مدیر جهادکشاورزی هشترود گفت:با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تولید گندم در این شهرستان ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

 عسگری گفت: بارش به موقع نزولات جوی، استفاده از ارقام پر پتانسیل در کنار اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و انتقال دانش فنی به عرصه‌ها منجر به افزایش تولید گندم در شهرستان هشترود شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها میانگین عملکرد گندم را افزایش داد اضافه کرد: سهم قابل توجهی از گندم شهرستان از اراضی دیم برداشت می‌شود و تاثیر اجرای این طرح غیرقابل انکار است.

مدیر جهادکشاورزی هشترود حجم تولید گندم شهرستان در سال زراعی امسال را ۱۶۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: طی سال زراعی امسال ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم و هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی آبی این شهرستان زیر کشت گندم قرار گرفت و در اراضی دیم عملکرد گندم افزایشی است.

عسگری با بیان اینکه در این شهرستان از ارقام هشترود، باران و صدرا برای گندم استفاده می‌شود اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان تناوبی در اراضی آیش از اهداف طرح جهش تولید در دیمزار‌ها به شمار می‌رود تا با ایجاد تناوب زراعی بهینه به افزایش و پایداری تولید منجر شود و این هدف تا حدود زیادی در هشترود تحقق یافته است.

مدیر جهادکشاورزی هشترود ادامه داد: افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید و توسعه دانش فنی و اثربخشی آن به منظور دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم در این شهرستان به افزایش تولید گندم کمک کرده است.

وی گفت: بذر اصلاح شده و کود با کیفیت نیز در افزایش تولید موثر است و در ابتدای سال زراعی ۵ هزار تن بذر اصلاح‌شده و نزدیک به ۱۱ هزار تن انواع کود شیمیایی شامل اوره و سوپر فسفات در اختیار کشاورزان این شهرستان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: خرید تضمینی گندم در انبار غله آذربایجان‌شرقی تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد و تاکنون حدود ۵۰ هزار تن محصول خریداری شده است.

عسگری خرید تضمینی بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم در این شهرستان طی امسال را پیش‌بینی کرد و افزود: خرید تضمینی گندم در چهار سیلوی شهرستان با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن و چهار مرکز خرید تعاونی روستایی در روستا‌های ذوالبین، آتش‌بیگ، ملاجیق و نظرکهریزی انجام می‌شود.

گفتنی است بیشترین میزان تولید و بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان آذربایجان شرقی به هشترود اختصاص دارد و بر همین اساس نیز این شهرستان به انبار غله شهرت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.