کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از عملیاتی شدن واکسیناسیون پنوموکوک از روز شنبه ۱۳ مرداد در سراسر استان خبر داد.

محمدهاشمی گفت: عفونت‌های پنوموکوک بیشتر کودکان زیر پنج سال و به خصوص کودکان زیر دوسال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری‌های دوران کودکی شود. 

 او گفت: واکسن‌های پنوموکوک در برابر عفونت‌های پنوموکوک از کودکان محافظت می‌کند و نوزادان و کودکان دارای نقص سیستم ایمنی، سوءتغذیه، عدم دریافت شیرمادر در معرض خطر این بیماری هستند.

کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با روش‌های انتقال این بیماری، گفت: عفونت پنوموکوک از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود و بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم (کسی که آلوده به میکروب هست، اما علائمی ندارد) و همچنین اشیاء آلوده شده با ترشحات بدن قابل انتقال است.

هاشمی با بیان اینکه پنوموکوک یکی از باکتری‌های بیماریزا در انسان است، گفت: عفونت‌های پنوموکوکی سبب بیماری‌هایی از جمله سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون که ممکن است که باعث بستری در بیمارستان شده و ایجاد عوارض در کودک و حتی مرگ شود. 

او در این رابطه با سن توصیه شده برای دریافت واکسن پنوموکوک، گفت: دریافت این واکسن در دو ماهگی، چهار ماهگی، و دوازده ماهگی است.

کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شروع برنامه واکسیناسیون در استان همدان از دوماهگی خواهد بود.

هاشمی گفت: پس از تزریق واکسن باید در محل تزریق کمپرس آب سرد قرار دهند و ۲۴ ساعت بعدی را کمپرس گرم بگذارند همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ برای نوزاد خودداری کنند.
او گفت: تزریق واکسن پنوموکوک که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار دارد در برنامه جاری ایمن‌سازی، سبب ارتقا سلامت کودکان خواهد شد و هیچ منع مصرفی برای تزریق واکسن وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.