دادستان تهران از کاهش ۷۲ درصدی آمار صدور بازداشت موقت طی سال گذشته و رهایی ۶۳ نفر از قصاص در پایتخت خبر داد.

علی صالحی دادستان تهران با اشاره به اینکه بحث اجرای سند تحول بنا بر تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در دستور کار دادستانی تهران قرار دارد و سعی کردیم برنامه‌ها و اقدامات خود را حول محور این سند پیش ببریم، عنوان کرد: به همین منظور در سال ۱۴۰۲ برای هر شعبه یک برنامه عملیاتی برای پیشبرد امور در دادستانی تنظیم و به تمام شعب، مجتمع‌ها و معاونت‌های دادستانی ابلاغ شد که نتایج خوبی را نیز در پی داشته است. در سال ۱۴۰۳ نیز این برنامه در دادستانی دنبال می‌شود. به منظور تکریم همکاران، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰۰ نفر از همکاران که اقدامات شایسته را در دادسرای تهران انجام داده بودند مورد تشویق و تکریم قرار دادیم. همچنین به منظور صیانت از همکاران، کارگروه صیانتی تشکیل شد.

صالحی بیان کرد: در زمینه اتقان آرا نیز نظارت‌های لازم انجام می‌شود و موضوع اتقان آرا در دستور کار دادسرای تهران قرار دارد. آرای برتر قضات نیز در هر ماه، فصل و سال انتخاب و صادرکنندگان آن آرا تشویق می‌شوند.

وی به نظارت بر زندان‌ها به عنوان یکی از اقدامات مهم دادستانی تهران اشاره و عنوان کرد: نظارت مستمر و مداوم بر امور زندان‌ها در دستور کار دادستانی قرار دارد. در همین راستا برنامه عملیاتی برای همکاران در دادسرای تهران تنظیم شده و مشخص شده که بازپرسان، دادیاران، دادیاران اجرای احکام، ناظران زندان و معاونین دادستانی در ماه چه تعداد بازدید از زندان داشته باشند.

کاهش ۷۲ درصدی آمار صدور بازداشت موقت در سال ۱۴۰۲

دادستان تهران همچنین یادآور شد: به منظور جلوگیری از بازداشت‌های غیرضروری و غیر لازم با تاکید ریاست قوه قضائیه این موضوع به صورت مستمر رصد می‌شود و جلساتی به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان برگزار و شاخص‌های مد نظر که موجب کاهش جمعیت کیفری می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با پیگیری‌هایی که انجام شد در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ درصد آمار صدور بازداشت موقت نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. در همین راستا با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در دادسرای تهران درصد متهمین نسبت به محکومین ۱۴ درصد است که از این حیث جز رتبه‌های برتر کشوری هستیم.

رشد ۳۰ درصدی استفاده از پابند الکترونیک در سال ۱۴۰۲

وی ادامه داد: در حوزه پابند الکترونیک نیز با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و با درخواست‌های مددجویان، شاهد افزایش ۳۰ درصدی استفاده از پابند الکترونیک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ هستیم. همچنین در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۵۱۳ قانون آئین دادرسی کیفری که محکومین جهت تحمل حبس باید به محل سکونت خود منتقل شوند؛ در این راستا و به منظور کمک به خانواده‌های زندانیان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۴۵ درصدی انتقال زندانیان به زندان‌های محل سکونتشان بودیم. تعداد بازدید‌های ما نسبت به مدت مشابه سال قبل چیزی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

۹۲ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود

صالحی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همواره برای ما به عنوان چالش مطرح بوده، موضوع اعزام زندانیان به دادگاه است که بعضاً موجب اطاله دادرسی می‌شد و مشکلات امنیتی را نیز در پی داشت. با پیگیری که صورت گرفت در حال حاضر ۹۲ درصد دادرسی‌های ما در زندان‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که آمار بسیار خوبی است.

آزادی ۳ هزار و ۶۲۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد

وی از آزادی ۳ هزار و ۶۲۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد بی‌بضاعت از محل اعتبار و کمک‌های خیرین خبر داد و گفت: ۱۷ هزار و ۲۵۰ بسته معیشتی از محل کمک‌های خیرین بین خانواده‌های زندانیان نیازمند توزیع شد. همچنین ۲ هزار و ۷۸۵ نفر زندانی با مبلغ ۱۵۵ میلیارد تومان با کمک خیرین از زندان آزاد شدند. کمک‌های معیشتی، تحصیلی و کمک هزینه درمان به تعداد ۴ هزار و ۳۴۵ خانواده به ارزش ۴۱ میلیارد تومان توسط انجمن‌ها پرداخت شد.

رهایی ۶۳ نفر از قصاص

دادستان تهران اضافه کرد: همچنین تعداد ۶۳ نفر از محکومین به قصاص با تلاش همکاران و اعضای شورای حل اختلاف از قصاص رهایی یافتند. به تعداد ۶ هزار و ۱۸۵ نفر از مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام (ره) و خیریه‌ها ارائه خدمات شد.

وی همچنین افتتاح خط تولید دوچرخه سواری در مجتمع ندامتگاه قزل حصار و اشتغال ۵۰۰ نفر زندانی در این کارگاه، حفر ۲ حلقه چاه قزل حصار به منظور تأمین آب مورد نیاز آنجا، احداث ساختمان پیش ملاقات مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ و حفر ۲ حلقه چاه در زندان تهران بزرگ با توجه به موضوع کمبود آب در آن مرکز را از دیگر اقدامات مهم دادستانی تهران در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

وی ادامه داد: جاده حسن آباد نیز به خاطر شرایط نامناسب مشکلاتی را برای تردد خانواده‌های زندانیان ایجاد کرده بود که این موضوع نیز به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و مشکلات آن رفع شد.

صالحی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ دستورالعمل ساماندهی بایگانی راکد و بایگانی شعب را در اجرای سند تحول قوه قضائیه تنظیم کردیم، گفت: در این راستا تاکید شده که همکاران ما به منظور حفظ نظم و انضباط کاری بایگانی‌ها را به صورت مداوم تحت رصد قرار دهند. برگ‌شماری‌های ما به صورت خاص انجام می‌شود و مهر برگ‌شماری که شامل تاریخ، شماره برگه، شماره پرونده و فرد تنظیم کننده روی صفحه برگه مهر می‌شود که نظیر این کار تاکنون در کشور انجام نشده است. همچنین رنگ پوشه‌ها و اتیکت‌ها نیز طبق این دستورالعمل مشخص شده و هیچ کدام از پرونده‌های ما بالای ۲۰۰ صفحه برگه ندارد.

انجام بیش از ۸ هزار مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی برای حفظ حقوق عامه

دادستان تهران یادآور شد: بیش از ۸ هزار و ۸۰۲ فقره مکاتبه در زمینه احیای حقوق عامه با ادارات مختلف انجام دادیم که نتایج بسیار خوبی را داشته است.

وی بر لزوم تکریم خانواده‌های معظم شهدا تاکید کرد و ادامه داد: معتقدیم که خانواده شهدا حق بزرگی بر گردن تک تک آحاد جامعه دارند و وظیفه خود می‌دانیم که آنها را تکریم کنیم و در مناسبت‌های مختلف سعی شده که دیدار با خانواده‌های معظم و از معزز شهدا در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان گفت: از مجموعه همکارانم در دادسرای تهران تقدیر و تشکر می‌کنم چرا که اگر کاری در دادسرای تهران انجام شده به همت و تلاش همکاران عزیزم بوده است. قطعاً تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما تمام تلاش خود و همکارانمان معطوف به این است که بتوانیم به مردم عزیز ایران اسلامی خدمت بیشتر و بهتری داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
کاهش مجازات در حالی که افزایش جرم وجود داره یعنی دادن آزادی عمل به مجرمین و این چیزها اصلا افتخار که ندارن هیچ باید بابت ترک فعل و ... مورد بازخواست قرار بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
این کاهش نشان از کاهش جرم و جنایت دارد آیا؟
آخرین اخبار