مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد گفت: با واگذاری بلوک نیروگاهی شرق کشور به بخش غیردولتی، می‌توان انرژی مورد نیاز کارخانجات و صنایع را تامین کرد.

رضائی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزدگفت: باتوجه به قطعی‌های پی درپی برق و نارضایتی مردم و کارآفرینان در بخش صنایع با واگذاری بلوک نیروگاهی شرق کشور به بخش غیردولتی می‌توان انرژی مورد نیاز کارخانجات و صنایع را تامین نمود و همچنین مازاد انرژی تولیدی را برای مصارف مردمی و ایجاد آسایش و آرامش آنها استفاده کرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه متوسط رشد مصرف برق کشور در سال گذشته ۸/۱ درصد و در شرایط اوج ۳ تا ۵ درصد بوده، امسال با ۲۰ درصد افزایش مصرف روبرو شدیم که معادل ۹ هزار مگاوات بوده است که این مهم باعث قطعی‌های پی در‌پی برق و نارضایتی مردم و کارآفرینان در بخش صنایع شده است.

رضائی نژاد ادامه داد: همانطور که می‌دانیم هزینه‌های نگهداری نیروگاه‌های دولتی در شرایط تحریم و نیز منابع انسانی مازاد موجب بهره‌وری پایین گردیده است بنابراین دولت به تنهایی نمی‌تواند چرخه‌ی تولید انرژی پایدار را برای کشور و مردم ایجاد کند. حال دولت می‌تواند با اعتماد به کارآفرینان متعهد و متخصص و مشارکت مردم، این تهدید را به فرصتی گرانبها تبدیل نماید. اگر دولت در راستای تحقق شعار سال و مردمی‌سازی اقتصاد، چرخه انرژی را به بخش غیردولتی واگذار نماید به یقین ناترازی‌های انرژی در کشور با سرعت بیشتر جبران خواهد شد.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان بیان کرد: طبق ابلاغیه‌ی کمیسیون صرفه‌جویی انرژی، واحد‌های صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات باید حداقل ۵ درصد تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف را طبق قانون از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین نمایند و مجازند نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در نقطه‌ای خارج از محل استقرار واحد صنعتی احداث نمایند.

رضائی نژاد اظهار داشت: بنابراین مصرف‌کننده صنعتی باید بخشی از مصرف خود را با تامین و یا از بورس انرژی در صورت عرضه بر اساس قیمت روز خریداری نماید و علاوه بر آن هزینه‌ی تجهیزات، شبکه و پست برق را نیز پرداخت کند.

او ادامه داد: در صورت عدم رعایت موارد فوق، وزارتخانه‌های نیرو و نفت مجاز به قطع انرژی این مشترکین در مواقع اضطراری و نیز محاسبه انرژی مازاد مصرفی با بالاترین نرخ تابلوی برق سبز در بورس انرژی می‌باشند.

 مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان گفت: به عنوان پیشنهاد می‌توان با واگذاری بلوک نیروگاهی شرق کشور به بخش غیردولتی از طریق تاسیس شرکت تعاونی تامین نیاز (سهامی-سرمایه‌گذار) که در آن کارآفرینان به عنوان سهامدار عضو با حداقل ۵۱ درصد سرمایه (به صورت نقد و غیر نقد) در کنار نقدینگی‌های خرد مردمی با حداکثر ۴۹ درصد سرمایه‌ی اسمی و قرض‌الحسنه به راحتی می‌توان اینگونه پروژه‌ها را با تعهد، تخصص و اعتبار کارآفرینان و با مشارکت مردمی به بهره‌وری رساند و نارضایتی موجود را کاهش داد.

رضائی نژاد خاطر نشان کرد: با همکاری دولت برای واگذاری چرخه‌ی انرژی به بخش غیردولتی و همچنین تعهد کارآفرینان به دولت از طریق انباشت سرمایه‌ای که دارند و با متمرکز شدن تجهیزات در موقعیتی ثابت و وحدت رویه کارآفرینان می‌توان یک چرخه‌ی تولید انرژی پایدار را برای کل کشور ایجاد نمود که در این شرایط کارخانجات و صنایع می‌توانند از تولید خودتامین مشترک منتفع گردیده و مازاد انرژی تولیدی را برای مصارف مردمی و ایجاد آسایش و آرامش آنها استفاده کرد.

او تصریح کرد: براساس سخنان رهبر عظیم الشان انقلاب در خصوص تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) و طبق آیه‌ی شریفه‌ی و وتعاونوا عَلَى البِرّ والتَّقوى (و همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید) تنها رمز موفقیت برای تبدیل تهدید به فرصت در راستای جهش تولید، تعاون و همکاری همگانی در این امر خیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.