته اند، بر ضرورت اجرای مسئولیت‌های معادن تاکید شده است. 

بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۴، لازم است تا ۱۵ درصد سهم حقوق دولتی معادن برای توسعه زیر ساخت‌های توسعه روستا‌های همان منطفه هزینه شود که روستائیان از مسئولان مربوطه درخواست دارند تا نسبت به تحقق این مهم اهتمام نمایند.

یک درصد از درآمد معادن استان باید بعنوان سهم مسئولیت اجتماعی معادن در روستا‌های جوار همان معادن هزینه شود که لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت در این خصوص نظارت و دقت نظر داشته باشد.

مجموع مبلغ یک درصد سهم فروش سالیانه و مبلغ حاصل از تخفیف ۲۰ درصد حقوق دولتی معادن هر شهرستان، باید محاسبه و با محوریت فرمانداران، سازمان برنامه و بودجه استان و معاونت هماهنگی امور عمرانی، صرف پروژه‌های آن منطقه و شهرستان شود. 

رحیمی پور بخشدار مرکزی بافق گفت: جدای از مالیات و مواردی که باید صاحبان صنایع و معادن طبق قانون به شهرستان پرداخت کنند، مسئولیت‌های اجتماعی نیز بر عهده این معادن است. 

او افزود: سازمان صنایع و معادن موظف هستند در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، آسیب‌ها و خسارت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی معادن به منطقه‌ای که در آن هستند را جبران کنند.

رحیمی پور بیان کرد: ما پیگیر این مسئله هستیم تا روستاییان منطقه گزستان، شیطور و دولت آباد متضرر نشوند

گفتنی است این معدن در محدوده روستا‌های گزستان و شیطور و در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر بافق واقع شده است.

مسئولیت اجتماعی معادن بافق از قول تا عمل

مسئولیت اجتماعی معادن بافق از قول تا عمل

مسئولیت اجتماعی معادن بافق از قول تا عمل

مسئولیت اجتماعی معادن بافق از قول تا عمل

مسئولیت اجتماعی معادن بافق از قول تا عمل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.