رژیم صهیونیستی با تداوم جنایات خود و جاه‌طلبی برای گسترش جنگ، آسیب غیرقابل جبرانی به اقتصاد خود وارد کرد.

رژیم صهیونیستی که خیال می‌کرد به سرعت می‌کند به غزه حمله و حماس را نابود کند، بیش از ۱۰ ماه است که در باتلاق غزه گیر کرده است. علاوه بر خسارت‌های جانی که رژیم در این جنگ متحمل شد، رسانه‌های صهیونیستی و بین المللی از خسارات سنگینی که تل‌آویو به اقتصاد خود وارد کرده است، سخن می‌گویند.

از سویی دیگر ترور‌هایی که رژیم صهیونیستی در بیروت و تهران انجام داد که باعث شهادت فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شد، این رژیم را در معرض یک جنگ همه جانبه قرار داده است. ترس از پاسخ ایران و حزب الله از همان ساعت‌های اول ترور منجر به سقوط بورس رژیم صهیونیستی و کاهش ارزش شیکل، واحد پول آن شد.

تاثیر جنگ همه جانبه بر رژیم صهیونیستی

در همین راستا روزنامه اقتصادی کالکایست رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: احتمال وقوع یک جنگ همه جانبه، اقتصاد اسرائیل را وارد مارپیچی از عدم اطمینان می‌کند و این نشان می‌دهد که بهایی که اسرائیل در صورت وقوع جنگی همه جانبه با حزب الله خواهد پرداخت، به طرز غیرقابل تحملی سنگین خواهد بود.

در این گزارش توضیح داده شده است که بودجه فعلی و همچنین پیش‌بینی‌های اقتصادی که رژیم صهیونیستی در حال حاضر بر آن تکیه می‌کند، بر اساس سناریویی است که در آن جنگ در غزه در طول سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد، در حالی که وضعیت در شمال (درگیری با حزب الله) نیز به همین شکل درگیری‌های پراکنده باقی می‌ماند یا آرام می‌شود. این بودجه به جنگ مستقیم با حزب الله که شامل پرتاب گسترده راکت و موشک در جبهه داخلی اسرائیل می‌شود، مرتبط نخواهد بود. 

حزب الله لبنان

در این گزارش آمده است: اسرائیل رسما از انتشار پیش‌بینی‌های اقتصادی درباره احتمال بدتر شدن شدید وضعیت امنیتی خودداری می‌کند و آخرین پیش‌بینی اقتصاد کلان بانک اسرائیل در ماه ژوئیه درباره گسترش جنگ، تشدید تنش به بخش‌های دیگر (به‌ویژه در شمال) یا مشارکت قابل توجه محور مقاومت، این بود که جنگ با حزب الله ممکن است منجر به بسته شدن گسترده مشاغل، بیکار شدن کارگران، آسیب به زیرساخت‌ها و کانال‌های تجارت خارجی شود (به عنوان مثال، با ایجاد اختلال در مسیر‌های کشتیرانی) می‌شود.

ضرر بخش گردشگری رژیم صهیونیستی 

بخش گردشگری رژیم صهیونیستی که رژیم طی سال‌ها در تلاش برای رونق دادن به آن بود هم از جنگ آسیب دید، زیرا ده ها شرکت هواپیمایی پروازهای خود را به تل آویو متوقف کرده اند. کالکالیست در این خصوص نیز اعلام کرد که وضعیت بخش گردشگری درحال فروپاشی است، به ویژه در منطقه الجلیل و مناطق شمالی که دیگر هیچ گردشگری را دریافت نمی کنند.

بر اساس آمار اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، ۲۸۸۰۰۰ گردشگر بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ وارد اراضی اشغالی شده اند، این درحالی است که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳،  ۱.۳ میلیون گردشگر از اراضی اشغالی بازدید کرده اند. این کاهش محسوس گردشگر به این معنی است که بخش اقتصادی ۸۰ درصد ضرر کرده است.

از سویی دیگر بیشتر خطوط هوایی بین‌المللی پرواز‌های خود به فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده‌اند، در حالی که بسیاری از هتل‌ها مملو از شهرک نشینان آواره از مکان‌های درگیری شده‌اند.

تعطیلی بندر مهم ایلات

از سوی دیگر وبگاه عبری زبان «پاسپورت نیوز» به نقل از رئیس هیات مدیره بندر ایلات نوشت: در نتیجه حملات یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، این بندر عملا شاهد هیچ ترددی نبوده و بسته شده‌است. ادامه تعطیلی بندر به خود شهر ایلات نیز آسیب رسانده و کشتی‌های تفریحی دیگر وارد شهر نمی‌شوند و پیش از این کل شهر از ورود گردشگران منتفع می‌شد.

تعطیلی بندر ایلات

رئیس هیات مدیره بندر ایلات در ادامه خواستار تعیین میزان خسارت برای تعطیلی آن شد و افزود: در نهایت وقتی واردات از شرق امکان عبور از بندر ایلات را ندارد، این امر به ضرر همه اسرائیلی‌ها است.

در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نوشت که غول کشتیرانی «مرسک» پس از اینکه کشتی‌هایش مجبور به تغییر مسیر از دریای سرخ و حرکت از طریق دماغه «امید نیک» در آفریقا شدند، قیمت حمل و نقل به مقصد رژیم صهیونیستی را ۳.۵ برابر افزایش داد.

پیش‌بینی‌ها از ضرر جنگ با حزب الله

به گفته محققان موسسه کالکالیست، در صورت وقوع یک جنگ یک ماهه در شمال اراضی اشغالی با حزب الله، رشد منفی بین ۲ تا ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌شود، انتظار می‌رود کسری بودجه در پایان سال میلادی حتی به ۱۵ درصد برسد، همچنین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۵ به مجموع بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برسد. 

محققان این موسسه اعلان کردند: یکی از عوامل مهمی که پیش‌بینی آن دشوار است و ممکن است مستقیما بر اقتصاد تأثیر بگذارد، میزان موفقیت اسرائیل در رهگیری خطرات و کاهش آسیب‌های وارده به جبهه داخلی به‌ویژه تأسیسات استراتژیک و زیرساخت‌ها است.

پرتاب موشک

در این گزارش به نقل از عفر شله، که در حال حاضر سمت پژوهشگر ارشد این موسسه را بر عهده دارد، آمده است: سناریوی اقتصادی ارائه شده در سند هنوز محدود است و با واقعیت یک جنگ گسترده و چند جبهه متفاوت است. زیرا یک جنگ همه جانبه علیه حزب الله به تنهایی کل اسرائیل بخصوص بخش شمالی آن را در بر می‌گیرد و اسرائیل هیچ پاسخی برای آن ندارد. ما گنبد آهنین نداریم که حیفا را در برابر رگبار صد‌ها موشک در روز حفظ کند و این به معنای فلج شدن زندگی اقتصادی است.

شله معتقد است که رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر به جنگ‌هایی عادت کرده است که بر اقتصاد آن تأثیر چندانی نگذاشته است، اما اکنون این رژیم در دروازه‌ی سرزمینی قرار دارد که کمتر با آن آشنا است و داستان اصلی هنوز حزب‌الله است، زیرا آن‌ها در مورد خطر بسیار بزرگی برای موجودیت رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند.

آمریکا هزینه جنگ اسرائیل را می‌پردازند

پیش از این احمد المسلمانی، کارشناس شبکه الحیاه با بررسی گزارشی که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی منتشر کرده است، پرسید «در جنگ غزه چه کسی هزینه گلوله‌ها را می‌پردازد؟». او در پاسخ گفت: بانک مرکزی اسرائیل می‌گوید که هزینه این جنگ از اکتبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ بالغ بر ۷۳ میلیارد دلار بوده که رقم بزرگی است و هزینه آن تاکنون به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

او اعلام کرد: هزینه جنگ، گلوله و موشک را آمریکا می‌پردازد، چرا که بیشترین کمک‌ها را به صورت علنی اعلام می‌کند و به رژیم صهیونیستی می‌پردازد، این درحالیست که ممکن است به صورت غیر رسمی کمک‌های دیگری نیز وجود داشته باشد.

جو بایدن و نتانیاهو

المسلمانی توضیح داد: ارتش اسرائیل که به عنوان یک ارتش شکست ناپذیر معرفی شده بود، از روز اول جنگ غزه ما را غافلگیر کرد زیرا اسرائیل در حال جنگ با یک جناح کوچک مقاومت در داخل نوار غزه بود، اما به آمریکا و اروپا متوسل شد و ما نیز ورود آمریکا و اروپا با ارسال ناو هواپیمابر به منطقه را دیدیدم.

این کارشناس شبکه الحیاه افزود: حتی زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که برای مدتی ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند، اسرائیل جنگ را متوقف کرد تا زمانی که سلاح‌های آمریکا دوباره برای آن ارسال شدند و ارتش اسرائلی وارد رفح در جنوب غزه شد.

کاهش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی

موسسه اعتبارسنجی آمریکایی مودیز ۹ فوریه (۲۰ بهمن) گذشته اعلام کرد که رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را به‌دلیل تاثیر درگیری‌های مداوم با حماس در غزه و خطر‌های سیاسی و مالی مربوط به آن کاهش داده و سطح آن را از A ۱ به ۲ A تقلیل داده است. 

رتبه اعتباری معمولا نشان دهنده توانایی کشور‌ها برای دریافت وام و میزان اعتماد به توانایی آنها برای انجام به موقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می‌شود، در نتیجه آن کشور شرایط بهتر برای دریافت وام با هزینه‌های کم‌تر خواهد داشت. موسسه اعتبارسنجی بین‌المللی «استاندارد اند پورز» نیز در فروردین ماه در گزارشی رتبه اعتباری رژیم اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد.

کودکان غزه

پیش از این طلال ابوغزاله، اقتصاددان اردنی در یادداشتی به بررسی هزینه‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی پرداخته و تاکید کرد این رژیم تحمل به دوش کشیدن زیان‌های اقتصادی این جنگ را ندارد. او در پایان گزارش خود تاکید کرد که صهیونیست‌ها و همه باید بدانند که خون شهدای غزه به صراحت یادآور این است که انعکاس ظلم در همین دنیا گریبانگیر ظالم می‌شود.

خبرنگار: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار