پیش‌بینی تولید ۶ میلیون تن گندم در دیمزار‌های کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم از پیش‌بینی تولید ۶ میلیون تن گندم در دیمزار‌های کشور خبر داد.

 روستایی در مراغه اظهار کرد: علیرغم کاهش بارش در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ و افزایش دمای بی‌سابقه نسبت به آمار بلندمدت در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به برکت اجرای پروژه ملی جهش تولید در دیمزار‌ها و بکارگیری دانش فنی و بارش‌های خوب بهاره پیش بینی می‌شود تولید افزایش یابد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم عوامل موثر در افزایش تولید گندم دیم را کاربرد کود‌های پایه در زمان کاشت رعایت عوامل به زراعی از قبیل تراکم بهینه، تاریخ کاشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، استفاده از ارقام جدید و بذر اصلاح شده و مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز عنوان کرد.

روستایی تغییر زمان مصرف کود اوره از بهار به پاییز را یکی از عوامل مهم پایداری و افزایش تولید گندم در دیمزار‌ها برشمرد و افزود: در صورت تامین ۴۰۰ هزار تن کود اوره و ۲۵۰ هزار تن کود فسفاته برای مصرف پاییزه پروژه جهش تولید در دیمزار‌ها برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ این مقدار تولید و پایداری آن در سال آتی نیز تکرار خواهد شد.

وی گفت: معرفی ارقام پرمحصول، تاب‌آور و دارای دامنه مناسبی از مقاومت به بیماری‌ها و افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید در دیمزار‌ها را یکی دیگر از عوامل افزایش تولید گندم عنوان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم خطاب به کشاورزان برای افزایش تولید گندم دیم مهمترین فاکتور تاثیرگذار را مدیریت مناسب زمان کاشت برای بکارگیری دانش فنی عنوان کرد و افزود: اگر در زمان کاشت توصیه‌های تحقیقاتی به‌خوبی بکار گرفته شوند امکان تولید محصول اقتصادی برای بهره‌بردار تحت هر شرایطی فراهم خواهد شد چون دانش فنی و بسته‌های زراعی برای سناریو‌های مختلف (خشکسالی، شرایط نرمال و ترسالی) تهیه شده است و کشاورزان عزیز بایستی بیشترین دقت در مدیریت کاشت را داشته باشند (استفاده از ۸۰ کیلوگرم کود اوره + ۵۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل، تاریخ کشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، تراکم بذر مطلوب، رقم مناسب و پرمحصول و تاب‌آور و بذر اصلاح شده).

روستایی ایجاد مزارع تحقیقتی ترویجی توسعه‌ای پایگاه‌های نوآور و مزارع PVS, DPT,NPT را برای ارائه آخرین یافته‌های دانش فنی در مزارع کشاورزان برای آشنایی بهره‌برداری و کارشناسان بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و بر توسعه دانش فنی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم برای پایداری تولید تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.