آیت الله حسینی بوشهری گفت: در کنار همه تلاش‌های حوزوی خود این رسالت را داشته باشید که آنچه در حوزه می‌گذرد را تبدیل به بسته زیبایی کنید و به مخاطب حوزوی و غیر حوزوی تحویل و ارائه دهید.

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آیه شریفه «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَ لَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یعْمَلُونَ» گفت: ایامی که در آن به سر می‌بریم، ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) و دوران اسارت آل الله است و روز‌هایی است که اهل بیت (ع) علاوه بر مسئله اسارت و سختی‌های بین راه، از کربلا تا شام، داغ دیگری به سراغ آنها آمد و آن داغ عبارت است از شهادت حضرت رقیه (س) طفل سه ساله حضرت ابی عبدالله الحسین (ع).

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید یاد و خاطره شهدای خبرنگار و عزیزانی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و حتی طبق اطلاعی که داریم و شاید بیش از این باشد، حدود ۱۶۰ خبرنگاری که در جریان جنگ غزه به شهادت رسیدند و باید حقیقتاً از چنین خبرنگارانی که مجاهد هم هستند، ویژه یاد کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بسیاری از حوادث جهان اسلام با پژواک خبر به جامعه منتقل شده‌اند، گفت: مسئله خبرنگاری و مقوله خبر از بحث‌های بسیار مهمی است که شاید به مناسبتی گاهی اشاره کرده‌ام؛ خود بعثت یک خبر بود که در سراسر عالم پیچید و خبر مبعوث شدن نبی مکرم اسلام و خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص)، یا مسئله غدیر خود یک خبر بود و آن کسی که منشأ این خبر شد شخص رسول الله (ص) و وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) بودند.

زینب کبری (س) خود یک خبرنگار به تمام معنا بودند

وی افزود: حتی حادثه عاشورا خود یک خبر بود، در عین حال که یک حادثه به شمار می‌رفت، اما خبر عظیمی بود که ما هنوز دامنه آن خبر را در جای جای زندگی لمس و احساس می‌کنیم. خبرنگاران آن حادثه، بازماندگان حادثه عاشورا بودند؛ زینب کبری (س) خود یک خبرنگار به تمام معنا بود که با آن خطبه‌های غرا کار را دنبال کردند و امام سجاد (ع) نیز یک خبرنگار بود که حادثه‌ای را تبیین کرد که عین واقعیت بود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی پیگیری و بیان حقیقت توسط خبرنگاران، عنوان کرد: اگر عناصری را بخواهیم برای ویژگی یک خبرنگار تعریف کنیم یکی از عناصر کلیدی در کنار امانت داری و سرعت و دقت، این است که به حقیقت برسند و تا مطلبی را درست دریافت نکردند و حقیقت آن مطلب برای آنها روشن نشده آن را با زبان خبر به دیگران منتقل نکنند، زیرا در غیر این صورت دیگر خبر نیست و یک شایعه خواهد بود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خبر آن است که از سرچشمه زلال حقیقت نشأت گرفته باشد، اما شایعه این چنین نیست و به ظاهر خبر است و لباس آن را به تن کرده، اما حقیقت خبر را دارا نیست و بعد از مدت کوتاهی معلوم می‌شود که این شایعه بویی از حقیقت نبرده و صرفاً موجب تشویش خاطر جامعه هدف و مخاطب شده است.

ویژگی‌های خبرنگار تراز

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان ویژگی‌ها و شاخصه‌های خبرنگار تراز تبیین کرد: خبرنگار تراز آن خبرنگاری است که حقیقتاً با تعهد دینی و اخلاق مدارانه وارد عرصه خبرنگاری بشود و معمولاً شنیده‌اید که با همه آنچه که گفته می‌شود که حقوق خبرنگاران باید رعایت شود، مورد حمایت قرار بگیرند. حداقل حمایت، به صورت معنوی است که اگر در جایی قدم می‌گذارند و مطلبی را بیان می‌کنند جامعه با آغوش باز از خبرنگار استقبال کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: خبرنگار تراز، خبرنگاری را شغل نمی‌دانند و کار حرفه‌ای را به عنوان شغل تلقی نمی‌کند؛ خبرنگاری رسالت است نه شغل و اگر بخواهیم تشبیه درستی کنیم مثل خود روحانیت است؛ کار روحانیت یک شغل نیست، بلکه رسالتی الهی را دنبال می‌کند.

رسالت و وظیفه مشترک روحانیت و خبرنگار

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر رسالت و وظیفه مشترک روحانیت و خبرنگاری، توضیح داد: هر جا کار و تلاش روحانیت در عرصه‌های تبلیغ، تدریس و تحقیق اگر تبدیل به شغل شد، دیگر از رسالت اصلی فاصله می‌گیرد و از این جهت روحانیت باید به کار اصلی‌اش که رسالت انبیا الهی است بپردازد. یک خبرنگار نیز بخصوص در عرصه حوزه، دین، دیانت، روحانیت و حوزه‌های علمیه گام بر می‌دارد این کار را برای خودش به عنوان یک رسالت واقعی تلقی کند که اگر رسالت شد خستگی ناپذیر است و اگر شغل شد باید هر لحظه به ساعت نگاه کند که کی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی نگاه، نگاه رسالت شد همانطور که در توضیحات بیان شد، چنین افرادی خستگی ناپذیر هستند و شب و روز نمی‌شناسند، در این صورت حساس هستیم که چه خبری امروز باید در جامعه بازتاب پیدا کند و چه خبری شایعه و دشمن شاد کن است یا برای سلامت روح و روان جامعه بر اساس عداوتی که دشمنان اسلام نسبت به اسلام و انسانیت دارند، آسیب رسان هست.

خبر غیر واقعی و التهاب آفرین خنجری است به سینه افراد است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اهمیت اسلام به سلامت روح و روان انسان، خاطرنشان کرد: هر چیزی به نام خبر که در واقع خبر نیست، خنجری است که به سینه افراد زده می‌شود؛ به هر قیمت بازگو کننده حوادث و مسائل نخواهیم بود، نباید بدون دقت و توجه خاص، خبری را منتقل کنیم که دل جامعه را خالی و فضای را پر التهاب کند، چون این اقدام دیگر رسالت نیست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر سنگین‌ترین خبر‌هایی که دشمن پایه گذار آن است را منتقل کنیم، باید یک پیوست داشته باشد و اینکه جهت خبر را به گونه‌ای تبیین کنیم از باب رسالت جهاد تبیین تا دشمن پشیمان شود که چرا پایه گذار این خبر بوده و چرا این حرکت را انجام داده، در نتیجه افرادی با جهاد تبیین آن خبر را به رسوا شدن دشمن به جای تأیید دشمن تبدیل می‌کنند، این نقطه و کلید اساسی است که باید در زمینه خبر و خبرنگاری مدنظر قرار بگیرد.

یک پیشنهاد کاربردی به خبرنگاران

آیت الله حسینی بوشهری در پایان ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران گفت: در کنار همه تلاش‌های حوزوی خود این رسالت را داشته باشید که آنچه در حوزه می‌گذرد را تبدیل به بسته زیبایی کنید و به مخاطب حوزوی و غیر حوزوی تحویل و ارائه دهید تا در نتیجه چهره زیبای حوزه که میراث پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است را انتشار دهید؛ برای همه شما آرزوی توفیق داریم.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار