گرمای تابستان که بالا می‌گیرد، حضور شهروندان در مناطق ییلاقی، مزارع و باغ‌ها رونق گرفته و گاه شنا در استخرهای کشاورزی، به بروز حوادثی تلخ و غرق‌شدگی می‌انجامد.

غرق به معنای ورود آب به داخل ریه‌ها، مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرو رفتن در آب است که به گفته متخصصان، یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ افراد یک تا ۲۴ ساله است و کودکان و نوجوانان در معرض خطر بیشتری هستند و بیش از ۹۰ درصد این غرق‌ها در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها، مخازن ذخیره سازی آب خانگی و کشاورزی و استخر‌های شنا در کشور‌های کم درآمد و متوسط رخ می‌دهد.

همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش‌های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا، سد‌ها و مکان‌های آبی می‌پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می‌شوند.

گزارش‌های دریافتی از پزشکی قانونی خراسان رضوی و اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاکی از افزایشی بودن میزان حوادث و فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در این استان است که حل این معضل نیازمند توجه، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم است.

مردم باید بدانند که برای پیشگیری از غرق شدگی و ایجاد خاطره‌ای تلخ و ناگوار در تابستان، شنا کردن باید با رعایت کامل اصول و قواعد در محدوده‌های مجاز ایمن سازی شده در دریا و در حضور نجات غریق، انجام شود.

دست و پا زدن‌ در غرقه‌گاه‌های غفلت تابستانی
افزایش ۲۹ درصدی غرق شدگی در خراسان رضوی

علی نقش مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: میزان آمار فوت ناشی از غرق شدگی در این استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹.۴۱ درصد افزایش یافته است.

او با بیان اینکه میزان غرق شدگی مردان استان ۲ برابر زنان است، افزود: در بهار امسال ۲۲ مورد پرونده مربوط به فوت ناشی از غرق شدگی در پزشکی قانونی استان تشکیل شده است که از این تعداد ۱۴ نفر مرد و هشت نفر زن بوده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ مورد پرونده مربوط به فوت ناشی از غرق شدگی در پزشکی قانونی استان تشکیل شده بود که از این تعداد ۱۱ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند.
دست و پا زدن‌ در غرقه‌گاه‌های غفلت تابستانی
افزایش چهار برابری حوادث ناشی از غرق

علی یزدانی رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مصدومیت ناشی از غرق شدگی از فروردین تا پایان تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چهار برابری داشته است.

او افزود: از فروردین تا پایان تیرماه امسال ۳۲ مورد مصدومیت ناشی از غرق شدگی به اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش شده است که از این تعداد هفت نفر در محل فوت کرده و ۲۵ مصدوم نیز توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شده اند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در چهار ماهه نخست امسال، کمترین سن قربانیان غرق شدگی استان مربوط به ۲ پسر و یک دختر یک ساله و بیشترین سن مربوط به مردی ۷۲ ساله بوده است.

یزدانی با بیان اینکه استخر‌های کشاورزی هر چند برای ذخیره‌سازی آب ساخته می‌شود، اما در برخی مواقع حادثه می‌آفرینند و جان افرادی را که برای شنا و ماهیگیری به آنجا می‌روند، می‌گیرند، بیان کرد: در این حوادث، بیشتر کسانی که جان خود را در استخر‌های کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که یا به خاطر شنا و یا به دلایل دیگر در این نوع استخر‌ها غرق می‌شوند.
دست و پا زدن‌ در غرقه‌گاه‌های غفلت تابستانی
لزوم توجه جدی به نکات ایمنی در هنگام شنا

او تصریح کرد: با شروع فصل گرم سال و حضور افراد زیادی در مناطق ییلاقی، باغ ها، زمین‌های کشاورزی، استفاده از استخر‌هایی که برای شنا غیرمجاز هستند، حوادث تلخی را رقم می‌زند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: باید عموم مردم هشدار‌های متعدد در خصوص غرق شدگی و پرهیز از شنا در محل‌های نا ایمن و استخر‌های غیرمجاز در ویلاها، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را جدی بگیرند.

یزدانی اظهار کرد: بیشتر استخر‌های کشاورزی ایمن‌سازی نشده‌اند، این اماکن برای جلوگیری از هدررفت آب از مواد نانویی به نام "ژئو ممبران" استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخر‌ها بیفتد، هیچ راهی جز تن دادن به مرگ ندارد، زیرا هرقدر هم شناگر خوبی باشد، تنها راه موجود برای خروج از این استخر‌ها آن است که کسی از بیرون استخر طناب انداخته و فرد را از استخر بیرون بکشد.

او با بیان اینکه بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام، بسیار خطرناک و عمیق هستند، افزود: مشاهده شده است که افراد با تکیه بر ظاهر آرام رودخانه بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه، متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب شده اند، بنابراین توصیه می‌شود افراد بدون اطلاع از وضعیت رودخانه و یا مناطق ذخیره آب و سد‌ها برای شنا در آن اقدام نکنند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کودکان در رده یک تا چهار ساله بیشتر در معرض خطر غرق در حوض، استخر و وان حمام هستند چرا که آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین دچار حادثه می‌شوند لذا تاکید می‌شود خانواده‌ها دقت کنند که کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان‌های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنند.

یزدانی با اشاره به اینکه سد‌های آبی محل مناسبی برای شنا نبوده و بسیار خطرناک است و باید در اطراف سد‌ها تابلو هشدار ممنوعیت شنا نصب شود، بیان کرد: متاسفانه همه ساله شاهد اتفاقات ناگوار و داغدار شدن خانواده‌ها در این مکان‌ها هستیم که امیدواریم با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در این زمینه و همکاری و همراهی مردم به خصوص جوانان و نصب تابلو هشدار و فنس کشی و تعبیه طناب و پله و سایر نکات حفاظتی در استخر‌ها و ... شاهد اتفاقات تلخ این چنین نباشیم.
دست و پا زدن‌ در غرقه‌گاه‌های غفلت تابستانی
برای حفظ جان باید تنها در مناطق حفاظت شده شنا کرد

محمدرضا جویا مدیرگروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آشنایی و رعایت فنون اولیه شنا را از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از مبادرت به این فعالیت برشمرد و گفت: در هنگام شنا در دریا خیلی چیز‌ها قابل پیش بینی نیست به طوری که ممکن است در عرض چند ثانیه زیر پای شما خالی شده و دچار حادثه شوید.

او افزود: بنابراین از عموم مردم درخواست می‌شود، چنانچه قصد شنا در دریا را دارند فقط در مناطق حفاظت شده و طرح‌های سالم‌سازی که زیر نظارت نجات غریق و مجهز به امکانات امدادی است، شنا کنند.

مدیرگروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص شنا کردن در مکان‌های کم عمق، ادامه داد: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق می‌تواند خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال داشته باشد.

جویا بیان کرد: شهروندان، توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرند چرا که حدود یک سوم قربانیان غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه افراد به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد شنا نکنند، تصریح کرد: باید از شنا کردن در تاریکی شب، انجام شوخی‌های خطرناک در هنگام شنا و شنا پس از مصرف دارو‌هایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، پرهیز کرد.

مدیرگروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به اینکه غرق شدگی در مردان بیشتر از زنان است، تاکید کرد: بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی و نیز مصرف دارو‌های خواب‌آور، الکل و مواد روان گردان قبل از شنا، می‌تواند امکان غرق شدگی را افزایش دهد.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
آب = عزرائیل
آخرین اخبار