رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم از معرفی ۵ رقم جدید گندم نان زمستانه برای دیمزار‌های مناطق سرد و معتدل دیم کشور خبر داد.

دکتر مظفر روستایی گفت: گندم نان زمستانه به نام‌های: همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس برای کاشت در دیمزار‌های مناطق سرد و معتدل دیم معرفی شده است.
وی افزود: از ویژگی‌های بارز ارقام جدید پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر در برابر تنش‌های محیطی، خصوصیات نانوایی مناسب، زودرسی، تحمل به بیماری‌ها است.

به گفته وی، با معرفی این ۵ رقم تعداد ارقام گندم نان این موسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۳۸ رقم می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود باتوجه‌به پتاسیل ارقام جدید مقدار تولید گندم در کشور افزایش یابد.

 رئیس موسسه دیم اعلام کرد: رقم همتا علاوه بر شرایط دیم در مناطق پربارش و قابلیت کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارد و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری هستند با کاشت این رقم امکان تولید بیشتر برای بهره‌برداران فراهم می‌شود.

روستایی در ادامه گفت: در سال زراعی سطح زیر کشت پرورش یک ارقام جدید در ستاد موسسه و معاونت سرارود، از هر رقم ۱ هکتار، سطوح پرورش ۲ ارقام همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس به ترتیب ۱۵، ۵، ۱۵، ۱۵ و ۱۸ هکتار و سطح زیر کشت پرورش ۳ ارقام مذکور در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، کرمانشاه، کردستان و همدان به ترتیب ۵۰، ۲۴، ۶۰، ۴۲ و ۴۸ هکتار در شرایط آبیاری تکمیلی است که پیش‌بینی می‌شود بذر کافی تهیه و در اختیار کشاورزان قرار داده خواهد شد.

وی گفت: تعداد ۵ رقم گندم دوروم، ۲ رقم جو و ۲ رقم نخود نیر در سالجاری توسط موسسه دیم معرفی شده است که تعداد ارقام معرفی شده این موسسه در سال جاری ۱۴ رقم می‌باشد.

برچسب ها: نانوایی ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.