معاون قوه قضائیه از راه اندازی دادگاه‌های صلح در ۵ استان جنوبی کشور خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضائیه در سفر به استان فارس قانون جدید شورا‌های حل اختلاف مبنی بر تشکیل دادگاه‌های صلح را به روسای دادگستری‌های ۵ استان جنوبی کشور از جمله استان فارس ابلاغ کرد.

در جلسه هم اندیشی با روسای دادگستری استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد که با موضوع راه اندازی دادگاه‌های صلح در دادگستری استان فارس برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در قانون جدید، علاوه بر اینکه دادگاه‌های صلح صلاحیت دادگاه شورای حل اختلاف را بر اساس قانون سابق دارند، همچنین صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی حقوقی و جراوم تعزیری درجه ۷ و ۸ را نیز دارا هستند.

او افزود: در دادگاه صلح، صلاحیت‌های جدیدی نیز مطابق قانون جدید شورای حل اختلاف به آن اضافه شده، برای مثال صلاحیت رسیدگی به برخی از جرائم عمدی و غیرعمدی مانند حوادث ناشی از کار یا تصادفات رانندگی نیز برای آنان درنظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: قاضی دادگاه صلح باید در جلب رضایت طرفین تلاش کند و سپس به شورای حل اختلاف ارجاع دهد.

معاون قوه قضائیه با تاکید بر این که کلید حل مساله دادگاه صلح به نحوه ارتباط دادگاه صلح با شورای حل اختلاف است، گفت: مراجع قضایی این اختیار را دارند که در همه مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به دادگاه صلح ارجاع دهند، اما هر پرونده‌ای را نمی‌شود به این دادگاه‌ها ارجاع داد.

صادقی بیان کرد: اراده مجموعه بر این است که شورا‌های حل اختلاف به سمت صلح و سازش حرکت کنند.

رئیس توسعه حل اختلاف کشور، فلسفه شکل گیری دادگاه صلح و سازش را در مرحله نخست صادر نکردن رای دانست و تصریح کرد: این رویکرد در مسیر صلح و سازش و حل و فصل امور، تعیین کننده خواهد بود. 

او اظهار کرد: اگر دادگاه صلح به سمت صلح و سازش حرکت کند ما موفق بوده ایم در غیر این صورت از هدف مدنظر دور شده ایم.

صادقی با بیان اینکه شورا‌های حل اختلاف ۴۶ درصد از کل پرونده‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: بدون شک این میزان پرونده در این بخش، حجم قابل توجهی از ورودی دادگستری را کاهش می‌دهد.

رئیس توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به جذب ۱۰ هزار نفر نیروی اداری از طریق آزمون برای فعالیت در این بخش، گفت: لازم است منابع انسانی دادگستری‌ها آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود.

برچسب ها: دادگاه ، صلح ، صلح و سازش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار