۲۱ اسفند سال گذشته طرح پابند الکترونیک برای سارقان سابقه‌دار در تهران کلید خورد و براساس آخرین اعلام رئیس پلیس آگاهی پایتخت، تا تیرماه این پابند‌ها برای هزار سارق بسته شده است.

 اجرای طرح پابند الکترونیکی مجرمان با بیش از سه سال سابقه در استان‌های تهران و البرز با همکاری قوه قضاییه از ۲۱ اسفند آغاز و در گام نخست این نوع پابند به پای ۱۰۰ مجرم در پایتخت بسته شد. با توجه به اجرای این طرح، مجرمانی که بیش از سه سال سابقه در پرونده قضایی خود دارند به جای زندان، با پابند الکترونیکی کنترل می‌شوند.

رئیس پلیس پایتخت پیشتر درباره استفاده از این پابند‌های الکترونیکی گفته بود که در سه مرحله این پابند‌ها تست شده است.

سردار عباسعلی محمدیان افزود: مرکز رصد مجرمان را در تهران بزرگ آماده کردیم و از آنجا که تعداد این افراد نیازمند پابند الکترونیکی از ۱۰۰ نفر گذشته در همین راستا برای روز اول و با دستور فرمانده فراجا این طرح آغاز و اینگونه پابند برای این افراد نصب شده است.

وی درباره اجرای برنامه‌هایی برای اجرای بهتر این طرح اینگونه توضیح داد و اظهار کرد: حوزه‌ها به صورت سرکلانتری و کلانتری ایجاد می‌کنیم تا با آموزش به مجرمان، کنترل آنها از طریق این پابند‌های الکترونیکی آسان‌تر شود.

در تازه‌ترین تحول، رئیس پلیس آگاهی پایتخت از نصب پابند الکترونیک برای یک هزار متهم سابقه‌دار خبر داده و گفته است: در چهار ماه گذشته ۱۲ سارقی که با وجود داشتن پابند دست به سرقت و اعمال مجرمانه زده‌اند، شناسایی و با هماهنگی قضایی دوباره دستگیر شدند.

سردار علی ولی‌پور گودرزی چندی پیش هم درباره مکانیزم پابند‌های الکترونیک گفته بود: پابند‌های الکترونیکی سارقان ۴۸ ساعت توان نگهداری شارژ دارند و در صورت تمام شدن شارژ پابند در کمترین زمان فرد سابقه‌دار دستگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح پابند الکترونیکی که برای مجرمان و سارقانی که سابقه‌دار هستند ممکن است نواقصی داشته باشد، اما این وضعیت بسیار کم است، توضیح داد: مجرم به صورت مستمر توسط ماموران رصد می‌شود و اگر شارژ به حدود ۵۰ درصد برسد به وی با ارسال پیام کوتاه تذکر شارژ دوباره داده می‌شود.

به گفته سردار ولی‌پور گودرزی، اگر شارژ پابند الکترونیکی به ۲۰ درصد برسد با فرد سابقه‌دار تماس گرفته می‌شود و از او می‌خواهیم که آن را شارژ کند، در صورتی که فرد سابقه‌دار پابند خود را شارژ نکند یعنی از دستور پلیس و دستور قضایی تمکین نکرده و دوباره علیه او اعلام جرم خواهد شد.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم شارژ این پابند‌ها قطع شود، یادآور شد: در صورت قطع شارژ این پابند الکترونیکی، بلافاصله به گشت‌های آگاهی و کلانتری محل اطلاع‌رسانی می‌شود البته اتاق مانیتورینگ به صورت ۲۴ ساعته فعال است و همه رده‌های پلیس در کمترین زمان نسبت به بازداشت فرد اقدام می‌کنند.

وی گفت: نحوه شارژ این پابند‌ها با یک سیم و از طریق برق است و برای شارژ این پابند‌های الکترونیکی نیاز به باز کردن آن نیست. این پابند‌های الکترونیکی ضدآب است و حتی در آب هم از کار نمی‌افتد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار