مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی گفت: پدافند زیستی استان شیوع و گسترش بیماری تب دنگی را با دقت و با رعایت موازین بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز رصد می‌کند.

 بیگ در همایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌های بهداشتی تب دنگی از منظر پدافند غیر عامل با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تب دنگی گفت: طبق تجربه‌ای که از ایام کرونا به دست آمده است همراهی و هماهنگی فرمانداران، شهرداران مناطق، سپاه، بسیح و مدیران اطلاعات کلیه شهرستان‌ها در کنترل این بیماری ضروری است.

وی ادامه داد: باید در اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از منظر پدافند غیرعامل جدی باشیم تا بتوانیم این بیماری را مدیریت و کنترل کنیم.

بیگ با اشاره به اینکه مستندات این همایش بعد از بحث و بررسی‌های لازم به عنوان سند عملیاتی به شهرستان‌های استان ابلاغ خواهد شد بر همکاری و تعامل فرمانداران و شهرداران شهر‌ها و بخش‌های مختلف استان در کنترل تب دنگی تاکید کرد.

وی اهمیت پیشگیری در مقابله با تب دنگی را بسیار مهم و محوری دانست و افزود: با اطلاعات و آگاهی‌هایی که در این همایش مطرح شد تشکیل سریع قرارگاه پدافند زیستی در شهرستان‌ها امری ضروری است و باید دستورالعمل‌ها در شهرستان‌ها نیز توسط فرمانداران، شهرداران و سایر عوامل نیز به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.

بیگ اظهار کرد: طبق اطلاعات و آمار‌ها بیماری تب دنگی در کشور به طور کامل انتشار نیافته است و اگر عوامل پیشگیرانه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود نتیجه بهتری خواهیم گرفت و با این آمادگی و راهکار می‌توانیم پیامد‌های بیماری را کاهش دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این همایش با بیان اینکه طبق شواهد عینی تغییرات اقلیمی و گذر جمعیتی در آذبایجان شرقی بروز بیماری‌های نوپدید قابل پیش بینی است اعلام کرد: در این راستا پشه آئدس در کشور‌های دیگر از سال‌های قبل وجود داشته است و به صورت وارداتی و از طریق مسافران خارجی وارد کشور ما شده است.

 حقایی گفت: تاکنون تعداد ۱۵۰ مورد بیماری تب دنگی در ایران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۴۸ مورد وارداتی و ۱۲ مورد در کشور ما اتفاق افتاده است که در استان‌های جنوبی و شمالی کشور مشاهده  و به ثبت رسیده است.

 وی گفت:در ۲ هفته گذشته وجود پشه آئدس در شهرستان خداآفرین در شمال آذربایجان شرقی شناسایی شد.

حقایی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است بر اثربخشی پیشگیری در کنترل بیماری‌های نوپدید تاکید و اضافه کرد: تامین سلامت جامعه از طریق آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، هماهنگی و اقدامات پیشگیرانه با هماهنگی همه ارگان‌ها و سازمان‌های استانی امکان پذیر است.

برچسب ها: تب دنگی ، پشه آئدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.