رئیس‌جمهوری آذربایجان با اعلام توافق باکو و ایروان بر سر ۹۰ درصد توافق صلح از عدم تمایل پاشینیان برای دیدار با وی در انگلیس انتقاد کرد.

تارنمای خبرگزاری دولتی آذرتاج نوشت که الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در جریان برگزاری "دومین مجمع جهانی رسانه‌ها" در شهر شوشا گفت که باکو و ایروان در مورد "۸۰ تا ۹۰ درصد" متن توافقنامه صلح توافق کرده‌اند.

علی‌اف افزود: ارمنستان مجبور شد ملاحظات خود و واژگان مربوط به "ناگورنو - قره باغ" را پس بگیرد که این امر باب عادی سازی روابط را گشود.

وی گفت: ارمنستان باید به پیشنهاد ما برای درخواست مشترک ارمنستان و آذربایجان از سازمان امنیت و همکاری اروپا برای انحلال گروه مینسک پاسخ مثبت دهد، زیرا گروه مینسک ماه‌ها و شاید ۲ سال است که ناکارآمد بوده است.

علی‌اف با اظهار اینکه نسبت به برگزاری دور بعدی مذاکرات وزیران امور خارجه ۲ کشور "کمتر خوشبین" است، گفت: نخست وزیر نیکول پاشینیان از ملاقات با من در انگلیس امتناع کرد. دولت انگلیس پیشنهاد داد تا در حاشیه یک رویداد در آکسفوردشایر دیداری بین ما برگزار شود اما طرف ارمنستانی نپذیرفت و ما شگفت زده شدیم.

رئیس جمهوری آذربایجان ادامه داد: اگر او نمی‌خواهد با من صحبت کند، پس در مورد چه نوع صلحی گفت‌وگو می‌کنیم؟ اگر او نمی‌خواهد با نخست وزیر انگلیس گفت‌وگو کند، پس چرا به لندن و آکسفوردشایر رفت؟ چیز‌های زیادی وجود دارد که به شدت با یکدیگر در تناقضند.

علی‌اف به تازگی و حین پذیرش استوارنامه کوین همیلتون سفیر جدید کانادا گفته بود: ما می‌توانیم متن معاهده صلح، دستکم اصول اولیه آن را ظرف چند ماه نهایی کنیم.

وی با این حال تاکید کرد که توافقنامه صلح تنها در صورت تغییر قانون اساسی ارمنستان قابل امضاء است. علی‌اف گفت: شرط اصلی (امضای) توافقنامه صلح، تغییر قانون اساسی ارمنستان است، زیرا این قانون شامل ادعا‌های ارضی علیه (جمهوری) آذربایجان است؛ و مادامی که این (تغییر) انجام نشود، توافقنامه صلح امضاء نخواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار