مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن استفاده از آب شرب برای سم‌پاشی باغات را معضل جدی دانست.

حسین مهدوی اولیایی با بیان اینکه آب و فاضلاب بردسکن با تحت پوشش داشتن سه شهر و ۷۶ روستا وظیفه سقایی به ۳۸ هزار مشترک را برعهده دارد، افزود: آب شرب مورد نیاز مشترکین از محل ۵۲ منبع آبی شامل چاه‌های عمیق، چاه‌های دستی، چشمه و قنوات تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: چون میزان افزایش دما در شهرستان بردسکن نسبت به متوسط استان بالاتر است عملاً میزان آبدهی منابع تأمین آب با چالش جدی مواجه شده است.

مهدوی اولیایی با بیان اینکه برای عبور از بحران بی‌آبی سال گذشته و تأمین آب اقدام به جانمایی و افزایش استحصال آب در حوزه چاه‌های عمیق شد، تصریح کرد: همچنین با وارد مدار شدن چاه شماره ۶ در شهر بردسکن و چاه شماره ۲ استحصال آب در شهر نیز افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته رشد قابل توجهی در استحصال آب شرب داشته‌ایم، در خصوص وضعیت روستا‌ها گفت: روستا‌های کوهپایه مانند خور، خنجری، چشمه حاج سلیمان، کلاته برق و تعدادی دیگر که با تنش آبی مواجه بودند با حفر چاه در روستا‌ها اقدام به تأمین آب برای آنها شد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن همچنین از کف شکنی چاه در روستای زیروقت و لایروبی چشمه خانقاه و احداث ایستگاه‌های پمپاژ در ایستگاه شهرآباد و فیروزآباد و اجرای خط انتقال به طول ۷ کیلومتر در راستای کاهش هدر رفت آب و استحصال بهتر آب در بخش شهرآباد خبر داد.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی شهرستان و استان در ۶ روستای بخش مرکزی و انابد بالغ‌بر ۲۸ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب اجرا شد، از استانداردسازی ۸۰۰ انشعاب برای کاهش هدر رفت آب خبر داد و گفت: توان آبدهی و رضایتمندی مشترکین با این اقدامات افزایش یافته است.

آبرسانی به روستا‌های محروم با کمک خیرین آبرسان

مهدوی اولیایی با تقدیر از کمک‌های خیرین در راستای رفع مشکلات پیش رو گفت: آبرسانی به روستا‌های محروم شهرستان بردسکن از جمله سرنخاب و روستا‌های دشت محمدخان که عملاً آبی نداشتند و فاقد شبکه آبرسانی بودند با همت خیرین شبکه اجرا و آبرسانی به این روستا‌ها بهتر انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای تأمین و جبران کمبود آب همچنین اقدام به اجاره آب از آب‌های بومی منطقه مانند قنوات و چشمه‌هایی که در روستا‌های کوهپایه داشتیم؛ کردیم.
مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه به دلیل دمای بسیار بالای هوا بیشترین چالش را در بخش انابد و دهستان کوهپایه که منابع تأمین آب‌ها سطحی هستند؛ داریم، گفت: برای جبران این کمبود اقدام به اجاره آب از اشخاص بومی منطقه شد.

آبرسانی سیار به ۲۸روستا

وی بیان کرد: همچنین به دلیل اینکه در برخی از مناطق انابد آب باکیفیتی نداریم لذا ناگزیر به آبرسانی سیار هستیم، اکنون به وسیله چهار خودروی آبرسان که روزانه در تابستان بالغ‌بر ۱۰ سرویس آب حمل می‌کنند به ۲۸ روستای تحت پوشش خدمات‌رسانی می‌شود.

مهدوی اولیایی در ادامه از اصلاح خطوط آبرسانی روستای بیجورد طی یک ماه اخیر خبر داد و افزود: بیجورد به عنوان یکی از روستا‌های دهستان کوهپایه همیشه با چالش آبی مواجه بود که ۱۲۰۰ متر خط انتقال آن نیز اجرا شد.

وی یادآور شد: در روستای کلاته جمعه که بالغ‌بر ۵ سال به دلیل فرسوده بودن خط انتقال، آبی نداشت توانستیم با اصلاح شبکه به طول ۲۷۰۰ متر استحصال آب در روستا را شایسته‌تر انجام و رضایتمندی مشترکین را بیشتر جلب کنیم.

۶۰ درصد شبکه توزیع و خطوط انتقال فرسوده هستند

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن به وضعیت مرمت مخازن ذخیره آب در روستا‌های بخش شهرآباد از جمله حسن‌آباد، علی آبادک و بخشی از روستای زنگینه اشاره و خاطرنشان کرد: در شهرستان بردسکن بالغ‌بر ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب داریم که حدود ۶۰ درصد آن فرسوده و دوره طرحشان بالای ۲۵ سال است.

وی تعویض و اصلاح این میزان شبکه فرسوده را ضروری دانست و افزود: سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و ملی نیز توانستیم بالغ‌بر ۴۰ کیلومتر از شبکه توزیع ۶ روستا را که هدر رفت آب بسیاری داشتند؛ تعویض کنیم.

مهدوی اولیایی در همین خصوص با تقدیر از خیرین آبرسان که تاکنون کمک‌های بسیاری را به آبرسانی و اصلاح شبکه‌های فرسوده داشته‌اند، اظهار کرد: امیدواریم با اعتباری که امسال تخصیص خواهد یافت بخش قابل توجهی از شبکه‌های فرسوده اصلاح شود.

میانگین هدر رفت آب بین ۲۵ تا ۳۰ درصد

وی میانگین هدر رفت آب را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: برای اصلاح این میزان شبکه فرسوده همچنان نیازمند کمک خیرین هستیم.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن در ادامه به اقدامات صورت گرفته در خصوص شناسایی انشعابات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ادارات آب و فاضلاب موضوع انشعابات غیرمجاز است.

وی اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد سودجو به راحتی به شبکه آب دست درازی می‌کنند که در همین راستا از سال گذشته تاکنون بالغ‌بر ۷۸ انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی شده و تعداد قابل توجهی از آنها نیز به دستگاه قضایی معرفی شدند.

مهدوی اولیایی آبیاری اشجار و مصرف در بخش دام و طیور را یکی دیگر از معضلات دانست و تصریح کرد: نیرو‌های این اداره به طور مدام در حال گشت زنی و شناسایی متخلفان هستند.

وی در همین خصوص سم‌پاش‌ها را معضل جدی‌تری دانست و گفت: گرچه برای دام و طیور به مرور از آب شرب استفاده می‌شود، اما برای تأمین آب یک مخزن سم‌پاش به یک‌باره ۲ تا ۳ هزار لیتر از آب شرب برداشت می‌شود.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با بیان اینکه این برداشت‌ها به چالش‌های جدی‌تری تبدیل شده است، افزود: نیرو‌ها هر روز برای شناسایی این افراد از صبح زود به بخش‌های مختلف اعزام می‌شوند.

۵۰ درصد مشترکان رعایت الگوی مصرف را دارند

وی با تقدیر از حمایت‌های دستگاه قضا در حمایت و برخورد با متخلفان اظهار کرد: امیدواریم هیچ کدام از شهروندان برای سم‌پاشی از باغات و یا دام و طیور از آب شرب استفاده نکنند.

مهدوی اولیایی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مشترکان رعایت الگوی مصرف را دارند، تصریح کرد: برخی مشترکین از سرانه الگو، مصرف بسیار بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه برای تأمین سرانه هر شهروند مشکلی نداریم، اما به دلیل استفاده آب شرب در دامداری‌ها و طیور، باغات و سم‌پاش‌ها با ناترازی آب مواجه می‌شویم.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن در پایان گفت: امیدواریم با به نتیجه رسیدن پروژه‌ها شاهد رضایتمندی بیشتر مشترکین در شهرستان بردسکن باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.