آیت الله اعرافی گفت: حوزه علمیه دارای سه رکن هویت عمیق، اصیل و تاریخی، منزلت و رسالت است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در  آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه دارای سه رکن هویت عمیق و اصیل و تاریخی، منزلت و رسالت است گفت: جایگاه علم و معرفت حوزه پشتوانه اندیشه، حکمت و معرفت در ایران و جهان است که باید پاس داشته شود.

آیت الله اعرافی به وجود علما و اساتید و ستاره‌های پرفروغ در حوزه اشاره کرد و افزود: علم، فقاهت، کلام، حدیث و فلسفه همه از علومی هستند به نام علوم حوزه که بنیان علوم دیگر است که باید به آن توجه کنیم.

وی خطاب به طلاب جدید الورود در بخش خواهران و برادران ایرانی و خارجی گفت: آموزش در حوزه به معنی پیدا کردن هویت عمیق علمی تبیینی و ترویجی است که بنیاد آن در علم و معرفت استوار شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه داشتن اخلاق اجتماعی، خدمت خالصانه به مردم و جامعه و داشتن روحیه سیاست ورزی و حاضر در صحنه سیاست از ویژگی‌های انقلابی طلاب است که ریشه در کتاب و سنت دارد.

ضرورت استفاده از فناوری‌های روز برای تبلیغ گفتمان اسلامی

آیت الله اعرافی به ابعاد بین‌المللی حوزه اشاره کرد و گفت: حوزه هیچ وقت در نژاد و منطقه‌ای محصور نبوده و در پرتو مجاهدت و تلاش اساتید و طلاب به صورت خودجوش امتداد پیدا کرده است.

وی اشاره‌ای به آغاز فعالیت هزاران درس و کلاس از فردا در مدارس حوزه‌های علمیه کرد و افزود: ماموریت و رسالت حوزه در عصر جدید شناخت جهان امروز و نیاز‌های آن است که باید با علم و دانش به آنها پاسخ دهیم که اگر شبهات و سوالات جوان امروز را بی پاسخ بگذاریم ان‌ها را از دست خواهیم داد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی و تحولات علوم انسانی در عرصه‌های کلامی و فقهی گفت: نخبگان محققان و پژوهشگران باید با بهره گیری از علوم جدید تحولات جهان را دنبال کنند و برای پیشبرد و پیشرفت گفتمان اسلامی فعال باشند.

آیت الله اعرافی در پایان اشاره‌ای به فعالیت اجلاسیه اساتید داشت که با همفکری با شورای عالی حوزه علمیه ۵۰ برنامه‌ای در حوزه‌های آموزشی، خدماتی، مالی تربیت و تعلیم، بین الملل و امور طلاب لحاظ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار