معاون سازمان توسعه تجارت گفت: واردات ۵ کشور اوراسیایی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار بوده که سهم ما از این عدد ۵ میلیارد دلار بوده است.

سید محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت در برنامه رادیو اقتصاد گفت: ما برای اولین بار یک موافقتنامه چندجانبه را امضاء کردیم که این موضوع در سال ۹۷،۹۸ به صورت آزمایشی با ۵ کشور اقتصادی اوراسیا آغاز  و مثبت ارزیابی شد و بیش از ۱۳۰ درصد رشد تجارت داشتیم.

او افزود: دی ماه سال گذشته این موافقتنامه با حضور تجاران کشور‌های ۵ کشور و همچنین ایران در روسیه امضاء شد که براساس سازوکار تعریف شده همه ۶ کشور باید موافقتنامه را در مجالس خود مصوب می‌کردند تا این موافقتنامه به مرحله اجرا دربیاید، تا امروز از این ۵ کشور دو کشور این مهم را انجام داده‌اند و مسائل حقوقی این مصوبه در تیرماه در دولت انجام و به مجلس ارسال شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت بیان کرد: از ۱۰۰ درصد کالا‌های تجاری ۸۷ درصد در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرد، اما برخی کالا‌های ممنوعه وارداتی مانند برخی محصولات کشاورزی و صنایع نساجی در فهرست تجارت آزاد با تعرفه آزاد قرار نمی‌گیرند و کالا‌هایی مانند خودرو با همان تعرفه‌ای که برای آن تعیین شده وارد می‌شود.  

قنادزاده بیان کرد: امیدواریم ابتدای سال میلادی امسال بتوانیم این موضوع را پس از جلسات در کمسیون‌های مختلف تصویب و نهایی کنیم. همچنین ما در برخی از کد تعرفه‌ها تخفیفات خوبی را اعمال کرده‌ایم. در حال حاضر واردات بازار این ۵ کشور اوراسیایی براساس آمار سازمان جهانی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار بوده که سهم ما ۵ میلیارد دلار بوده است.

معاون سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: عمده واردات کالاب کشور ما از ۵ کشور اوراسیایی مواد اولیه و کالا‌های اساسی، نهاد‌ها و غلات است و عمده صادرات ما محصولات ارزش افزوده بالاتر میان زنجیره است.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار