ارمنستان از شرکت در رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی CSTO بدون ذکر علت آن خودداری کرد.

ارمنستان  اعلام کرد که از شرکت در رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی که در قرقیزستان برگزار می‌شود خودداری می کند. طبق گزارش رسانه ها، این کشور قصد ندارد در رزمایش فرماندهی و ستاد با نیرو‌های سازمان پیمان امنیت جمعی تحت عنوان تعامل CSTO-۲۰۲۴ در اوایل سپتامبر شرکت کند.

در این بیانیه سازمان پیمان امنیت جمعی آمده است: «طرف ارمنی اطلاع داد که قصد ندارد در رزمایش شرکت کند.» دلیل امتناع ذکر نشده است.

رزمایش فرماندهی و ستاد از ۳ سپتامبر تا ۱۵ سپتامبر در خاک جمهوری قرقیزستان برگزار می‌شود. گفته می‌شود در این رزمایش عملیاتی برای حل مناقشه مسلحانه در منطقه آسیای مرکزی انجام می‌شود.

ارمنستان سال گذشته از شرکت در برخی رویداد‌ها و مانور‌های نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی امتناع کرد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با اشاره به ادامه تنش‌ها با جمهوری آذربایجان، گفت که ارمنستان عملاً مشارکت خود در توافقنامه امنیتی کلیدی با روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. پاشینیان در گذشته گفته بود که ایروان هیچ برنامه‌ای برای قطع رسمی روابط با این اتحادیه ندارد.

ارمنستان نیز در فهرست کشور‌های شرکت کننده در رزمایش Cobalt ۲۰۲۴ که از ۱۴ تا ۱۶ آگوست در نووسیبیرسک روسیه برگزار می‌شود، نیست. پیش از این ایروان رایزنی‌هایی را با ایالات متحده برای اصلاح نیرو‌های مسلح بر اساس استاندارد‌های ناتو آغاز کرده بود.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار