معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: واکسیناسیون نوزادان ۲ ماهه از امروز در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت استان آغاز شد.

فاطمه ترکمان اسدی ظهر امروز با اجرای واکسیناسیون پنوموکوک در همدان در جمع خبرنگاران، گفت: ایمن‌سازی یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی محسوب می‌شود و بنابراین نقش واکسیناسیون در سلامت جامعه قابل توجه است.

او گفت: بعد از اضافه‌شدن واکسن هموفیلس آنفولانزا به چرخه واکسیناسیون کشور که تأثیر به سزایی بر کاهش آمار بیماری عفونی در کودکان داشته است منتظر اضافه‌شدن واکسن پنوموکوک بودیم و امروز شاهد اضافه‌شدن این واکسن به چرخه واکسیناسیون نوزادان هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما کودکان علیه ۱۰ بیماری خطرناک و کشنده واکسینه می‌شوند گفت: از امروز تمام والدینی که شیرخوارگان دو ماهه دارند می‌توانند این واکسن را به‌صورت رایگان در مراکز جامع سلامت شهری، خانه‌های بهداشت و پایگاه سلامت دریافت کنند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه تزریق این واکسن ابتدا در ۲ ماهگی نوزاد سپس چهار و ۱۲ ماهگی انجام می‌شود گفت: شروع برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای نوزادان ۲ ماهه است و این واکسن از بسیاری بیماری‌های عفونی و باکتریال همچون سینوزیت، مننژیت، پنومونی، عفونت گوش میانی، سینه‌پهلو، عفونت‌های مفصلی و استخوانی عفونت خون و حتی عفونت مغزی جلوگیری می‌کند.

او گفت: در صورتی که این واکسن به‌صورت روتین از دوماهگی تزریق شود می‌تواند نقش چشمگیری بر کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی داشته باشد، در صورتی که نوزاد به بیماری عفونی مبتلا شود در جلوگیری از شدت بیماری جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این واکسن عارضه خاصی ندارد وبا توجه به اینکه واکسن باکتری کشته شده است هیچ تداخلی واکسنی ندارد و والدین می‌توانند به طور هم‌زمان سایر واکسن‌های دو، چهار و ۱۲ ماهگی نوزاد خود را حتی در مکان‌های مختلف تزریق کنند.

ترکمان اسدی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است و در برنامه جاری ایمن‌سازی، سبب ارتقای سلامت کودکان می‌شود، عفونت‌های پنوموکوک بیشتر کودکان زیر پنج سال و به‌خصوص کودکان زیر ۲ سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری‌های عفونی دوران کودکی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار