رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در بودجه امسال شهرداری قم ۴ هزار میلیارد ریال برای توسعه اتوبوس‌رانی اختصاص‌یافته است.

محمدحسین دهناد اظهار کرد: مختصات شهر قم از یک کلان‌شهر معمولی فراتر بوده و باوجود میزبانی از ۲۰ میلیون زائر در سال باید زیرساخت‌های یک جهان شهر را برای آن در نظر بگیریم.

وی توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر قم را یک ضرورت خواند و افزود: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم در راستای تقویت عدالت اجتماعی و آینده‌نگری در سیاست‌گذاری‌های حمل‌ونقلی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: بر اساس مصوبات شورای شهر، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ناوگان اتوبوس‌ها در نظر گرفته‌شده است. این در حالی است که باتوجه‌به اهمیت موضوع، شهرداری قم نیز اختیار افزایش این مبلغ تا سقف هزار میلیارد تومان را در صورت فراهم بودن شرایط دارد.

وی ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل عمومی نه‌تن‌ها به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه به کاهش نابرابری‌های اجتماعی نیز منجر می‌شود. دسترسی آسان و ارزان به حمل‌ونقل عمومی، امکان مشارکت بیشتر قشر‌های مختلف جامعه در فعالیت‌های شهری را فراهم کرده و به کاهش هزینه‌های زندگی شهروندان کمک می‌کند.

دهناد نیاز شهر قم به ۳۵۰ دستگاه اتوبوس را مطرح کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده، شهر قم برای رسیدن به یک سیستم حمل‌ونقل عمومی مطلوب، به حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. باتوجه‌به بودجه اختصاص‌یافته و اختیارات داده‌شده به شهرداری، امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد اتوبوس‌ها در شهر قم باشیم.

وی لازمه توسعه حمل‌ونقل عمومی را نیازمند برنامه‌ریزی دانست و بیان کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی، تنها با افزایش تعداد اتوبوس‌ها محقق نمی‌شود بلکه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و مشارکت فعال شهروندان نیز هست که با همکاری همه دستگاه‌های مسئول امید می‌رود شاهد تحقق هرچه سریع‌تر یک سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد و پایدار در شهر قم باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در پایان یادآور شد: هم‌اینک حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری در شهر قم فعال است که با برنامه زیری انجام‌شده در سال جاری افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار