معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طرح مطالعاتی ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر تربت حیدریه با مشارکت شهرداری این شهر آغاز شد.

احسان زهره‌وندی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در این طرح مطالعاتی موارد مرتبط با بافت از جمله شناخت زیست بوم منطقه، بررسی ساختار بافت پیرامون آثار تاریخی، بررسی آثار تاریخی با ارزش، معرفی جایگاه و کاربری آثار تاریخی، تاریخچه و روند شکل‌گیری آثار، گزارش‌های مرمتی و تجزیه و تحلیل معماری و سازه آثار تاریخی داخل محدوده بافت، مورد مطالعه و پژوهش میدانی قرار می‌گیرد.

او افزود: از دیگر اهداف این طرح بررسی طرح‌های بالادست شهری، بررسی دید منظری آثار تاریخی و عوامل موثر در تعیین حریم آثار و بررسی تناسبات فضایی خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این مطالعات با مشارکت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مساعدت شهرداری تربت حیدریه و توسط تعدادی از مهندسان، مشاوران و متخصصان رشته‌های معماری، مرمت آثار تاریخی، باستان شناسی، عمران و شهرسازی انجام می‌شود و به مدت پنج ماه ادامه خواهد داشت.

زهره وندی بیان کرد: در داخل محدوده بافت تاریخی شهر تربت حیدریه بیش از ۵۰ اثر تاریخی واجد ارزش شامل کاروانسرا، مسجد، سرا، آب انبار، حمام، بازار‌ها و خانه‌های تاریخی وجود دارد که تعداد ۲۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این آثار مالکیت شخصی، وقفی و دولتی دارند که برای حفاظت، مرمت و احیا به مشارکت عمومی نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار