رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: در راستای قانونی شدن طرح شناسایی و رهگیری کالا با همکاری وزارت صمت طرح شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان صنفی اجرا شد.

سید احمد حسینی رئیس اتحادیه لوازم یدكی خودرو در برنامه صبح رادیو اقتصاد گفت: تولید كنندگان لوازم یدكی خودرو به دو دسته صنعتی و صنفی تقسیم می شوند.

وی افزود: تا دو سال پیش تولیدكنندگان صنفی این حوزه دارای پروانه شناسایی نبودند. در راستای اجرایی شدن و قانونی شدن طرح شناسایی كالا و رهگیری كالا با همكاری وزارت صمت طرح شناسنامه دار كردن تولیدكنندگان صنفی اجرا شد.

حسینی بیان كرد: خوشبختانه یك سال است تولید كنندگان صنفی از مزایای این طرح استفاده می كنند.

وی گفت: حاشیه سود همكاران ما طبق قوانین مشخص است. البته قیمت اصلی را بازار عرضه و تقاضا مشخص می كند و تولیدكنندگان حاشیه سود رقابتی دارند. برخلاف این تصور كه عنوان می شود این حوزه دارای حاشیه سود بالایی است باید بگوییم كه حاشیه سود این عرصه بسیار كمتر از تصور عموم است.

رئیس اتحادیه لوازم یدكی خودرو یادآورشد: مثلا برای توزیع كنندگان در حوزه عمده فروشی ۳ درصد و برای خرده فروشی ۱۵ درصد تعیین شده است ولی اكثرا عرصه سود كمتر از چیزی است كه عنوان می شود زیرا مجبور به عرضه قطعات در هر شرایطی در بازار هستند.

وی افزود: برای تولید اقتصادی كشور، باید از تولید حمایت كامل و جامع داشته باشیم. باید این حمایت ها نیز از رانت خواری و ویژه خواری جلوگیری كند. همچنین باید هماهنگی كاملی بین بازرگانی و تولید فراهم شود تا این عرصه دستخوش چالش نشود.

حسینی بیان كرد: در خصوص قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز باید گفت كه این قانون در عرصه كتابخانه ای قانون خوبی است ولی زیرساخت های آن به خوبی فراهم نبوده است. امروز نیز یكی از چالش های ما برای اجرای این قانون وجود چالش اجرا بین وزارت اقتصاد و صمت است. در مبادی ورودی نظارت بر عهده وزارت اقتصاد است و نظارت در سطح با وزارت صمت است كه چالش هایی را ایجاد كرده است.

وی گفت: در گمركات باید اصالت كالاها نیز بررسی شود كه متاسفانه این مهم اتفاق نمی افتد. یعنی امروز در بازار ما كالاهای غیرمرغوب چینی با مارك برندهای برجسته دنیا عرضه می شود و دارای كیفیت مطلوبی نیستند.

برچسب ها: لوازم یدکی ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار