محمودی گفت:۵۱.۱ درصد نوزادان قم در ۶ ماه نخست تولد فقط با شیر مادر تغذیه می‌کنند و غذای کمکی دریافت نمی‌کنند.

انسیه محمودی،کارشناس مسئول برنامه سلامت کودکان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر در گفتگویی اظهار کرد: ۵۱.۱ درصد نوزادان این استان در ۶ ماه نخست تولد فقط با شیر مادر تغذیه می‌کنند و غذای کمکی دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد که از نظر تغذیه‌ای و آغاز ارتباط عاطفی نوزاد و مادر در روند تداوم شیردهی بسیار موثر است، در قم بالای ۹۵ درصد است.

محمودی اضافه کرد: تداوم شیردهی با شیر مادر تا پایان یک‌سالگی کودک ۹۳ درصد و تا پایان ۲ سالگی، ۵۷ درصد است.

وی بیان کرد: در استان قم سه مرکز تغذیه با شیر مادر شامل مرکز آتیه در منطقه پردیسان، فرقانی در منطقه شیخ‌آباد و حضرت امیرالمومنین (ع) در میدان رسالت فعالیت دارند.

محمودی افزود: به‌طور میانگین ماهیانه ۹۰۰ مادر به این مراکز مراجعه می‌کنند و از راهنمایی‌های کارشناسان این مراکز برای شیردهی بهتر به نوزادان و کودکان خود بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به فواید شیر مادر، گفت: شیر مادر تمام نیاز‌های کودک را تامین می‌کند و دارای عوامل مغزی و مورد نیاز سلامتی و تکامل شیرخوار است؛ شیر مادر همه مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار را با نسبت‌های صحیح همراه با مواد ایمنی‌بخش در اختیار شیرخوار قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که شیر مادر غذایی بی‌نظیر برای تغذیه شیرخوار است، افزود: شیر مادر ماده‌ای زنده است که همچون خون علاوه بر نقش تغذیه‌ای در سلامت، نسبت به حفاظت بدن در برابر بیماری‌ها نیز نقش بسزایی دارد.

کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که ترکیب شیر مادر متناسب با سن شیرخوار تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: شیر مادر اثرات انکارناپذیری در تکامل مغز نوزاد دارد و تحقیقات نشان داده ضریب هوشی شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به‌طور متوسط حدود ۳.۱ درجه نسبت به شیرخوارانی که تغذیه مصنوعی دارند بالاتر است.

اول آگوست روز جهانی تغذیه با شیر مادر و دهم تا شانزدهم مردادماه هفته ملی تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است؛ شعار امسال «حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه» انتخاب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار